събота, 14 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9456 прочитания

    Ефектът на Covid-19 върху строителството ще се усети след 2-3 месеца

    Промененият начин на живот ще наложи нови изисквания към жилищата, казва инж. Пламен Андреев, управител на „Планекс Инвест“
    15 май 2020, 08:39 a+ a- a

    Инж. Пламен Андреев, управител на „Планекс Инвест“

     Строителството е един от секторите, които продължиха да работят в ситуация на коронавирус и извънредно положение. Как новата реалност са отрази на сектора и какви ще са ефектите в дългосрочен плани попитахме инж. Пламен Андреев, управител на българската инвестиционно-консултантска компания „Планекс Инвест“. Дружеството оперира в сферата на строителството, недвижимите имоти, поддръжката и управлението на сгради. 

    Какво е отражението на Covid-19 върху строителството – сектор, който продължи да работи и през извънредно положение?
    Строителството е сектор, който дори и след „натискане на спирачката“ продължава известно време да върви „по инерция“. Covid и извънредното положение имат стресиращ ефект, на база на което предполагам, че част от планираните нови проекти ще бъдат отложени за момента. Това се отнася най-вече за „масовката“ – проекти в ниския и среден клас – сегмент, в който и сега има голямо предлагане. Логично решение, предвид стреса у потенциалните купувачи, вследствие ситуацията, и очакваните промени в условията на кредитирането (по-голямо самоучастие, може би някакво завишаване на лихвите и прецизност при оценка на риска за кредитополучателите – краен клиент).

    Очаквам и спад на сделки за жилища с инвестиционна цел – дългосрочно или краткосрочно отдаване на наем.

    Разумното отлагане  на нови проекти, както и очакваното свиване на инвестициите от общ характер ще окаже влияние и върху заетостта на чисто строителните компании.

    Тези ефекти ще започнат да се усещат след 2-3 месеца.

    Какво се промени в дейността на „Планекс инвест“ в двата месеца на извънредно положение? Кои са активните Ви проекти в момента и има ли забавяне в изпълнението им?
    За наш късмет ситуацията ни завари на етап завършени и на практика реализирани (продадени) два жилищни проекта във Варна и София – „Корал“ и „Сънденс“.

    „Корал Резиденс“. Комплексът е носител на наградата „Сграда на годината 2019“

    Същевременно подготвяме следващ цикъл от проекти, които са доста по-големи като РЗП и брой имоти, но с планирана етапност на изпълнението – Moreni Club Residence в София и More Residence във Варна. Срокът на действие на извънредното положение забави с два месеца процесите поради обективни причини, свързани с работата на общините и съдебната система в тези условия.

    След отмяната на извънредното положение продължаваме напред като ще започнем Moreni в края на юли, а More Residence най-вероятно ще остане за следващата година поради забавяне в административните процедури.

    Moreni Club Residence

    Така че проектът, който е актуален за 2020 г., е Moreni – проект, който подготвяме от две години, затворен комплекс с уникална концепция и микс от имоти – всякакъв характер жилища, редови и фамилни къщи на терен от 90 дка, от които 63 дка – парк и природа. Непосредствено зад Ринг мол и IKEA, с отлична панорама към Витоша, стратегическа локация – с бърз достъп до града и извън него. След преживяното, не е неуместна шегата за по-добро настроение – в Moreni може да изкарате и шест месеца извънредно положение.

    Какви мерки взехте в извънредното положение – освобождавахте ли служители, каква е равносметката за двата месеца на извънредно положение, имате ли притеснение за бъдещето?
    Ние сме компания, която има 20-годишна история, а допреди две години, когато „Планекс инвест“ беше част от групата на „Планекс холдинг“ бяхме част от една 30-годишна история. Успешното развитие не е случайност – то е адекватно управление, вземане на решения и прилагане на мерки.

    В настоящата ситуация за мен първостепенната задача беше първо да опазим здравето на хората от екипа и съчетахме ползването на платен отпуск по график и home office като мярка да „разредим“ присъствието на хора в офисите. Едновременно с това свихме до минимум разходите – горива, енергия, командировки, офисни разходи. Следващата стъпка – за два месеца редуцирахме и част от разходите за заплати и допълнителни възнаграждения като намалихме част от персонала (от „зоната на лукса“ – до „зоната на прецизираната необходимост“). Благодарение на резултатите, постигнати от същия този екип и възможността да посрещнем тези разходи, успяхме да запазим хората и да разчитаме на тях.

    Естествено в плановете ни за бъдещето ще бъдем категорично по-пестеливи в разходите за управление и не само – прецизираме критериите, честотата и методите на финансово-икономически анализ и оценка на ефективността от работата, пренареждаме структурно някои от дейностите в компанията и други управленски мерки, което ще направи бизнеса по-устойчив.

    Не сме от тези, които предсказват бъдещето, но опитът и професионализмът, вложени в правилното концептиране на проектите, това че проектите ни са ориентирани към бъдещите изисквания на потребителя, а не са поредната купчина от бетон, стомана и стиропор, ни дава надежда.

    Ние поначало винаги мислим напред.

    Как ситуацията се отразява на продажбите на „на зелено“? Каква е равносметката за месеците на извънредно положение и какви са прогнозите Ви за следващите месеци?
    Голяма част от нашия бизнес е непосредственият контакт с клиенти. Физическата изолация ни лиши от този контакт и в момента комуникираме чрез видеоканали, чрез писмена кореспонденция и др., но клиентите ни търсят.

