сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2135 прочитания

    Новооткритите молове в Европа достигнаха най-ниското си ниво за последните 24 години

    България не е изключение от общия тренд
    17 април 2019, 09:17 a+ a- a

    Обновеният Plovdiv Plaza беше единственият новооткрит търговски център в България през 2018

    Новооткритите търговски центрове в Европа достигнаха най-ниското си ниво за последните 24 години, показва проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, чийто стратегически партньор за България е Forton. Според доклада „European Shopping Center: The Development Story” през 2018 г. в Европа са открити общо 2.6 млн. кв. м търговски площи, което е спад с 28% спрямо година назад.  

    Обемът е най-ниският от 24 години насам и е съпоставим с активността на пазара, характерна за ранните ’90 години, когато отваряха първите шопинг центрове в Централна и Източна Европа. България не е изключение от общия тренд, като през последните години се завършваха замразени проекти или се отваряха площи след модернизация. Единственото ново откриване през 2018 г. например бе на обновения търговски център Plovdiv Plaza. В края на март отвори и търговския център Delta Planet във Варна, чието строителство бе подновено през 2017 г. след няколкогодишна пауза.

    „Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

    Данните на глобалната консултантска компания показват, че пазарът на търговски площи в повечето големи европейски градове е достигнал своята зрялост. Общо предлагането възлиза на 168.1 млн. кв. м, което създава силно конкурентна среда за инвеститорите. В опитите да задържат своите позиции, те фокусират усилията си върху преустройства и нови вътрешни разпределения с цел превръщането проектите им в  модерни търговски и развлекателни центрове. 

    Наситеният пазар води и до ясна поляризация между успешните проекти и локациите със затихващи функции, които се нуждаят от цялостна промяна, за да оцелеят, показва още проучването на Cushman & Wakefield.

    Експертите очакват все по-често развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове. Инвеститорите в Европа все повече откриват потенциала на хибридните формати, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части. Нараства интересът и към ритейл парковете.

    По данни на компанията, през 2018 г. Турция е била безспорен лидер по строителство на нови търговски площи в Европа с реализиран обем от 525 хил. кв. м. Въпреки това, спрямо предходната година страната отчита спад с близо 50%, поради факта, че инвеститорите се фокусират върху оптимизацията на съществуващи търговски центрове, както и строителството на по-малки такива. 

    През 2019 и 2020 г., се очаква в Централна и Източна Европа да бъдат завършени 4.4. млн. кв. м нови търговски центрове. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина с едва 2.1 млн. кв. м нови проекти за периода.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 35 минути
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 50 минути
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 1 час
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 2 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 3 часа
    преди 6 часа