четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    18652 прочитания

    Атанас Райков: Трябва ни повече самочувствие, за да създадем българския Viber

    Генералният мениджър на Viber за Централна и Източна Европа пред Economy.bg
    08 септември 2015, 13:08 a+ a- a

    Преди дни българинът Атанас Райков беше назначен за генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Райков има 10-годишен опит в БТК, където е отговарял за мобилния бизнес на компанията. Има и ключова роля за развитието на стартъп екосистемата у нас с фокус върху мобилните услуги.
    В момента Viber има повече от 600 милиона уникални потребители в света. Централна и Източна Европа се нарежда в топ три на регионите в света. Разширяването на бизнеса е част от стратегията на Viber за увеличаване на потребителите си в региона.

    Economy.bg разговаря с Атанас Райков за плановете на Viber за региона, за предизвикателствата по пътя към успеха и потенциала на българската стартъп екосистема.

    За плановете на Viber за развитие в региона и у нас

    Г-н Райков, защо Viber реши да открие представителство в ЦИЕ и защо то ще бъде локализирано в България?
    Това е функция на един много детайлен анализ. Той е установил, че нашият регион има голяма потребителска база, която расте много бързо. Освен това в ЦИЕ и по-конкретно страни, като България, Сърбия, Гърция, Унгария и Чехия имаме изключително активни потребители на нашата услуга и това заслужава по-специално внимание. Компанията винаги е вярвала, че макар да е глобална платформа е нужно и локално изпълнение, което да направи услугата още по-интересна и полезна за клиентите.

    Колко потребители имате у нас и в региона и как растат те?
    Имаме 27 млн. потребители в 13-те страни с население от над 80 млн., за които отговарям. Това е сериозно проникване. България заедно с Гърция, Сърбия и Унгария са най-големите пазари в региона. В тях имаме най-много потребители. Не мога да споделя конкретни цифри за ръст, защото те се променят постоянно.

    Как това, че представителството на Viber в ЦИЕ е в България, ще се отрази на потребителите на услугата у нас? Ще го усетят ли те?
    Те ще го усетят по изцяло положителен начин. Ще насочим нашите усилия в създаването на партньорства. Вече има първите публично чатове с водещи създатели на съдържание в България, с медии, със спортисти, с блогове. Ще създадем още много нови публични чатове. Така, докато човек комуникира с приятелите си, с натискането на един бутон да попадне в доста богато локално съдържание. Например младият футболист от "Левски" Божидар Краев има такъв публичен чат в момента, в който пуска снимки от съблекалнята, от това, как се подготвят съотборниците му за мач, как празнуват успехите. Ще имаме още такива чатове. Това е едната посока на развитие. Другата ще са допълнителни форми на комуникация, които да са съобразени с българските специфики. Една от най-популярните форми за комуникация през Viber са нашите стикери. Над 52 млн. стикера се изпращат на ден. Имаме амбицията да създадем български стикери с много обичани български символи или теми. В Русия например има много популярни стикери с "Ну, Погоди!".

    Какъв тип партньори ще търсите?
    Търсим доста широк набор от партньори. За съдържанието, информационните канали и публичните чатове търсим известни личности, спортисти, медии, блогъри, хора, които живеят в дигиталния свят и искат да достигнат до още по-голяма аудитория. Ще им предоставим интересни възможности. Платформата е безплатна за нашите партньори, но ще допускаме вътре само проверено и качествено съдържание.

    От какво печели Viber?

    Как си обяснявате популярността на Viber в региона и у нас?
    Историята ни започва преди около 5 години с една проста мисия – да се създаде първото решение, което да позволи човек да комуникира с всеки друг по света безплатно през смартфон. Впоследствие към разговорите добавихме и изпращането на съобщения.

    Много хора се питат от какво печели безплатна услуга за онлайн разговори и чат като Viber?
    Имаме относително малък обем приходи от всеки потребител, които като се умножат по цялата потребителска база, генерират един никак не лош резултат. Източници на такъв тип приходи са нашите стикери, които са платени. Те могат да бъдат направени безплатни в нашия Marketplace, ако определен бранд създаде такива. Другият източник на приходи е услугата Viber Out. Тя позволява човек да се свърже с всякакъв телефонен номер в цял свят на много по-ниска цена, отколкото е цената за нормалното обаждане.

    Как се промени компанията след придобиването от японския Rakuten?
    Това, което Rakuten донесе на Viber, е една доста голяма стабилност. Донесе много сериозни допълнителни финансови инвестиции, които ни позволяват да не бъдем агресивни в преследването на краткосрочни финансови резултати. Това ни позволява лукса да не предлагаме никакви рекламни банери, никакви линкове, да не събираме никаква демографска информация за нашите клиенти на база на тяхното потребление. Не се пазят никакви копия на нашите сървъри на съобщенията, които доставяме на отсрещната страна. Използваме модел, който е много по-толерантен към личните данни и неприкосновеността им. Това донякъде съвпада с японската философия на голямо уважение и толерантност.
    Тези инвестиции ни позволяват да създаваме такива локални офиси и локално съдържание, което ни дава предимство спрямо нашите конкуренти. Планираме да пуснем и много нови функции през следващите месеци.

