събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3338 прочитания

    Ще поевтинеят ли жилищата с повишаването на лихвите?

    Около 16% са празните офиси у нас, предстои откриването на 9 нови ритейл парка у нас догодина – Явор Костов, управляващ партньор на Cushman&Wakefield Forton, пред Economy.bg
    02 ноември 2023, 10:24 a+ a- a

    Запазва ли се хибридният модел на работа, компании от кои сектори са най-активни на офис пазара у нас, колко са празните офиси в страната и може ли да се стигне до срив на офис пазара, какви са тенденциите при гъвкавите работни пространства, как повишаващите се лихви ще се отразят на цените на жилищата, каква ще бъде 2023 като цяло за пазара на имоти – тези и други въпроси коментирахме с Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton.

    Явор, остава ли водещ хибридният модел на работа?
    Да, хибридният модел на работа се наложи след периода на пандемията. Той остава водещ за повечето ИТ и BPO компании, като тенденцията е да има фиксирани дни, в които хората да са присъствено в офис. Но хибридният модел на работа остава като основен за технологичния сектор.

    Продължава ли тенденцията за ръст на празните офиси? В САЩ се заговори за срив на офис пазара. Каква е ситуацията у нас?
    Ситуацията при нас е доста по-различна от тази в САЩ. Вече втора поредна година има сравнително стабилно ниво на незаетите площи – около 16% от общия пазар, който е близо 2,4 милиона квадратни метра. Запазва се това число. Има много малко нови офиси през последната година. Около 30 хиляди квадрата нови площи са излезли, които са абсорбирани от пазара. Тъй като тенденцията е релокация от по-стари към по-нови и по-модерни сгради, които предполагат оптимизиране на площите, и така създават по-добра среда за креативност.

    Компаниите от кои браншове са най-активни на офис пазара?
    Основно ИТ компаниите са активни. Всички фирми, които имат изтичащи договори, предприемат мерки за релокация, за свиване, за преместване, но пазарът си остава активен. Всички индустрии частично са в офисите си. Променят се офис пространства. Това е много интересна тенденция.

    В каква посока?
    От това всеки да има работно място, по-скоро вече има фокусирани работни места за групова работа, места за креативност, за отдих и почивка. Офисът е място, където да се срещат хората, да обменят идеи и да създават продукт.

    Планират ли се нови проекти за гъвкави офис пространства?
    Гъвкавото офис пространство – коуъркинг и споделен офис, е тенденция, която се наложи след ковид и се ускори благодарение на нуждата от гъвкавост на работните места. Особено подходящи са за стартиращи, растящи и новопристигащи компании на пазара. Тази тенденция категорично се запазва и ще се увеличава делът на гъвкавите офис пространства.

    Индивидуални или корпоративни клиенти търсят повече такъв тип решения?
    Секторът стартира с дигитални номади, фрийлансъри, които търсеха такива пространства. В момента тези пространства се заемат от корпоративно насочени и растящи компании.

    Продължава ли тенденцията ритейл парковете да са хит при търговските площи?
    Да, продължава. Те са във фокуса на ритейл инвеститорите. Сравнително бързо се строят и се наемат. По-икономични са като инвестиционна стойност и като наемни нива. Така че те са много добър продукт, който бързо се реализира и става достъпен за хората дори в по-малките населени места.

    Очаквате ли откриване на нови ритейл паркове до края на годината или през следващата?
    В рамките на тази година не очаквам откриване на нови ритейл паркове, но генерално пазарът създава възможност да се откриват такива. Между 6 и 9 нови парка предвиждаме за следващата година.

    Ритейл парковете у нас се утроиха. Има ли риск да се пренасити пазарът?
    Риск от пренасищане няма. Може в отделни градове и локации да има пренасищане или запълване на пазарните ниши, но като площ спрямо потребители България е на последно място дори и след Сърбия по този показател. В развити пазари като унгарския и чешкия нивата са двойно по-големи, отколкото в България.

    Какво е предимството на ритейл парковете в сравнение с традиционните молове?
    Много по-ниски оперативни разходи за наемателите и за инвеститорите. Много по-ниска инвестиционна стойност за инвеститорите. И много по-гъвкаво решение от гледна точка на площ. Един ритейл парк може да е атрактивен и за населено място, което генерира над 10 хиляди души потенциални потребители.

    Каква е прогнозата Ви за 2023 за отделните сегменти на пазара на имоти у нас?
    При жилищния сектор продължава забавянето на пазара. То е в едни умерени нива. В този сегмент вече отсъстват спекулативните инвеститори, които търсят да направят покупка и след това препродажба, за да получат висока печалба. В момента търсенето е генерирано основно от потребители за собствени нужди.

    Как се отразяват повишаващите се лихви? Има свиване при сделките. Ще доведе ли то до поевтиняване?
    В жилищния сектор повишаващите се лихви още не са се усетили като тенденция. Очаквам да се отлазят около средата и след средата на 2024, което ще внесе допълнително забавяне и регулиране на пазара.

    Поевтиняване не очаквате?
    Поевтиняване като стойност на жилищните единици не очаквам. Може би в някои проекти, които са били надценени, ще има корекция на цената, но в качествените жилищни сгради и добрите проекти не очакваме поевтиняване. Дори в добрите проекти очакваме задържане и повишаване на цените.

    Каква е прогнозата Ви за годината за другите сегменти на пазара на имоти?
    В индустриалния сектор вече традиционно последните 5 години страдаме от липса на свободни площи, което ще се задържи като тенденция поради високите строителни разходи за индустриални площи. Те водят след себе си по-високи наемни нива, неприемливи за наемателите. Така че тук ще има забавяне на пазара – хем няма площи, хем няма търсене или по-скоро има търсене, но не на тези нива.
    На ритейл пазара фокусът остава върху търговските площи в ритейл парковете.
    В офисния сектор има динамика, но пазарът е предизвикателен и само най-качествените сгради ще бъдат напълно заети.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 19 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 19 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 19 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 20 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 22 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години