петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8570 прочитания

    Какво е добре да знаем, ако продаваме имот?

    Спецификите и основните стъпки разяснява Николай Башев от „Примо плюс“
    06 август 2019, 13:41 a+ a- a

     Имотът е един от най-ценните финансови активи на българина и това е обвързано с народопсихологията. Чувстваме се много по-сигурни и спокойни, когато имаме „нещо свое“. Но какво се случва, щом настъпи моментът на раздяла с настоящето жилище?

    Често процесът е обвързан с много емоции, които могат да струват прескъпо. Това, което би помогнало за реализацията на успешната сделка, е добрата предварителна подготовка, информираните решения и правилните действия, казва Николай Башев, консултант и партньор в компанията за имоти "Примо плюс".

    Николай Башев, консултант и партньор в компанията за имоти "Примо плюс"

    Част от своя опит и познания, които биха били полезни при продажбата на имот, той обобщава в 5 основни стъпки: 

    Юридическа подготовка

    Ако искаме доверен партньор в сделката, ние също трябва да бъдем такъв. За да спечелим доверието на купувача, е нужно да бъдем безупречни по отношение на документацията. Много от продавачите стартират процеса по набавяне на необходимите документи едва след подписването на предварителен договор. Често обаче самите те не знаят, че имотът е придружен с определен юридически казус, който дори може да не е вследствие на техните действия или бездействия. Друг неприятен момент, с който се сблъскват участниците на пазара, е тромавата процедура по издаването на документите. Това изнервя купувачите и те губят доверие.

    Съветът ми е да обезпечите сделката документално още в самото начало, показвайки на отсрещната страна, че влиза в договорни отношения с доверен партньор. 

    Търговски вид 

    Това как изглежда домът ви е и първият ви шанс да впечатлите купувача. Винаги е по-добре, когато интериорът създава усещането, че купувачът си е вкъщи. Поискайте от брокера си съвет каква би била продажната цена на имота ви в моментното му състояние и каква би била тя след направените корекции. Ако финансовите сметки излизат, действайте. Не е нужно от гръмки ремонти, понякога е достатъчно едно леко освежаване на стените или общите части. Светлите цветове са за предпочитане. Ако все пак не разполагате с достатъчно време, бихте могли: 

    - да подредите имота преди огледите.

    - да проветрявате имота.

    - да подсигурите повече светлина.

    - да подсигурите спокойствие по време на огледа – ако имате домашни любимци, особено куче, по-добрата идея е да го изведете извън апартамента. Въпреки че кучето е смятано за най-добрия приятел на човека, има хора, които поради определена причина изпитват страх, което ще създаде дискомфорт при огледа. 

    - по време на огледа не преследвайте купувача – по-добрата опция е да го оставим да разгледа имота на спокойствие. Ако има въпроси – отговорете му, но не презентирайте непрестанно плюсовете, които вие виждате. 

    Правилно ценообразуване 

    Много често казвам, че продажбата на един имот при максимално добри условия за собственика е функция от правилно ценообразуване и качествен маркетинг. Без значение дали подценяваме, или надценяваме имота, ние губим пари. В първия случай директно, при втория – с времето. Надцененият имот се превръща в застоял имот, а какво се случва със застоелите стоки? Те губят стойността си с всеки изминал ден (с малки изключения). 

    За да определим правилно пазарната стойност на имота си към настоящия момент, трябва да: 

    - анализираме продадените сходни имоти в района през последните 3 месеца – колко време са били на пазара, каква е била първоначално обявената им цена и каква е цената, на която са се продали. 

    - анализираме конкурентните ни към настоящия момент имоти в района – от колко време се рекламират, с каква офертна цена са стартирали и каква е обратната връзка от пазара – има ли запитвания, провеждат ли се огледи, собствениците им получават ли оферти от потенциални купувачи и др.

    - анализираме съседните сегменти – много подценяван момент. Обикновено продавачите влизат в имотен портал, задават критерии за търсене: квартал, тип строителство, вид апартамент и виждат, че в момента има само две оферти за едностаен тухлен апартамент. Затова решават, че ще обявят имота си за 50 единици. Това, което пропускат обаче е, че двустаен тухлен апартамент в техния квартал в момента се продава за 56 единици. Съседен сегмент може да бъде и тип строителство.

    - анализираме новите обяви, които впоследствие се появяват на пазара, за да не се окаже, че нашият имот служи за реклама на другите и помага на „конкурентите ни“ да реализират сделки. 

    Качествен маркетинг 

    Маркетингът е онази част от процеса, която ни позволява да достигнем до максимален брой потенциални купувачи, което пък ще доведе до най-добра сделка за нас. През първите 30 дни интересът към един имот е най-голям, затова и през този период трябва да бъдем най-агресивни в рекламата. Подчертавам – да бъдем активни, а не пасивно да чакаме някой да ни се обади от имотния портал. Във втория случай разчитаме на случайността. Инструментите, които са най-ефективни при мен и моите клиенти, са: 

    - рекламна кампания в района – съседите са едни от най-мотивираните хора, които биха оценили имота ни подобаващо. Те са свикнали с квартала и е много вероятно, ако им предстои покупка да пожелаят да останат в същия район. 

    - социални мрежи – всички познаваме силата на социалните мрежи в днешно време. Те ни позволяват да достигаме до десетки хиляди хора, инвестирайки неголеми суми. 

    - имотни портали – традиционен начин да позиционираме имота си сред купувачите.

    - брокери – в София по неофициални данни има около 10 000 брокери на недвижими имоти. Голяма част от мотивираните купувачи имат свой личен консултант и е напълно възможно нашият клиент да е именно при тях. Можем да започнем с директно позвъняване на брокерите, продаващи сходни имоти в района. Тук е важно да подчертая, че работата с повече от един брокер оказва негативно влияние при продажбата. Най-добрата ви опция е да изберете един личен брокер, който да Ви представлява пред целия пазар. 

    - бизнес в района – банки, компании, магазини – все места, на които е напълно възможно да открием нашия купувач, готов да плати най-добрата цена. Свържете се с тях и им презентирайте характеристиките на имота. 

    Бъдете честни

    Тази стъпка се отнася до личностните разбирания, ценности и морал. За да приключим успешно сделката, трябва да бъдем честни и коректни през цялото време. Дори да има някакъв дефект в имота или юридически казус, е важно да го споделим с отсрещната страна навреме. Никой не обича да бъде лъган, а истината винаги излиза наяве. Така си гарантираме, че купувачът няма да се почувства предаден и няма да се откаже от сделката. Правилната комуникация и компетенцията имат силата да разрешат много от проблемите. Вярвам, че в България има все повече хора, които ценят именно тези качества, затова и търсят сходни на тях продавачи. Не забравяйте, че честността гради доверие! 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 35 минути
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 43 минути
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 1 час
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 1 час
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS
    преди 3 часа
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research