    За офиса и екипа в София

    Все още нямате офис в София. Кога се очаква да откриете такъв? Планирате ли да наемете местен екип?
    На практика, с моето идване офисът е открит. Официално наемане на пространство и физическото създаване на офиса ще се случи през следващите няколко месеца, когато се присъединят първите членове на екипа ми.

    Колко голям ще бъде екипът?
    В краткосрочен план планирам екипът да достигне 4-5 души.

    От какъв тип специалисти ще е съставен този екип?
    Екипът ни ще е съставен от специалисти, които имат сериозен опит и умения в сферата на дигиталните технологии, на бизнес развитието, анализите, маркетинга, PR-а и social маркетинга и които имат и регионален опит.

    За пътя до Viber

    С какво спечелихте Viber? Как избраха Вас за тази позиция?
    Подозирам, че е помогнала моята целенасоченост. Според мен честата смяна на работното място дава много лош сигнал на един бъдещ работодател. Аз работих 10 години за предишния ми работодател, който е един от най-големите телекомуникационни оператори в България. Това не е, защото не съм имал други предложения, а защото възприемах моята работа като някаква мисия, цел. Присъединих се към компанията, когато още нямаше мобилен бизнес. Той тепърва трябваше да се създаде, да се създаде бранд. Имах честта да участвам в този екип, който създаде нещо изцяло ново от нулата, а когато си тръгнах беше в лидерски позиции в някои от най-важните сегменти на пазара. Смятам, че тези наблюдения и опит, тази последователност, която показва моят кариерен път, беше оценена от Viber. Изборът на правилно работно място е много важен. Ако е един млад човек попадне на такова, той може да стои доста дълго време и постоянно да трупа нови знания и умения и да се развива. За тези 10 години аз няколко пъти претърпях тотална трансформация като професионалист и като работа, която върша, защото самата индустрия е доста динамична. Когато започнах работа, най-великата услуга, която можеше да си представи човек, беше MMS, а в момента това изглежда като нещо изключително допотопно и трудно за работа.

    Как да създадем българския Viber?

    Ментор сте на стартиращи компании. Как оценявате българската стартъп екосистема?
    Това е едно от най-позитивните неща, които в момента се случват в България. Има доста инвестиции и много възможности. Има много глад за кадри. Смятам, че усилията и вниманието към тази екосистема са твърде малки у нас. Това, което бих посъветвал младите хора, е да се интересуват повече от тази сфера, защото там много бързо могат да натрупат знания и умения и да тестват идеи. Компаниите – пионери в стартъп средата в България имат огромен потенциал да създадат успешни бизнеси, които да се разраснат, да създадат много работни места и да дадат добър пример за следващите поколения. Така може да се изгради основата на едно по-модерно, по-богато и по-устойчиво общество.

    Какво ни е нужно, за да създадем българския Viber?
    Смятам, че е нужно много повече самочувствие, тъй като това понякога ни липсва. Важен е и изборът на правилните хора, с които да се поеме един такъв риск. Стартът на Viber е бил свързан със сериозна инвестиция на време, усилия и пари на четирима съоснователи, които са решили да направят нещо на пръв поглед вече правено. Те обаче са били уверени, че знаят нещо повече от другите, че могат да го направят по-добре и че ще дадат всичко от себе си, за да постигнат тази цел. Това според мен са съставките на един успешен продукт или компания, каквато е Viber.

    Съветът към младите хора

    Какъв съвет бихте дали на младите хора? Какво трябва да учат, за да са успешни във все по-автоматизиращия се свят?
    Смятам, че най-важно е те да развият в себе си любопитството и отвореността към света. Да бъдат винаги гладни за възможностите, които заобикалящата ги среда може да им предостави. Една книга ми направи много голямо впечатление наскоро. Тезата на автора беше, че ако човек си е поставил някаква цел, чието постигане смята, че ще го направи щастлив, то той първо трябва да почерпи опит от хора, които вече са я постигнали. Така може да провери дали това е нещото, в което би си се представил, дали би искал да бъде в техните обувки или на тяхното място. Има много начини това да се случи. Не можем да се обадим на Бил Гейтс или Сергей Брин, но можем да гледаме техни презентации, може да се четат техни интервюта, може да се отиде на презентации на хора, които са български модели на подражание. Това дава много ясна представа, какво представлява една или друга кариерна реализация. Така всеки би могъл да намери нещо, което да го развълнува и мотивира достатъчно много, че да гори с желанието да го постигне. Когато човек гори с такова желание и знае, че тази цел си заслужава, тогава не мисля, че има нещо, което да го спре.

    Вие в чии обувки бихте искали да влезете за един ден?
    Има различни хора, на които се възхищавам, които променят света към по-добро и които не гледат само строгия финансов интерес или краткосрочните интереси на някакъв конкретен бизнес, а инвестират професионалното и личното си време в обществото, от което са част. Бих искал да бъда в обувките на такива хора, които имат възможността, уменията и се ползват с доверието да създават положителна промяна в по-голям мащаб.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 5 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 6 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 7 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 9 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк