сряда, 24 април 2024   RSS

НАСА отговори на въпроси за водата на Марс

Учени от космическата агенция разкриват подробности около епохалната находка на вода на Червената планета
    01 октомври 2015, 17:28 a+ a- a

Тази седмица учени от НАСА обявиха, че са открили доказателства за течаща вода на повърхността на Марс. Какво означава това откритие и какво следва оттук нататък – учени от американската космическа агенция отговориха по време на специална сесия с потребителите на социалната мрежа Reddit.

Вижте въпросите на потребителите и отговорите на учените от НАСА:

За какво количество вода говорим?
    Смятаме, че това е много малко количество вода. Може би колкото да навлажни повърхността на Марс. Тъмните ивици са между 4-5 метра широки и до 200-300 метра дълги. Лесли Тампари, заместник координатор на програмата за проучване на Марс.

Откъде идва водата?
    Не знаем, откъде е дошла водата. Това е следващата мистерия за разгадаване. Основните хипотези са: 1. Солите се просмукват във водата от атмосферата, но всъщност няма много вода в атмосферата; 2. Водата е дошла от под повърхността на Марс. Лесли Тампари, заместник координатор на програмата за проучване на Марс.

Откога има вода на повърхността на Марс?
    Вода в определена форма на Марс вероятно има от 3.9 млрд. години. Лесли Тампари, заместник координатор на програмата за проучване на Марс.
    Марс има течаща вода на повърхността си от милиарди години. Къде е отишла тази вода, в момента проучваме. Дали се е изгубила в Космоса? Или е замръзнала в континенталната кора днес? Изглежда, че на Марс е имало ледникови периоди, когато водата от полюсите се е спускала към останалата част от планетата. Ледът по континенталната кора може да се е формирал по време на тези ледникови цикли. Рич Зюрек, ръководителят на програмата за проучване на Марс.

Има ли нужда водата от пречистване, преди да може да се използва?
    Солта във водата изглежда, че е перхлорат, така че аз не бих искал да пия от тази вода. За да послужи като бъдещ източник на вода за хората, тя трябва да бъде пречистена. Рич Зюрек, ръководителят на програмата за проучване на Марс.

Защо средният американец трябва да се вълнува от това? Какво означава това откритие за науката и изучаването на Космоса?
    Течащата вода, макар и солена, е добро място за търсене на форми на живот. Не знаем колко стабилен би могъл да е марсианският живот (ако съществува). Освен това водата в каквото и да е форма е ресурс, който бъдещи мисии биха могли да експлоатират. Рич Зюрек, ръководителят на програмата за проучване на Марс.

Каква е следващата стъпка?
    Следващата стъпка ще бъде да потърсим още места, където може да има солена вода. Заснели сме едва 3% от Марс с достатъчно висока резолюция, която да позволи да видим подобни характеристики. Рич Зюрек, ръководителят на програмата за проучване на Марс.

Кога смятате, че ще е реалистично да изпратим човек на Марс?
    В момента НАСА обмисля възможността за изпрати хора в близост до Марс в началото на 30-те години на 21-ви век. При този сценарий първите хора, които биха могли да достигнат повърхността на Марс, ще са там в края на 30-те години на 21-ви век. Рич Зюрек, ръководителят на програмата за проучване на Марс.

преди 1 час