събота, 21 май 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    754 прочитания

    10 нови търговски парка са открити през 2021 г.

    Търговските парковете са най-бързо развиващият се формат през последните две години показва анализ на Colliers за България
    25 януари 2022, 13:35 a+ a- a

    Търговските парковете в България са най-бързо развиващият се формат през последните две години. Такива проекти са привлекателни поради удобството, откритите пространства и достъпност, която предлагат. Благодарение на тяхната експанзия, популярни международни марки успяват да навлязат в градове, в които преди това не са присъствали. Към края на 2021 г. общият обем площи в търговски паркове е 237 000 кв.м. или 25 проекта. 

    Търговски парк се дефинира като професионално разработен проект, в който има поне три големи търговски вериги, заемащи над 2000 кв.м. площ, с централизирано управление и достатъчен брой паркоместа. Вземайки предвид дефинициите за видовете търговски паркове на организацията ICSC1 и адаптирайки ги към пазара в България, търговските паркове могат да се разделят на три различни формата: големи търговски паркове, традиционни търговски паркове и малки търговски паркове. 

    Големите търговски паркове представляват най-широко разгърнатата версия на формата и обикновено са разположени в покрайнините на регионалните градове. Тяхната отдаваема площ надхвърля 15 000 кв.м. и предоставя голямо разнообразие от търговци. Такъв пример са Jumbo Plaza, Retail Park Veliko Търново, Retail Park Plovdiv и др.

    Традиционните търговски паркове са с отдаваема площ между 5,000 и 14,999 кв.м. Този формат обикновено е предпочитана дестинация за хранителни стоки, за здраве и красота, за домашни любимци и всички допълнителни услуги.

    Малките търговски паркове се намират в малки градове или жилищни райони на регионални градове с по-малко от 30 000 жители, и често са най-големите търговски обекти в тези райони. Това е най-компактният формат с отдаваема площ между 2000 кв.м. и 4999 кв.м. Малките търговски паркове позволяват на клиентите да пазаруват бързо, разположени са на главни пътища или в рамките на най-населените райони на града. 

    Структурата на тяхното предлагане е подобна на тази на традиционните търгoвски паркове, но поради ограничената отдаваема площ, броят и размерът на магазините е по-ограничен.

    Традиционни търговски паркове представляват 44% от общото предлагане, следвани от големите търговски паркове (43%) и малките търговски паркове (13%). 

    Ритейл паркове в България. Съществуващите са оцветени в оранжево, а тези в процес на изграждане в сиво. Източник: Colliers

    Някои основни изводи от разпределението на категориите по видове търговски паркове:
    - водещата категория в големите търговски паркове са мебели и „направи си сам“ с 45%;
    - в малките търговски паркове най-голям дял като наетите площи има модата с 30%, в сравнение с 16% в традиционните търговски паркове и 11% в големите търговски паркове;
    - наличието на супермаркети, магазини за здраве и красота е по-характерно за традиционните и малките търговски паркове;
    - електрониката е най-добре представена в традиционните търговски паркове.

    Повече от 140 000 кв.м. нови площи са планирани, като почти половината от тях вече са в процес на изграждане. Със завършването на всички планирани проекти, някои от регионалните градове ще достигнат точката на насищане. Затова инвеститорите трябва да бъдат внимателни, когато идентифицират районите с потенциал.

    Нарастващите цени на строителните материали се очаква да повлияят на завършването на проектите, забавяйки някои от тях в краткосрочен план. Това ще доведе до намаляване на предлагането, но не и до промени в наемните нива.

    За да повишат конкурентоспособността си, инвеститорите ще разширят микса си от наематели с представители на развлекателната индустрия като киносалони, ресторанти, обекти от типа “drive-thru“ и фитнес зали. Това ще спомогне и за увеличаване на посещаемостта и времето за престой.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 23 часа
    Проучване: Първи признаци на консолидация на ритейл парковете у нас
    Споделените пространства се превръщат във все по-важен елемент от офис средата, отчитат от Cushman & Wakefield Forton
    преди 1 ден
    ЕК признава COVID-19 за професионално заболяване
    Вижте работници от кои сектори ще получават обезщетения
    преди 1 ден
    262 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 1 162 986
    преди 2 дни
    DHL Freight отваря нова логистична база в София
    Ще бъдат открити 100 нови работи места
    преди 2 дни
    Основаната от българин Leanplum е придобита от CleverTap
    Офисът в София става вторият най-голям развоен център в новата компания, броят на служителите в България ще се увеличи с 20% до края на годината.