Потенциално възстановяване на пазара на търговски площи до края на годината очакват наематели и наемодатели
Голяма част от търговците (71%) в шопинг центрове и търговски паркове наблюдават намаление между 30% - 50% на приходите по време на пандемията в сравнение със същия период на миналата година.
Това показва проучване сред наемателите и наемодателите на търговски площи в страната във връзка с ефектите на COVID-19 върху тяхната дейност, проведено през юни 2020 от Colliers.
При 17% от участниците в проучването от страна на наемателите на площи липсва промяна, а 12% регистрират увеличение на приходите си. Това развитие до голяма степен обясняват с откриването на повече обекти през периода и на ръста на онлайн продажбите. Явлението е особено валидно за търговците, позиционирани в ниския ценови сегмент и за дискаунт веригите.
Проучването показва умерено оптимистични нагласи на бизнеса спрямо очакванията им за възстановяване след здравната криза. Почти половината респонденти, считат, че приходите им ще достигнат или надминат нивата си от преди пандемията най-късно до края на годината, но само в случай, че няма нова вълна на коронавирус.
При собствениците на шопинг центрове и търговски паркове спадът в приходите варира най-често между 10% и 30%, а при една пета от тях надминава 50%. Без промяна в текущите си приходи са 14% от респондентите от страна на наемодателите. Сред тях има и такива, които отчитат ръст – обикновено в рамките на до 20%.
Мерките, приложени от наемодателите за справяне с ефектите от здравната криза, са разнообразни. Най-често споменаваната е предоговаряне на наема - въведена от 90% от респондентите от съответната група. Намаляване или оптимизиране на оперативните разходи са приложили над 60% от запитаните, 24% са съкратили работното си време, а 14% са инвестирали повече ресурси в промоционални кампании.
И при наемателите най-често посочваната мярка за справяне с последиците от пандемията е предоговаряне на наема (88%), следвана от фокус върху онлайн продажбите, в резултат на което 45% от респондентите регистрират увеличение на приходите от електронна търговия. Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.