вторник, 16 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1722 прочитания

    Търговците търсят алтернатива на обектите си в моловете

    Наред с ритейл парковете във възход е и „кънвиниънс“ търговията, отчитат от Cushman & Wakefield
    28 април 2021, 13:50 a+ a- a

    Променливата обстановка и пониженото потребление продължават да влияят негативно върху пазара на търговски площи, забавяйки възстановяването на сегмента. През първото тримесечие активността на наемния пазар е умерена, с приблизително 8 200 кв. м новооткрити търговски площи в молове в страната, показва доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

    В същото време много търговци се насочват към алтернативни формати и по-централни локации в по-голяма близост и удобство на клиентите си.

    След трите вълни на пълно или частично затваряне на търговски площи търсенето на нови локации в моловете остава слабо и това повишава натиска върху наемните цени. Офертите за първокласни площи в търговските центрове в столицата в началото на 2021 са 35 евро/кв. м, отбелязвайки лек спад спрямо предходното тримесечие. В Пловдив наемните цени са около 25 евро/кв. м.

    „Година след първия локдаун наемателите в молове продължават да търсят алтернативи и временни намаления, за да минимализират щетите от ограничителните мерки. През изминалата година търговските центрове бяха принудително затворени близо 100 дни, което се равнява на близо 30% от годишното им работно време. Утежняващо ситуацията обстоятелство е, че наемателите не работиха през декември който традиционно е най-силният месец заради коледното пазаруване“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

    Най-активни на пазара са компаниите за бързооборотни и спортни стоки, дрогериите и дискаунт магазините. Сред ключовите откривания за първото тримесечие на 2021 бяха Peek & Cloppenburg (3000 кв. м) в Sofia Ring Mall и Decathlon (650кв.м) с първи обект на търговска улица в центъра на София. Подобен формат е новост за бранда в България, но не и за веригата като цяло. Тя има редица успешни примери с такъв вид обекти в държави като Испания и Франция.

    Сходен е подходът на IKEA – като част от глобалната си стратегия компанията планира да открие „търговски обект от ново поколение“ в София. Той е с изцяло нова концепция и със значително по-малки размери спрямо класическите магазини на веригата – едва 1200 кв. м. Предстои да бъде открит през 2021 в Mall of Sofia.

    „Ограниченията на достъпа до търговските центрове постепенно измениха потребителските нагласи. Виждаме как наред с ритейл парковете, т.нар „кънвиниънс“ търговия е във възход. Клиентите търсят магазини в центровете на градовете или в гъсто населени жилищни райони. Освен че пестят време някои от тези обекти са удобно място за получаване на стоки, поръчани онлайн, особено в периоди на локдаун“, пояснява Иван Граматиков.

    Ритейл парковете остават във фокуса на дивелопърите с 31 800 кв. м площи в процес на изграждане. Към началото на 2021 общият обем на сегмента достига 179 363 кв. м, концентриран в София и Пловдив. Ритейл паркове се налагат сред активно разрастващите се наематели и се приемат за добра и рентабилна възможност за навлизане на пазара в регионалните градове.

    Пазарът на логистични площи задържа активността си от 2020. За първите три месеца на 2021 общият обем завършени или отдадени под наем производствени и логистични площи в София е 48,851 кв. м. Преобладават имотите за собствено ползване, като много от тях са разширения на малки производствени обекти. Имотите в строеж в столицата нарастват до близо 355,000 кв. м, като в редица случаи отново става въпрос за разширения на логистични оператори, складови площи на търговски вериги или малки производства.

    „Очакваме увеличаване на търсенето в сегмента на индустриалните площи от производствени компании, които установяват бизнес операции в страната. Също така и повече запитвания за складови площи от фармацевтични компании, дистрибутори и търговски компании на медицински консумативи. Не на последно място предвиждаме позитивна тенденция в бизнеса с договорна логистика (3PL), в която логистичните оператори печелят поръчки на регионално ниво и усвояват площи в страната“, каза Жоро Ангелов, мениджър „Индустриални площи и развитие на парцели“ в Cushman & Wakefield Forton.

    Стабилният интерес и лекото покачване на предлагането поддържат наемните нива в София устойчиви. За първокласни площи те са 4.2-4.4 евро/кв. м за средно големи обекти. По-големите имоти, над 10 хил. кв. м, търсените нива са малко под 4 евро/кв. м. Този тип предлагане на новоизградени площи за отдаване под наем е съсредоточено в индустриалните зони около столицата.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 55 минути
    преди 17 часа
    И Велико Търново с вертолетно летище за спешна медицинска помощ по въздух
    До момента България разполага с 3 вертолетни летища в София и по 1 във Варна, Панагюрище и Русе
    преди 17 часа
    ITF Group отчита най-успешната си година до момента
    Първата финтех компания в ВЕАМ сегмента на БФБ очаква значителен ръст на бизнеса
    преди 18 часа
    BlackPeak Capital инвестира 13,3 млн. лв. в „Бианор Холдинг“
    Бианор привлече общо над 20 млн. лв. през Българска Фондова Борса
    преди 18 часа
    Инфлацията у нас падна до 3%
    НСИ отчита годишна инфлация от 3% за март, и месечна от - 0.2%
    преди 19 часа
    Salesforce преговаря за придобиването на Informatica
    Акциите на Informatica отбелязват над 40% ръст от началото на годината