Търговските парковете са най-бързо развиващият се формат през последните две години показва анализ на Colliers за България
Търговските парковете в България са най-бързо развиващият се формат през последните две години. Такива проекти са привлекателни поради удобството, откритите пространства и достъпност, която предлагат. Благодарение на тяхната експанзия, популярни международни марки успяват да навлязат в градове, в които преди това не са присъствали. Към края на 2021 г. общият обем площи в търговски паркове е 237 000 кв.м. или 25 проекта.
Търговски парк се дефинира като професионално разработен проект, в който има поне три големи търговски вериги, заемащи над 2000 кв.м. площ, с централизирано управление и достатъчен брой паркоместа. Вземайки предвид дефинициите за видовете търговски паркове на организацията ICSC1 и адаптирайки ги към пазара в България, търговските паркове могат да се разделят на три различни формата: големи търговски паркове, традиционни търговски паркове и малки търговски паркове.
Големите търговски паркове представляват най-широко разгърнатата версия на формата и обикновено са разположени в покрайнините на регионалните градове. Тяхната отдаваема площ надхвърля 15 000 кв.м. и предоставя голямо разнообразие от търговци. Такъв пример са Jumbo Plaza, Retail Park Veliko Търново, Retail Park Plovdiv и др.
Традиционните търговски паркове са с отдаваема площ между 5,000 и 14,999 кв.м. Този формат обикновено е предпочитана дестинация за хранителни стоки, за здраве и красота, за домашни любимци и всички допълнителни услуги.
Малките търговски паркове се намират в малки градове или жилищни райони на регионални градове с по-малко от 30 000 жители, и често са най-големите търговски обекти в тези райони. Това е най-компактният формат с отдаваема площ между 2000 кв.м. и 4999 кв.м. Малките търговски паркове позволяват на клиентите да пазаруват бързо, разположени са на главни пътища или в рамките на най-населените райони на града.
Структурата на тяхното предлагане е подобна на тази на традиционните търгoвски паркове, но поради ограничената отдаваема площ, броят и размерът на магазините е по-ограничен.
Традиционни търговски паркове представляват 44% от общото предлагане, следвани от големите търговски паркове (43%) и малките търговски паркове (13%).
Ритейл паркове в България. Съществуващите са оцветени в оранжево, а тези в процес на изграждане в сиво. Източник: Colliers
Някои основни изводи от разпределението на категориите по видове търговски паркове:
- водещата категория в големите търговски паркове са мебели и „направи си сам“ с 45%;
- в малките търговски паркове най-голям дял като наетите площи има модата с 30%, в сравнение с 16% в традиционните търговски паркове и 11% в големите търговски паркове;
- наличието на супермаркети, магазини за здраве и красота е по-характерно за традиционните и малките търговски паркове;
- електрониката е най-добре представена в традиционните търговски паркове.
Повече от 140 000 кв.м. нови площи са планирани, като почти половината от тях вече са в процес на изграждане. Със завършването на всички планирани проекти, някои от регионалните градове ще достигнат точката на насищане. Затова инвеститорите трябва да бъдат внимателни, когато идентифицират районите с потенциал.
Нарастващите цени на строителните материали се очаква да повлияят на завършването на проектите, забавяйки някои от тях в краткосрочен план. Това ще доведе до намаляване на предлагането, но не и до промени в наемните нива.
За да повишат конкурентоспособността си, инвеститорите ще разширят микса си от наематели с представители на развлекателната индустрия като киносалони, ресторанти, обекти от типа “drive-thru“ и фитнес зали. Това ще спомогне и за увеличаване на посещаемостта и времето за престой.