Половината компании споделят планове за
увеличение на работната сила през следващите 1-2 години, сочи ново проучване на консултантската компания
Последната година на нестабилност и трудности, породени от пандемията, не са оказали негативно влияние върху бизнеса. Това сочи проучване през 2021 на офисния отдел на консултанската компания MBL сред 100 офис наематели в София, с приблизителен брой на персонала от 28 000 души и обща офисна площ от 250 000 кв.м. (около 11,1% от инвентара на клас А и клас Б офис площи), от които 53% клас А. Списъкът включва компании от широк спектър от индустрии, 74% от които с международен произход, с най-много представители (58%) на IT сегмента и сектора на професионалите услуги.
Почти половината (46%) от анкетираните компании споделят, че са запазили броя на служителите си през последните 12 месеца, а 42% са увеличили работната си сила през последната година (6% от които с над 25%), докато компаниите, при които се е наложило свиване са едва 12%.
Забелязва се известен спад в намеренията на компаниите за растеж в сравнене с преди пандемията. 50% от анкетираните компании споделят плановете си за увеличение на работната им сила през следващите 12-24 месеца, в сравнение с 69% планиращи експанзия през 2019.
Видима промяна се наблюдава в плановете на организациите по отношение размера на офис площите им в обозримото бъдеще. Едва 10% са компаниите, които споделят плановете си за наемането на допълнително офис пространство в сравнение с 54% планиращи по-голям офис през 2019. В пост-пандемичен контекст и предвид все по-широкото приложение на дистанционния модел на работа, повече служители в организацията не означава непременно настаняването им в по-голям офис и наемането на допълнително площи.
Въпреки че три четвърти (75%) от анкетираните компании споделят положителна обратна връзка по отношение работата от разстояние и планират да продължават да използват модела на работа в бъдеще, дигиталните технологии често се провалят, когато става въпрос за изграждането или поддържането на човешки взаимоотношения, интегрирането на нов член в екипа или създаването на пространство за обмен на идеи и колаборация.
87% от компаниите споделят, че социалната свързаност, която традиционната работа от офиса носи сред служителите е от огромно значение, последвана от 75% споделящи, че оценяват пространството за сътрудничество, което офисът носи като изключително важно. 73% от анкетираните споделят, че изпитват подобрение във фирмената култура в сравнение с дистанционния модел на работа, а 39% вярват, че са по-продуктивни и ефективни, когато са в офис среда. 28% са компаниите, които по-лесно намират баланс между личния и професионалния живот, работейки в офис.
Вследствие на пандемията и установения дистанционнен модел на работа ролята, която офисът играе, се измества от място, в което се върши голяма част от работния обем ежедневни дейности, към пресечна точка на други аспекти от бизнеса, които иначе биха били неефективни, ако се провеждат дигитално.
Резултатите показват, че 62% от компаниите предпочитат да провеждат своите дейности по подбор, обучение и наемане на нов персонал в офиса, докато повече от половината (58%) все още виждат офиса като традиционно място за по-голяма част от работното натоварване. 51% използват офиса като споделено социално пространство и пространство за сътрудничество и почти половината (46%) предпочитат да се срещат с клиентите си там.
Гъвкавост е думата, описваща най-добре бъдещият офис. По-голяма част (70%) от интервюираните организации планират да включат форма на работа от разстояние в дългосрочната си стратегия, докато малко над половината (51%) от анкетираните са сигурни, че ще продължат да използват традиционния офис под една или друга форма, а над една четвърт (26%) ще включат гъвкави или споделени работни пространства в бъдещия си модел на работа.