През последните години Pepco, KiK, Sinsay навлязоха в България и в момента са сред най-бързо разширяващите се вериги
Според прогнозите пазарът на Централна и Източна Европа (ЦИЕ) ще бъде много привлекателен за дискаунт веригите. Последният доклад на Colliers разкрива, че купувачите предпочитат подхода "съотношение между цена и качество", който тези търговци предлагат.
Кевин Търпин, регионален директор "Проучвания" за ЦИЕ в Colliers, обяснява: "Въпреки продължаващата пандемия се наблюдава положителен ръст на БВП. Комбинацията от ръста на инфлацията и проблемите, свързани с глобалната верига на доставки, които увеличават разходите за продукти и ресурси, допринасят за предизвикателствата, пред които са изправени производителите, търговците и в крайна сметка това се прехвърля и върху потребителите."
"Поради факта, че дългосрочните последици от пандемията все още не са известни, нарастващото значение на по-малките формати търговски центрове и търговски паркове се засили. Тази тенденция се потвърждава и от многото проекти в процес на изграждане или в напреднал етап на планиране ", добавя той.
Международни и местни предприемачи продължават да проявяват интерес към търговски паркове
В този пазарен сегмент някои от големите инвеститори са Immofinanz, Saller, EDS RP, Trei Real Estate и Fidurock. Апетитът на предприемачи, инвеститори и търговци към този вид активи може да се счита за силен. Етапът на развитие на този пазарен сегмент е различен в различните страни от ЦИЕ, но сегментът на търговските паркове показва голям потенциал за развитие.
Търговци на хранителни и нехранителни стоки стават основни наематели на търговски паркове
Дискаунтърите както на хранителни, така и на нехранителни стоки, често играят ключова роля в търговските паркове. По-малките търговски паркове са ориентирани към купувачите, които ги посещават редовно, поради което дикаунтърите на хранителни и нехранителни стоки обикновено са водещите наематели в повечето от тези проекти. Тази тенденция се отнася както за търговските паркове в големите градове, така и тези в по-малките градове. Тя е резултат от променящото се потребителско поведение на жителите на ЦИЕ. Наблюдава се и нарастващ интерес към разполагането на такъв тип магазини в рамките на традиционните търговски центрове.
В ЦИЕ-16 има над 30 дискаунт вериги за хранителни стоки. Разграничението между дискаунтъри за хранителни стоки и супермаркетите става все по-неясно. След първоначалната концепция за „твърда“ отстъпка избрани дискаунт вериги за хранителни стоки започнаха да променят предлагането си, за да се конкурират с традиционните супермаркети. В същото време определени супермаркети се фокусират върху маркетинг кампанията "най-ниска цена" и също така въвеждат продукти със собствена марка. От гледна точка на асортимента на предлагане и начина на представяне на продуктите в магазините, разликата между дискаунтърите и супермаркетите изчезва през годините.
Лидери в търговията в ЦИЕ
По отношение на броя на магазините в Централна и Източна Европа водеща търговска верига е Biedronka, собственост на португалеца Херонимо Мартинс, с над 3100 магазина в Полша. На второ място е Lidl, собственост на германската Schwarz Group, с над 2000 магазина. Най-голямата дискаунт верига за хранителни стоки в Украйна, ATB, заема трето място. Освен Lidl и Kaufland, други немски вериги, активни в региона на ЦИЕ, са Aldi, представена в Полша като Aldi Nord и в Унгария като Aldi Süd, и Penny, представена в Чехия, Унгария и Румъния. От началото на 2020 до края на първото полугодие на 2021 в ЦИЕ са открити над 1350 дискаунт магазини за хранителни стоки. Това потвърждава, че регионът все още е на пътя на развитието и е в състояние да поеме много нови обекти.
В региона на ЦИЕ има над 45 дискаунт вериги за нехранителни стоки. Най-голямата по брой магазини е Pepco, следвана от KiK, Avrora и Ostrov Chistoty. Pepco с почти 2500 магазина присъства в 11 държави. Pepco Group е собственик и на марката Dealz с около 100 магазина в Полша. Втората по големина верига в Централна и Източна Европа, KiK, има почти 1000 магазина в 8 държави. Те, в допълнение към холандската марка Action, немската марка TEDi, решиха да навлязат на пазарите в ЦИЕ чрез откриване на магазини в търговски паркове. По време на бързия си растеж обаче тези вериги търсят възможности и в традиционните търговски центрове.
Димитринка Раковска, мениджър "Търговски площи", пояснява: „Българският пазар не беше чувал много за типичните дискаунтъри на нехранителните стоки до 2018. През последните години някои оператори като Pepco, KiK, Sinsay навлязоха в България и в момента са сред най-бързо разширяващите се вериги. Заедно с други активни играчи в същия сегмент можем да кажем, че дискаунтърите са основен фактор за голямото развитие на търговските паркове в цялата страна през последните години.“
„Делът на дискаунтърите за нехранителни стоки в микса от наематели на новите търговски паркове е повече от 25% и продължава да нараства. Не е изненадващо, че дискаунтърите също са един от малкото, които се възползват от ефекта на пандемията Covid-19. Клиентите със свит бюджет с удоволствие приветстват бързото развитие на този тип търговски вериги“ – добавя тя.
Все още съществува огромен потенциал за дискаунтърите. Голяма част от потребителите в ЦИЕ често купуват стоки в различни магазини, в зависимост от това кой от тях предлага най-изгодни условия. Тази тенденция на "умно пазаруване" е предпочитана за дискаунтърите. Освен това изглежда, че точно този тип магазини са пострадали по-малко в сравнение с традиционните търговци. Често разположени в по-малки обекти, с открит паркинг и индивидуални входове, дискаунтърите са изпитали по-малко сътресения, предизвикани от различните разпоредби или опасенията на клиентите по време на пандемията.