Това се случва за първи път в историята на изкуствения интелект
Изкуственият интелект AlphaGo, разработен в лабораторията за проучвания в сферата на изкуствения интелект (AI) DeepMind, успя да победи човек в играта Го. До момента това никога не се е случвало в историята на изкуствения интелект.
DeepMind е собственост на компанията-майка на Google Alphabet, а играта Го е логическа игра, която се е зародила преди около 4 300 години в древен Китай. Тя се играе с бели и черни камъни на дъски с различна големина. Характерно за нея е, че има прости правила, а изисква силни стратегически умения.
Го изпреварва шахмата със своите безброй варианти на разиграване. Числото, указващо броя на възможните варианти в играта е 2 пъти по-дълго от това на предполагаемия брой атоми във вселената. Това, до момента, значително затрудняваше създаването на компютърна програма, която да е силен играч.
За да спечели игра на шах, компютърът използва т. нар. „груба сила“ - той изчислява последиците от всеки възможен ход, след което избира този, който е най-вероятно да му донесе победата. Тази тактика няма как да сработи при играта Го, тъй като възможните варианти са повече от атомите във вселената.
Във видео, публикуване от сп. „Нейчър“ (Nature), където е публикувано проучването на компанията, Дмиес Хасабис, главен изпълнителен директор на DeepMind, обяснява, че при AlphaGo е използвана съвсем друга тактика. Машината работи на базата на две „нервни мрежи“ - две компютърни системи, които са създадени по модела на човешкия мозък и могат да обработват голямо количество информация, с цел да извършват определени задачи на базата на придобитото знание.
Едната мрежа е наречена „мрежа на оценката“ - тя оценява позицията на компютъра на дъската за игра. Другата е „политическа мрежа“ - тя решава къде машината да направи хода си. Вместо да оценява всеки възможен ход в играта, машината избира няколко хода, които „усеща“, че са потенциално добри, обяснява още Хасабис, като казва, че този вид тактика е по-близка до човешкото въображение, отколкото до компютърния анализ.
И така през октомври 2015 DeepMind кани на игра Фан Хуей, европейският шампион по Го. Старшият редактор на „Нейчър“ присъства на играта и е неин модератор. AlphaGo бие Хъй пет поредни игри. Според данните на DeepMind AlphaGo е анализирал хиляди ходове по-малко, отколкото суперкомпютърът Deep Blue на IBM при играта си на шах с Гари Каспаров.
Процентът на успеваемост на AlphaGo срещу програми за игра на Го в момента е 99,8%.