    Нашият бизнес (в случая с новия ни проект Moreni) не е масовият модел на предприемачество. Ние таргетираме клиентите още при концепцията на проекта.

    Ние казваме на нашите потенциални клиенти, че този проект не е подходящ за купуване с инвестиционна цел – ние искаме Вие да живеете тук, ние искаме прозорците да светят, да се разхождате в парковата среда, ние разчитаме на общност от хора със сродни представи и поведение на живот, за да се чувстват добре всички.

    Нашият клиент не купува „на зелено“ – той се включва в проекта, в тази общност и затова полагаме усилия и време до максимум да представим всички качества на продукта.

    С възобновяването на срещите с клиенти ще правим това. Аз нямам притеснение относно доверието в нас. 

    Напълно нормално е след това дву-тримесечно прекъсване на нормалния живот и бизнес, всеки човек да започне постепенно да се връща към нормалността, да си направи „сметката“ – колко му струва Covid, как му се възстановява бизнеса и да си прецени нещата.

    Ние сме готови за срещи, но ако трябва и ще почакаме. На практика в последните седмици запитванията започнаха много интензивно, интересът към Moreni е факт и ние ще стартираме проекта в края на юли.

    Какви са прогнозите Ви за сектора в краткосрочен и дългосрочен план? Ще преструктурира ли Covid-19 строителния бранш? Ще се стигне ли до фалити, сливания, придобивания? 
    Става ми много смешно като чета прогнози и очаквания за бъдещето от представители на агенции за имоти и всякакви специалисти. При замряла активност, в ситуация на изолация и хоп – отмениха извънредното положение – какъв ще бъде пазарът?

    Трябва да мине малко време – няколко месеца, да се съберат данни, да видим как ще реагират банките, които също бяха засегнати от Covid кризата.

    Как ще се развие европейският бизнес и политика, как това ще се отрази на България? Светът е свързан и ние сме част от веригата.

    Със сигурност пазарът няма да бъде това, което беше допреди шест месеца.

    Не мога да прогнозирам. Напълно възможно е да се възстановим бързо и да свикнем да живеем така, защото технологиите, науката и човечеството са на много напреднал етап от развитието си и решение ще се намери. Вероятно освен жертви на вируса и част от бизнеса ще даде „жертви“, най-малкото ще понесе загуби и перспектива за съществуване. Вероятно ще има фирми в затруднено положение. Но във всички случаи трябва да си направим изводите – как да се отнасяме към природата и хората, как да постигнем устойчивост във всичко, което правим, да съобразяваме желанията с възможностите си. Страхът от зараза вероятно ще намали мобилността и пътуванията на хората. Това ще промени изискванията ни към начина на живот – къде живеем, какъв въздух дишаме, как се храним. Голяма част от бизнесите и индустриите ще се променят. Ще се промени и бизнесът с недвижими имоти – ще се търси близост между местоработата и дома, условия на обитаване предвид увеличаващото се време, прекарано вкъщи, възможностите, които дават комуникациите за работа от home office. Промененият начин на живот ще наложи вероятно и други изисквания към самото жилище – по-просторни помещения за живеене, условия за домашен офис, комуникационно и технологично обезпечаване на жилищата, по-малък брой семейства, живеещи в една сграда. Ще се променят изискванията и към енергоефективността на жилищата и разходите, свързани с тях – изолации, начин на отопление, пречистване на въздуха и водите, отношенията „слънце-сгради“ и разумното използване на природните ресурси – слънчева енергия, природен газ, подпочвени води.

    Ще бъде плюс, ако в близост до жилището, има условия за целогодишен спорт и активности, както и грижи за отглеждането и работата с децата, сигурността и чистотата на мястото, където живеем.

    Получавал съм реплики, че не може всички проекти да бъдат „на полето“. Да, така е, но стремежът за максимално застрояване и възможно най-голям брой жилища на малка площ, независимо къде се намира сградата, не е бъдеще, то е по-зле от миналото. Липсата на естетика, неуважението към професията, компромисната архитектура и ниските критерии за качество – също.

    Какви са прогнозите Ви за цените на жилищата?
    Не може качественият продукт да се направи срещу ниска цена, а и за всяка цена си има клиент. На ниска цена можеш да купиш, ако продуктът струва толкова или ако изкараш късмет със закъсал предприемач, който разпродава. Възможно е за надценени проекти, с идеята да се стимулират продажби, цените да претърпят известна корекция в рамките на 6-8%. По-вероятно е в тази ситуация да се забави темпото на продажбите и времето за постигане на сделка.

    Това са част от въпросите, които ме вълнуват за бъдещето на това, което правим и към което се стремим.

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Софтуерният сектор у нас: За 8 години сме пораснали 5 пъти, вече сме индустрия за близо 10 млрд. лв., до 2026 заетите ще достигнат 70 хил. души
    100% от компаниите в софтуерната индустрия планират или вече използват изкуствен интелект, сочи проучване на БАСКОМ
    преди 1 ден
    ИТ секторът у нас настоява за предвидим бюджет
    Липсата на дългосрочна стратегия и предвидимост застрашава конкурентоспособността на страната, предупреди високотехнологичният бизнес у нас
    преди 1 ден
    Xiaomi откри физически магазин в Пловдив
    Това е третият обект на компанията в България
    преди 1 ден
    Ето колко компании у нас ще дадат коледен бонус на служителите си
    Размерът на бонуса варира в широк диапазон в различните сектори
    преди 1 ден
    Лек ръст на сивата икономика в България
    Усилията за ограничаване на сивата икономика не трябва да отслабват, отбелязват от АИКБ