понеделник, 29 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    912 прочитания

    Повечето работодатели в София все още не са взели решение за промяна в размера на офисите

    Какви са тенденциите в сектора, кое е важно за наемателите, какви сгради и локации предпочитат, показва проучване на MBL
    18 юли 2023, 14:12 a+ a- a

    Снимка: Economy.bg

    През 2023 г. MBL проведе проучване сред 100 водещи компании в София, работодатели на над 43 000 служители с обща офисна площ от 296 000 кв.м. Списъкът включва компании от широк спектър от индустрии, 85% от които с международен произход и с най-много представители (44%) от IT сферата, сектора на професионалните услуги (14%) и финансите (7%).

    Резултатите от проучването показват, че въпреки всички предизвикателства, пред които са изправени бизнес лидерите в днешно време, те са оптимистично настроени за развитието на техния бизнес. 

    MBL е компания, специализирана в предоставянето на консултантски и брокерски услуги в областта на бизнес имотите. Компанията е изградила стабилна репутация на пазара на недвижими имоти в България и предлага комплексни решения на местни и международни клиенти – строителни предприемачи, инвеститори, финансови институции, наематели и др. Експертният екип на компанията притежава солиден опит в управлението на имоти, финансовите услуги, инвестициите и управлението на проекти.

    Прави впечатление, че компаниите ще продължат да наемат нови служители и през тази година, но с по-бавни темпове. През предстоящите месеци, почти половината от тях (45%) възнамеряват да разширят работната си сила, което е с 20% по-малко от година по-рано. IT, BPO, SSC и професионалните услуги са сред секторите, където се очаква да има най-значително разширение. 

    Относно плановете за офис пространствата им, по-голяма част от компаниите (68%) все още не са взели решение относно потенциални промени в размера на техните офис площи и са в процес на формулиране на дългосрочна стратегия. Въпреки това 13% от анкетираните компании все пак посочват намерението си да разширят площта на офиса си, а 19% изразяват склонността си към намаляване на размера на помещенията си. Тези констатации съвпадат с очакванията на MBL, че много компании ще намалят размера на офис площите си, вследствие на приложението на хибридния модел на работа.

    Резултати от проучването потвърждават тенденцията, зародила се още през изминалата година, а именно доминирането на хибридния модел на работа. От участниците в проучването, почти всички (94%) работят хибридно като повече от половината прекарват основно 2 дни в офиса, а останалите 3 работят дистанционно. 

    Забелязва се и стремеж към проучване на алтернативни модели на работа като гъвкавите или споделени офис пространства се очертават като все по-привлекателна възможност. Дори за 24% от компаниите вече са неизменна част от тяхната офис политика. 

    Вследствие на пандемията и установения хибриден модел на работа, ролята, която офисът играе се измества от място, в което се извършва голяма част от работния обем и ежедневни дейности към пресечна точка на други аспекти от бизнеса, които иначе биха били неефективни, ако се осъществяват дигитално. 

    Резултатите показват, че по-голяма част от анкетираните компании използват офиса като споделено социално пространство и пространство за сътрудничество, промотиращо корпоративната култура, привличащо и задържащо таланти, а 30% все още виждат офиса като традиционно място за по-голяма част от работните дейности. 

    Голяма част от организациите се преориентират към работно място, което предлага здравословен баланс между професионалния и личния живот. В такава ситуация ролята на офис пространството също еволюира като резултатите показват, че 56% от компаниите адаптират работното място, за да насърчат хибридния модел на работа, 32% имплементират най-новите технологии, за да поддържат ангажираността и продуктивността на служителите си, а 18% инвестират в релокация в модерна, високо ефективна офис сграда на престижна локация.

    Съществуват редица важни фактори, които оказват влияние в процеса на взимане на решение при избора на офис пространство. Всички те имат различна тежест и значение в зависимост от индивидуалните изисквания. Завишените критерии са ясен сигнал към наемодателите, че освен финансовите разходи, фактори като качество на сградата и нейното управление, удобства в близост, са все по-важни за наемателите. Тази година основен приоритет за компаниите с 31% е модерната, устойчива във времето офис сграда, предлагаща уютна и здравословна работна среда за наемателите си. На второ място се нарежда наемната цена с 22%, следвана от локацията с 15%, която през последните 5 години беше приоритет номер едно за компаниите. 

    Наемателите все по-често търсят качествени сгради, които да предлагат разнообразие от удобства. Резултатите показват, че идеалният набор от удобства за организациите включва различни места за хранене (83%), паркове и зелени площи (73%), които допринасят за по-здравословен и приятен начин на работа, наличие на съоръжения като фитнес зали, студия за йога и танци (62%). Друго високо ценено удобство е присъствието на споделено работно пространство в сградата или в непосредствена близост (47%), което предлага изключителна гъвкавост при необходимост от допълнителни работни станции, зали за срещи както и провеждане на различни събития. 

    В дългогодишната комуникация н MBL с наематели на офиси многократно се потвърждава колко решаващ е факторът локация в процеса по взимане на решение. Оценявайки основните бизнес райони в София, най-голям дял (76%) от анкетираните наематели отличават Лозенец/Хладилника като район, който отговаря на техните представи за пригодна локация на офис, следван от идеалния административен център (60%), Цариградско шосе (55%), зоната на Бизнес Парк София (51%) и Изток/Изгрев (51%).

    В процеса по селекция от страна на компаниите, особено в случаите на глобалните организации, ESG критериите играят изключително важна роля. Резултатите от проучването показват, че 68% от компаниите са въвели или в момента са в процес на имплементиране на такива политики. В настоящите си сгради, повече от половината от компаниите вече са се възползвали от инициативи за здравословна работна среда, разделно събиране на отпадъци и намаляване на въглеродните емисии. 

    Предвид най-високата инфлация през последните 20 години насам, голяма част от наемодателите прилагат в началото на годината клаузата за индексация. В резултат на това при 73% от интервюираните офис ползватели месечните сметки се увеличават значително като при 17% от тях повишението е с повече от 10%, а при почти половината в рамките на 5-10%. Очакванията са инфлацията да запази умерен растеж, но това със сигурност ще се отрази в бъдещите планове и стратегии на организациите в процеса по релокация, отбелязват от MBL.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    26 април 2024, 14:45
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    26 април 2024, 14:34
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    26 април 2024, 14:14
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    26 април 2024, 13:50
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    26 април 2024, 11:47
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години