петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4710 прочитания

    Изкуственият интелект на Google победи човек в играта Го

    Това се случва за първи път в историята на изкуствения интелект
    28 януари 2016, 12:16 a+ a- a

    Изкуственият интелект AlphaGo, разработен в лабораторията за проучвания в сферата на изкуствения интелект (AI) DeepMind, успя да победи човек в играта Го. До момента това никога не се е случвало в историята на изкуствения интелект.

    DeepMind е собственост на компанията-майка на Google Alphabet, а играта Го е логическа игра, която се е зародила преди около 4 300 години в древен Китай. Тя се играе с бели и черни камъни на дъски с различна големина. Характерно за нея е, че има прости правила, а изисква силни стратегически умения.

    Го изпреварва шахмата със своите безброй варианти на разиграване. Числото, указващо броя на възможните варианти в играта е 2 пъти по-дълго от това на предполагаемия брой атоми във вселената. Това, до момента, значително затрудняваше създаването на компютърна програма, която да е силен играч.

    За да спечели игра на шах, компютърът използва т. нар. „груба сила“ - той изчислява последиците от всеки възможен ход, след което избира този, който е най-вероятно да му донесе победата. Тази тактика няма как да сработи при играта Го, тъй като възможните варианти са повече от атомите във вселената.

    Във видео, публикуване от сп. „Нейчър“ (Nature), където е публикувано проучването на компанията, Дмиес Хасабис, главен изпълнителен директор на DeepMind, обяснява, че при AlphaGo е използвана съвсем друга тактика. Машината работи на базата на две „нервни мрежи“ - две компютърни системи, които са създадени по модела на човешкия мозък и могат да обработват голямо количество информация, с цел да извършват определени задачи на базата на придобитото знание.

    Едната мрежа е наречена „мрежа на оценката“ - тя оценява позицията на компютъра на дъската за игра. Другата е „политическа мрежа“ - тя решава къде машината да направи хода си. Вместо да оценява всеки възможен ход в играта, машината избира няколко хода, които „усеща“, че са потенциално добри, обяснява още Хасабис, като казва, че този вид тактика е по-близка до човешкото въображение, отколкото до компютърния анализ.

    И така през октомври 2015 DeepMind кани на игра Фан Хуей, европейският шампион по Го. Старшият редактор на „Нейчър“ присъства на играта и е неин модератор. AlphaGo бие Хъй пет поредни игри. Според данните на DeepMind AlphaGo е анализирал хиляди ходове по-малко, отколкото суперкомпютърът Deep Blue на IBM при играта си на шах с Гари Каспаров.

    Процентът на успеваемост на AlphaGo срещу програми за игра на Го в момента е 99,8%.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    38 млрд. долара достигат загубите от финансови измами през 2023
    БОРИКА стартира инициатива за превенция на финансови измами
    преди 2 часа
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март
    преди 2 часа
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 2 часа
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 3 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове