четвъртък, 18 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9408 прочитания

    Асен Георгиев: Персоналните работни места ще изчезнат

    За бъдещето на офис пространствата и новите технологии вижте какво сподели изпълнителният директор на HP Inc. в България пред Economy.bg
    18 октомври 2018, 14:45 a+ a- a

    „Офисът на бъдещето ще е високо продуктивен, благодарение на най-новите технологии и пълен с мотивирани служители с ясни цели, които съвсем няма да е задължително физически да са на едно и също място“, споделя ни своята визия Асен Георгиев, изпълнителен директор на HP Inc. в България. Свързахме се с него, за да поговорим за офис средата на бъдещето - с какво ще е по-различна от сега, кои ще са водещите тенденции и какви качества ще трябва да притежава човек, за да се впише.

    Поводът е четвъртото издание на кариерния форум „Професиите на бъдещето“ в рамките на инициативата „Мениджър за един ден“, на която HP Inc. е партньор. Тази година темата на форума, организиран от Джуниър Ачийвмънт, е как дигиталната среда променя професиите и какво тази промяна ще донесе в близко бъдеще за младите хора в България. Събитието ще се проведе на 30 октомври, а регистрацията е отворена.

    Г-н Георгиев, как ще изглежда типичен офис на голяма компания в бъдеще и по какво ще се различава най-съществено от съвременните офис пространства?
    В днешното динамично ежедневие за служителите работното място е втори дом. Това е мястото, на което прекарваме най-много време в едно денонощие. Затова е важно да се разработи офис среда, която допринася за креативността, ефективността и ефикасността на служителите - от физическото разположение на пространството до личната и споделена технология. 

    Освен тази практична насока, обаче, върху развитието на офис средата влияят изключително силно и глобалните тенденции. Не само от гледна точка на развитието на работодателска марка и привличането на най-добрите таланти с атрактивна работна среда, но и за да отговори на бизнес нуждите. Различните индустрии вече преосмислят своите операции и бизнеса си, за да са в крак с новата индустриална революция, и преоткриват нови начини, по които да проектират своите офис помещения, за да отговарят на промените в непрекъснато развиващата се среда. Промяната на демографските данни, бързата урбанизация, хиперглобилизицията и ускорените нововъведения накараха конвенционалният офис да започне да избледнява. Новото поколение Z има по-голямо очакване да работи с най-новите технологии и в гъвкава работна среда. В същото време намалените офис пространства и увеличаването на глобалния обхват на дейностите на все повече компании допълнително ескалират предстоящата промяна в очакванията за типичния офис. Добрата новина за бизнеса е, че промяната на офиса, за да отговори на призива на глобалните тенденции, не изисква скъпи и цялостни ремонти. По-скоро основните предизвикателства, които забелязваме, са по отношение на промяната в настройките и начина на мислене на служителите с по-дълъг стаж. Но ние вярваме, че дори и малките промени в днешната работна среда са само началото на пътя към офисите на бъдещето, които ще осигурят по-ефективна и по-иновативна среда за своите служители. 

    И ако трябва да се опитам да обрисувам визуално как ще изглежда офисът на бъдещето, то той ще е високо продуктивен, благодарение на най-новите технологии и пълен с мотивирани служители с ясни цели, които съвсем няма да е задължително физически да са на едно и също място. 

    Кои тенденции при проектирането и оборудването на съвременните офиси очаквате да се запазят и доразвият?
    Безспорно отворените пространства – тенденция и в България през последните години, ще се запазят и доразвият. Отделните стаи и затворените кабинети са в миналото и вече офисът е споделено пространство, в което почти няма персонални бюра, а всеки сяда, където е свободно. С разрастването на градовете, търсенето на недвижими имоти доста се повишава и компаниите трябва да бъдат креативни и изобретателни как да настанят служителите в по-малки пространства. Работата от вкъщи за няколко дни в седмицата тръгна като тенденция от ИТ сектора, но вече става все по-популярна и сред всички други индустрии. Това дава възможност на компаниите да направят офис пространствата по-креативни и да намалят стационарните работни места с до 30%. 

    Тенденциите в промяната на оборудването в офис средата са най-вече вследствие на навлизането на нови технологии, които подпомагат ефективността и производителността на служителите. Основният мотив, разбира се, в посока на пестене на ресурси – енергия, хартия, консумативи и т.н., но най-вече пестене на време и усилия на служителите за извършване на определени дейности. Но в бъдеще ще наблюдаваме и все повече промени в оборудването и вследствие на последните тенденции за по-здравословни условия на труд като например бюра за работа прав, топки вместо столове за сядане за по-изправена стойка и други.

    Има ли елементи на типичната офис среда, които очаквате да станат изключително редки или въобще да отпаднат?
    Една от революционните идеи за офиса на бъдещето е идеята, че офисите могат да бъдат навсякъде и работата може да се извършва извън традиционната обстановка или типичните работни часове – от 9:00 до 17:00 ч. Тази идея се дължи най-вече на практики в компании, които предлагат глобални бизнес решения и възможност за работа в офиси в различни градове по света. В тези компании служителите от всяка точка на света работят по глобални проекти и персоналното им физическо местонахождение не е от значение. Тези компании търсят специалисти, независимо от тяхното местоположение и след като намерят най-подходящия професионалист за дадена роля, те го назначават в офиса, който е най-близък до неговото местоживеене. Структурата на тези глобални офиси подпомага компаниите да могат да търсят таланти сред по-голям брой кандидати в няколко държави, без да е необходимо след това да поемат разходите на избрания кандидат по преместване и живеене на друга локация. 

    Тези тенденции се наблюдават сред все повече компании. И HP Inc. България е един от примерите в тази насока – при нас работят повече от 500 служители, позиционирани в София, но работещи за глобални проекти и екипи. От София се ръководят основни за компанията процеси и услуги за клиенти от цяла Европа, Близкия Изток и Африка.

    Но офисите няма да отпаднат – те ще продължат да съществуват като място с бърза и защитена интернет връзка, достатъчно сървърно пространство за съхранение на необходимото съдържание и ресурси, специализирани помещения, оборудвани с най-новите инструменти и иновации, които развиват креативността и правят възможно отдалечената работа с екипи. Тези интерактивни пространства и технологии трябва да обединят глобалните екипи, тъй като работата в екип и сътрудничеството „лице в лице“ ще бъдат все така важни за успеха на всеки един проект, но с оглед на спестяване на време и транспортни разходи, тази нужда все по-често ще бъде постигана чрез компютърния екран. 

    Следвайки тази тенденция, ако трябва да споделя очакванията ни какво ще изчезне от типичното офис пространство, то определено това ще са персоналните работни места. Все повече служителите ще работят отдалечено и в движение и блокирането на празно бюро за всеки един служител, 5 дни в седмицата, се превръща в излишен и неефективен разход.

    Какви нови технологии очаквате да станат по-разпространени и да променят облика на работното място?
    Новите технологии ще са неизменна част от бизнес ежедневието, така както са и от личното ни. Развитието на технологиите е толкова динамично, че дори не се наемам за прогнозирам какви ще бъдат те след година – сигурен съм даже, че ще надминат и най-смелите ми очаквания. Но твърдо мога да кажа, че технологиите ще променят работата на нашите служители както в движение, така и на бюрата им и дори в офисите като цяло – вътре и отвън.

    Без съмнение ще има промяна в устройствата – по-леки, с повече възможности за свързаност, но в същото време с по-висока сигурност. През изминалaта година представихме на пазара ново портфолио от бизнес серията EliteBook с повишена продуктивност и мобилност и иновативен дизайн. Тази година предстои нов анонс с по-добри параметри, които да отговорят на динамичната работна среда.  Служителите ни работят в движение все повече и имат нужда от непрекъсната свързаност - от летища, кафенета и други публични локации. Но компаниите са изправена пред предизвикателството да опазят данните, информацията и ресурсите си в безопасност. За потребителите тънки и леки устройства с възможности за съвместна работа са ключови за постигането на производителност в движение. Като пример мога да дам представените на пазара тази седмица мобилни работни станции ZBook, чиято повишена продуктивност по-никакъв начин не прави компромис с дизайна, и в същото време предоставят защитеност от корпоративно ниво, независимо къде се намират. 

    Споделените пространства и липсата на персонално бюро ще предположи въвеждането на решения, които ще позволят на всеки служител да достъпва ресурсите в офиса, независимо на кое бюро седне. Едно от съществуващите предизвикателства на отворените пространства е например въвеждането на ефективен подход за намаляване на разсейването и шума от съседните бюра. 

    Традиционната заседателна зала, оборудвана с най-новите технологии за споделена работа и връзка с отдалечени екипи, е вече задължителна, но все повече работодатели търсят и други видове помещения, които дават възможност за организиране на различни работилници и прилагане на други работни стилове. Примери в тази посока са фокус стаи, открити стаи или интерактивни зали. Възможностите за технологично развитие при тях са в посока за интерактивно споделяне на съдържание и интегрираните технологични решения и чудесен пример за такава технология е HP Slice - устройство, комбиниращо мини десктоп и аудио модул, подходящ за телеконференции.

    Очаквате ли промяна в отношението към концепцията за работно време?
    През Индустриалната епоха поточните линии са допринесли за ефикасността в производството, а също и в бизнеса като цяло. Възникнали са специфични задачи, нови длъжности и ново разпределение на работния процес.

    През Информационната епоха хората се занимават предимно с креативно решаване на проблеми, а не с изпълнението на конкретни задачи. Навлизането на технологиите все повече автоматизира изпълнението на отделни задачи, както в производствения процес, така и в бизнеса, а ролята на хората е да генерират идеи и да подобряват тези процеси. В информационната ера служителите задават въпроси, разглеждат проблеми и търсят решения.

    В момента сме още по-напред в развитието и компаниите обединят наличната информация, идеи, нововъведения и опит и чрез сътрудничество, креативност и съвместна работа между екипи, отдели, компании и дори цели индустрии, създават нови продукти и услуги. 

    Цялата тази еволюция е свързана с неизбежната промяна и в концепцията за работното време. Вече не е важно в колко часа пристигаш в офиса, а дали си измислил креативно решение, което ще отличи компанията ти от конкурентите. Няма значение дали седиш на бюро или се разхождаш в гора, ако можеш да обработваш файлове или участваш пълноценно в конферентни разговори. Технологиите дадоха възможност да променим стандартното разбиране за работно време и да разполагаме не с точно фиксирани 8 часа на ден, а с възможност всеки сам да ги определи и уплътни спрямо личния си ритъм и предпочитания.

    Очаквате ли промяната в офис средата да създаде нови професии и ако да, какви?
    Промяната на офис средата, както и промяната в технологичните възможности, не са само нормални промени. Те са качествена революция в работните процеси. Огромна част от дейностите и работните процеси могат да се автоматизират и дигитализират, и ще отпаднат като задължение към служителите. Тогава естествено ще възникнат нови професии, които качествено да подобряват работата на организациите. Това ще са професии, свързани с креативност, с прогнози, с обобщаване на тенденции, с нови начини на анализи на данни, с нови възможности за представяне на данните, по разбираем начин за масовия потребител.

    Развитието на какви „меки“ умения ще изисква работата в „Офиса на бъдещето“ според Вас?
    Освен че ще има много нови професии и традиционните ще претърпят трансформация. Всяка една ще става все по-модерна, все по-технологизирана. И всеки един от нас ще трябва да придобива нови умения, свързани с нуждите на съвремието. Свързани с технологиите, с възприемането на данни, с търсенето на информация, с бърза реакция, с креативност за сметка на изпълнителност, холистични подходи, нестандартни решения, цялостна визия и други.

    Как в HP се подготвяте за промените, които „Офисът на бъдещето“ ще донесе?
    Всички сме свидетели на динамиката, с която се променя светът през последните няколко години. Начинът, по който работим, също се променя. Затова нашето основно предизвикателство и приоритет в развитието на компанията и нашия бизнес е разработването на продукти, които да отговорят на нуждите на Офиса на бъдещето. Разработваме едни от най-иновативните продукти на пазара, които отговарят на динамично променящата се среда и начина на работа на младите хора. И разбира се, първо ги внедряваме в нашите офиси.

    Но най-важната подготовка е да отговорим на очакванията на нашия най-ценен ресурс – нашия екип. Екип, който работи усърдно, но и се забавлява пълноценно. Екип, който ражда идеи и се справя с предизвикателства. Екип, който гради бъдещето отговорно и с грижа за природата и обществото. В НР всеки може да има идея и нито една идея не остава на заден план. И това смятам е най-важното за нашия Офис на бъдещето!

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 7 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 8 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 15 часа
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство
    преди 15 часа
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава