Все повече фирми избират места за новите си бази в извънградски и дори селски региони, показва ново проучване
Според ново проучване Covid-19 насърчава американските корпорации да търсят места за преместване и разширяване на операциите си в средни по големина градове и предградия, за сметка на големите градски райони, пише fDi Intelligence, звеното за проучвания на Financial Times.
Проучването е проведено от базираната в САЩ търговска асоциация на Гилдията за избор на локации (SSG) и маркетингова фирма Development Counsellors International. То представя мненията на 50 от членовете на SSG.
Според 64% от анкетираните корпорации, които искат да се разширят, преместят или открият нови съоръжения през следващите 12 месеца, е „вероятно“ или „много вероятно“ да обмислят това да се случи в крайградски райони. 57% са казали същото за средно големите градове.
31% смятат, че селските райони вероятно ще бъдат разглеждани, докато само 10% смятат, че големите градски райони вероятно ще привлекат корпоративна експанзия и преместване.
„Всичко от физическото дистанциране до промяната на начина на пътуване е повлияло на начина, по който корпорациите разглеждат решенията за местоположение“, казва Рик Уидъл, президент и изпълнителен директор на SSG.
Редица средни по големина американски градове са посочени като силни потенциални кандидати за нови локации или проекти за разширяване през следващата година, включително Бойзи (Айдахо), Колумб (Охайо), Хънтсвил (Алабама), Индианаполис (Индиана), Канзас (Мисури), Роли и Дърам (Северна Каролина) и Рено (Невада).
От друга страна, Ню Йорк е обявен за най-малко вероятният град, който трябва да се обмисля за бъдещи проекти сред консултанти, които смятат, че големите градски райони едва ли ще привлекат корпорации.
В допълнение към откриването на по-голям ентусиазъм за крайградските райони и средно големите градове, проучването установява още, че все повече компании подновяват работата по проектите си за избор на локации, след като ги бяха прекратили по-рано тази година.
61% от анкетираните консултанти казват, че проектите за подбор на сайтове се движат напред, като 34% ги паузират, а 5% ги отменят изцяло.
Това е 16% подобрение от предишното проучване на гилдията през април, което установи, че само 45% от проектите за подбор на локации се движат напред. 69% от анкетираните също прогнозират, че по-голямата част от дейностите по подбор ще се възобновят през 2021 г.
В знак на нарастваща увереност те препоръчаха на организациите за икономическо развитие да преместят фокуса си от задържането на бизнеса - което стана приоритет през април, тъй като новите проекти бяха спряни - обратно към привличането на бизнес.
Данните показват още в кои индустрии са най-активни при възобновяване на бизнес дейностите - 67% от запитаните казват, че секторът на биотехнологиите и науките за живота има най-висока активност.
Секторът за преработка на храни и напитки отбеляза най-голямо увеличение на проектната активност - 47% от консултантите отчитат активност в този сектор, спрямо 16% през април. Усъвършенстваното производство, софтуер и ИТ също отбелязват увеличение.
Офисните проекти, от друга страна, ще останат на пауза в обозримото бъдеще, като корпорациите прекъсват нови проекти, докато не стане по-ясно разбирането на това как ще изглежда „офисът на бъдещето“.