четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1552 прочитания

    Прогноза: Стабилизиране, но не и понижение на цените на ново строителство през 2023

    Доколко повишението на лихвите ще се отрази на пазара, все още остава неясно, коментират от New Estates
    24 януари 2023, 11:39 a+ a- a

    Сн: Economy.bg

    Над 70% от купувачите на ново строителство у нас се интересуват от имоти в периферията на града, в близост до природата. За 43% от тях обаче решаваща за крайния избор е възможността за лесен достъп до централната градска част. Това сочат данните от проучване на New Estates, компания, специализирана в сделките за жилищни имоти ново строителство.

    „Клиентите все по-често търсят комфорта на живота извън града, но не желаят да правят компромис с близостта и лесния достъп до административния му център. След пандемията и ефектите от нея, много купувачи на ново строителство се стремят оптимално да съчетаят природосъобразния лайфстайл с динамиката на ежедневието си. Те най-често се интересуват от самостоятелна къща с хубава гледка и лесен достъп до основна пътна артерия, така че да стигат до градския център за не повече от 30 минути”, казва Весела Илиева, управляващ партньор в New Estates.

    За 46% от участниците в проучването достъпът до града с автомобил в рамките на 15 до 30 минути е ключово предимство, а за други 13% е важно наличието на метростанция с буферен паркинг. Това са хора, които предпочитат да използват публичен транспорт вместо личния си автомобил в натоварената централната градска част, посочват от компанията. Около 30% от участвалите в проучването купувачи са по-склонни да изберат градската среда на живот, като за повечето от тях наличието на удобен транспорт и метростанция близо до дома е приоритет.

    По-голямата част от участвалите в проучването предпочитат живот в самостоятелна къща – над половината от всички. Останалите клиенти, възнамеряващи да закупят имот ново строителство, се ориентират към къща или апартамент в затворен комплекс. За 20% от запитаните близостта на детска площадка е удобство от съществено значение, за други 22% такова предимство представлява откритият или закрит фитнес. Зоната за почивка на открито е определяща за 25% от клиентите, а охраната и видеонаблюдението са важни за 27% от участниците в проучването. Клиентите, търсещи имот в по-висок ценови сегмент, посочват като удобства барбекюто и собствена оранжерия за БИО зеленчуци.

    Малко над 60% от запитаните купувачи посочват квадратура между 120 и 180 кв. м за бъдещия си дом. Други 26% не държат на голямата площ и биха обитавали имот до 100 кв. м. Общо 10% от участниците в проучването планират търсене на имот, по-голям от 300 кв. м.

    По отношение на интериорните решения, най-важният елемент за клиентите е хубавата гледка. Тя е определяща за 34% от купувачите. Също толкова е делът на хората, които държат на френските прозорци в имота си. Високите тавани в дома са приоритет за 21% от участниците в проучването, а наличието на собствен двор – за 19%. Високотехнологичен „умен” дом търсят 15% от хората, а на соларни панели държат 18%. Подовото отопление е задължителен елемент за 27% от запитаните купувачи.

    „Собственият двор вече не е предимство само на къщите. Много от новите проекти в София вече са изградени така, че партерните апартаменти да имот свое зелено пространство и да носят усещане за къща. Френските прозорци и високите тавани са устойчиво предимство на новите комфортни домове, тъй като носят незаменим уют. Прави впечатление, че технологиите в дома стават все по-важни и търсени от новите купувачи”, казва Весела Илиева.

    При купувачите в затворени комплекси, близостта до парк е важна за повече от половината, се посочва още в проучването. Екстри като басейн, барбекю зона и други точки за релакс са водещи за 38% от участниците, а 10% заявяват, че не желаят пространства за общо ползване.

    По отношение на инфраструктурните предимства, след бързата връзка с основна пътна артерия, която е ключова за 64% от купувачите, се нарежда близостта на екопътека или природен парк. Тя е важна за 19% от запитаните. Удобните хранителни вериги са водещи за 10% от хората, а учебно заведение наблизо е основно предимство за 7% от участниците в проучването.

    Богатото озеленяване е най-важната външна услуга, която биха желали да получат новите собственици на имоти. Безопасността, включваща видеонаблюдение, постоянна жива охрана, контрол на достъпа, е водеща за 13% от клиентите. З също толкова голям дял от съществено значение са добрите комунални услуги като снегопочистване и сметоизвозване.

    Според Весела Илиева 2022 г. е била успешна и активна за пазара на ново строителство, като това отчасти се е дължало на инерцията от изключително силната 2021 г. „Изминалите 12 месеца бяха белязани от немалко трансформации, затова е важно да постъпим разумно и да помислим за спестяванията си през идната 2023 г. Очакванията за спад на цените през миналата година не се оправдаха, тъй като търсенето на нови, качествени проекти изпреварваше предлагането. В същото време банковото финансиране остана на исторически ниски нива. Това направи новото строителство през 2022 година достъпно и желано както за лични нужди, така и за инвестиция”, казва Илиева.

    Очакванията на New Estates за 2023 г. са свързани с по-голяма предвидимост на пазара. Според експертите, предлагането ще се уравновеси и цените ще се стабилизират, но без да се понижават. Сериозен ще бъде интересът към нови, качествени проекти, като инвестицията в по-висок клас активи традиционно ще остане сигурна и предпочитана от клиентите.

    „Все още не можем да кажем доколко повишението на лихвите ще се отрази на пазара. Ако ръстът е плавен, то това ще даде сигурност на клиентите и ще ги накара да бъдат по-смели в решенията си. Ключово е инвеститорите да предложат добри схеми на плащане и да формират крайни цени, които са пазарни. Това ще премахне риска от прекомерно предлагане и ще гарантира сигурен пазар през 2023 г.”, посочва Весела Илиева.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 5 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 6 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 7 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 9 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк