петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9058 прочитания

    Голяма част от хората започнаха да преосмислят живота между четири стени

    „Тенденция за отдалечена работа отвори добър хоризонт пред пазара на къщи“, казва Изабела Клисарска, изпълнителен директор на „Явлена“
    16 юни 2020, 17:40 a+ a- a

    Изабела Клисарска е главен изпълнителен директор на агенцията за недвижими имоти „Явлена“. Има над 7 години опит в сферата. В компанията стартира като стажант през 2013, след това работи като брокер, а през 2017 става ръководител на собствен екип. От 2020 е начело на „Явлена“.

    Г-жо Клисарска, заставате начело на „Явлена“ в интересен период. Как се чувствате и кои ще  са приоритетите, които сте си поставили?
    Да бъда начело на „Явлена“ за мен е предизвикателство и същевременно с това голяма отговорност! Периодът, в който това се случва, е наистина интересен. Ситуацията, създала се в средата на март в страната ни, няма аналог, а изходът от нея все още не е ясен. Това беше едно голямо изпитание като за такова отговорно начало, но за сметка на това човек успява да натрупа повече опит в трудни моменти – трудностите каляват – и развива качества и усет. 

    Основен приоритет за мен е да запазя ценностите на „Явлена“ и доверието към марката, градено десетилетия, като същевременно намеря баланса между традиции, новости, предизвикателства и моето виждане за развитие.

    За 7 години от стажант израствате до изпълнителен директор. На какво отдавате този успех? Каква е Вашата рецепта за пътя до върха?
    За мен движеща сила винаги е било и продължава да бъде желанието да уча и да мога повече! Моята рецепта се основава на стремеж към усъвършенстване, повишаване на ниво и компетенции и много упорита работа! Постоянството е в основата на прогресa според философията, която следвам. Същевременно имах невероятната възможност и късмет да се уча от най-добрите в бранша и да работя редом до изключителни професионалисти в сферата на недвижимите имоти в България!

    Какъв беше пазарът на имоти преди обявяване на извънредно положение, какво се промени през последните 3 месеца и каква е ситуацията в момента?
    През последните няколко години пазарът беше в непрестанен подем – и като брой сделки, и като ценови нива, на които се реализираха имотите. С въвеждането на извънредното положение ситуацията мигновено, наистина мигновено, се промени. През първите две седмици активността на всички участници на пазара беше изключително ниска и това е обяснимо. Хората бяха, от една страна, силно уплашени от всичко, което се случи в рамките на няколко дни, и изчакваха да видят накъде ще се развият нещата – какви мерки ще се вземат, как ще се приложат и всъщност какво следва от това, което ни сполетя. 

    Пазарът на недвижими имоти обаче никога не спира напълно. Това, от една страна, се определя от технологията и продължителността на процесите при недвижимите имоти – имаше немалко сделки, започнати преди кризата, които предстоеше да бъдат приключени. От друга страна, психологията и културата на българина продължава да е ориентирана към притежаване на собствено жилище и това даде своето отражение върху продължаваща активност на купувачите в кризисните месеци и затова този пазар не спря.

    В момента пазарът се движи основно от жилищните нужди на купувачите или от необходимостта на собствениците на имоти от свободни парични средства. Не липсват и сделки със спекулативна цел при възможност за договаряне на добри отстъпки, което отново стъпва върху мотивите на продавачите, но пазарът вече е „на купувача“, казано на наш жаргон, и в момента той диктува правилата.

    Има ли раздвижване в момента и какво се търси?
    Раздвижване се усети още с първото затопляне на времето. Имаше клиенти, които много бързо се ориентираха към излизане под наем в околностите на гр. София и дори в по-отдалечени вилни/ курортни места. Продължаването на изолацията във времето след наложените мерки на правителството във връзка със здравната криза като че ли катализира още повече тези процеси и голяма част от хората започнаха да премислят и преосмилят живота между четири стени. С все по-осъзнатата необходимост от лично пространство отвъд стените на жилището и настанилата се тенденция за отдалечена работа се отвори добър хоризонт пред пазара на къщи. На преден план се появиха повече мотивирани купувачи за имоти със собствен двор на по-уединени и отдалечени от други хора територии както в сателитните на големите населени места – до 50 км, а така също за София и в близката периферия на града. Очакваме още повече да се увеличи интересът и към ваканционни имоти по морето и в планината за ваканционно, отдалечено от други хора, ползване.

    Какви са цените в момента и претърпяха ли корекции?
    В общ план промяна в цените на недвижимите имоти не се отчете – по-скоро наблюдавахме разлика в поведението на участниците в сделките. От една страна, бяха купувачите, които за момент преустановиха активното си търсене, а от друга страна, се появиха продавачи, които с цел бързо получаване на налични средства направиха немалки отстъпки от първоначалните си искания. 

    В средносрочен и дългосрочен план все още е рано да се правят прогнози особено в контекста на неясната обстановка около възможността за повторно затягане на мерките в случай на неблагоприятно развитие на здравната ситуация в страната. Промяната в цените на имотите ще бъде в голяма степен определена както от потенциалното възобновяване на здравната криза, така и от времето, в което останалите бизнеси ще останат „затихнали“. Това ще окаже пряко влияние върху доходите на хората, а оттам и върху намеренията им относно по-високостойностни покупки, възможностите за теглене на ипотечни кредити, както и за издължаването им в бъдеще – особено в контекста на изтичащата към края на годината „кредитна ваканция“.

     Промени ли се профилът на клиентите?
    В основната си част пазарът продължи да се движи от жилищни нужди – хората винаги имат потребност от място за обитаване. От друга страна, имотите се приемат и за относително сигурна инвестиция на личните спестявания и налични средства. На преден план излязоха все повече търсения на „изгодни“ имоти. Профилът на купувача може да се разгледа в две категории: купувачи със спешна нужда от имот и купувачи инвеститори, които оценяват изгодния имот и правят понякога неприлични предложения към продавачите на няколко имота и ако те се съгласят – постигат сделка.

    Как ситуацията се отрази на пазара на наеми?
    С въвеждането на извънредното положение и ограничаването на дейността на определени сектори от бизнеса на пазара на наеми се забелязаха някои промени. Много търговски помещения останаха празни, а и търсенето на такива площи в началото на кризата секна. Голяма част от наемателите на пазара още в първите седмици поискаха предоговаряне на условията си по вече сключените договори, като исканията бяха основно за намаляване на наемната цена с определен процент за срок от няколко месеца или за гратисен период за времето на извънредно положение – като това се регистрира най-вече в силно засегнатите отрасли. За сметка на това започна да се отчита засилващ се интерес към наемане на къщи, включително и по-високоценови, в периферията на София. Ако някой ми поиска съвет, бих казала, че сега е времето за сделки с магазини!

    Какви са прогнозите Ви за тази година?
    В общи линии това, което очакваме до края на годината, е един интересен пазар, силно променен – от пазар на продавача към пазар на купувача. Очаквам също и отпадане на голям брой агенции за имоти и брокери.

    Същевременно този пазар претърпя значително развитие в последните месеци, което в голяма степен ще облекчи и оптимизира работата на всички участници в сделките – заради навлизането на различни дистанционни технологии, осигуряващи възможност за отдалечено подписване на документи и договори, провеждане на виртуални огледи и срещи. Вече всички искат и все повече ще изискват от държавата и общините необходимите по една сделка документи да могат да бъдат получавани от гражданите онлайн, което е добре и за облекчаване на администрацията, а защо не – и за нейното съкращаване.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 4 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 4 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 5 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 7 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години