четвъртък, 02 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1797 прочитания

    Наемите на магазините по "Витошка" и моловете тръгнаха надолу

    Предоговаряне на наема е най-честата мярка за справяне с последиците от здравната криза, показва проучване
    10 август 2020, 16:43 a+ a- a

    Пандемията от коронавирус оказва силно въздействие върху пазара на търговски площи след края на извънредното положение - 6% от всички модерни търговски площи остават временно затворени. Сред най-често срещаните причини за това са преговори с наемодателя, набиране на служители, недостатъчно налична стока, поради нарушена верига на доставките. Средните наемни нива регистрират намаление от 10% за бул. “Витоша“ - 50 евро на кв.м. и 8% за търговски център - 34 евро на кв.м. Това сочи проучване на Colliers International на пазара на търговски площи през първото полугодие на 2020.

    При усвоените търговски площи се регистрира 30% спад спрямо второто полугодие на 2019. На бул. Витоша се наблюдава несъществено увеличение на овакантените помещения – 3% от всички площи. Свободните площи в търговските центрове също нарастват, макар и незначително, и достигат 7%. Модерните търговски площи в София запазват нивата от края на 2019, а именно 390,660 кв.м. 

    Проучването на Colliers сред участниците на пазара на търговски площи, проведено през юни тази година показва, че 71% от наемателите отчитат спад в приходите си в резултат на последствията от пандемията от COVID-19. При около половината от тях той е между 30% и 50%.

    Делът на търговците, които не отчитат промяна е 17%, а останалите 12% регистрират ръст в продажбите в рамките на до 20%. Обясняват го с повече на брой отворени обекти и с позитивното развитие на онлайн търговията. Сред този тип компании са търговците, позиционирани в ниския ценови сегмент и дискаунт веригите.

    Най-често посочваната мярка за справяне с последиците от здравната криза, приложена от наемателите, е предоговаряне на наема (88%), следвана от фокус върху онлайн продажбите, където 45% от респондентите регистрират увеличение. Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.

    Преобладаващата част от наемателите и наемодателите очакват положително развитие и възстановяване до края на годината при условие, че няма нова вълна на коронавирус. В отговор на здравната криза някои търговци ще продължат да оптимизират броя на обектите си, което ще доведе до размествания в микса от наематели в шопинг центровете и на главните търговски улици. Онлайн търговията като канал за продажба ще продължи да се развива и все повече компании ще се фокусират върху него. В допълнение, търговските паркове ще бъдат търсена алтернатива за откриване на нови магазини. Към тях се регистрира повишен интерес и през разглеждания период. Наемните нива на първокласни локации в търговски центрове и на главните търговски улици се очаква да се понижат още в краткосрочен план.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19
    преди 1 ден
    преди 1 ден
    ЕК започна разследване срещу Meta
    Производството е по новия закон за цифровите услуги
    преди 1 ден
    Wizz Air с нов маршрут: Ще лети от София до Хераклион
    Полетите ще са два пъти седмично
    преди 2 дни
    3 студентски стартъпа печелят по 10 000 долара финансиране
    Вижте кои отбори спечелиха петия сезон на акселератора Elevate на Американския университет в България
    преди 2 дни
    Откриват Ритейл парк Видин Плаза
    Инвеститор е „Дунония“, ще бъдат разкрити нови над 80 работни места