вторник, 26 март 2019  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2900 прочитания

    Отбелязваме Световния ден на съня

    Почти всеки втори човек страда от нарушения на съня
    15 март 2019, 11:00 a+ a- a

    На 15 март отбелязваме Световния ден на съня. Празникът се чества от 2002 по инициатива на Световната асоциация по медицина на съня, на Световния фонд за психично здраве и на Световната здравна организация. Целта му е да припомни на хората колко важен е сънят за психическото и физическото здраве и до какви вреди може да доведе систематичното му пренебрегване.

    Лишаването от сън се отразява на нашето настроение, концентрация, взаимоотношения, здраве... Според медицинските изследвания липсата на добър сън може да причини високо кръвно налягане, затлъстяване, диабет, белодробни заболявания и др. По данни на Световната асоциация по медицина на съня 45% от световното население страда от нарушения на съня, но проблемът често се пренебрегва и не се вземат мерки за разрешаването му. 

    Какво се случва с мозъка ни при липса на сън?

    Това видео в YouTube канала TED-Ed дава отговор на тези и други любопитни въпроси за съня:

    Защо не бива да пренебрегваме съня и до какво води липсата му?

    В презентация за TED неврологът Ръсел Фостър споделя популярни теории за нуждата от сън и опровергава някои митове за това колко сън ни е нужен през различните възрасти. Данните сочат, че през 50-те години хората са спали средно около 8 часа. В днешно време спим час и половина до 2 часа по-малко всяка нощ. 

    Вижте видеото (от бутона долу вдясно може да заредите субтитри на български език). Фостър говори и за някои нови постижения на невронауката, които разкриват как липсата на сън се отразява на психическото здраве.  

     

    „Веднъж сънят бе оприличен на преминаване от икономична към първа класа. Но той изобщо не е подобно подобрение. Най-критичното нещо, което трябва да се осъзнае е, че ако не спите, въобще не хващате полета. Съответно и никога не пристигате там, където искате, а най-странното е, че повечето от хората в днешното общество са лишени от достатъчно сън до отчайваща степен“, казва Фостър.  

    Имат ли нужда лидерите от обучения по сън?

    Липсата на достатъчно сън е и едно от нещата, с които се сблъскват много хора на лидерски позиции. А качественият сън е един от основните фактори за успеха на един лидер. Той стои в основата на вниманието, концентрацията, креативността, ученето, паметта, вземането на решения, емоционалните реакции, печеленето на доверие и т.н. Проучване на консултантската компания McKinsey установи, че според 70% от лидерите в компаниите трябва да се въведе обучение по управление на съня.   

    Съвети за добър сън

    Разбира се, да спим повече е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. В книгата си „Овладей живота си“ (ИК Litus) Ариана Хъфингтън, създател и главен редактор на Huffington Post, споделя няколко съвета за хубав сън, които е научила от експертите по сън и които счита за най-полезни. Ето кои са те:

    1. Купете си нова възглавница. И нова калъфка.

    2. Затъмнете спалнята си и я дръжте хладна.

    3. Преди да си легнете, дишайте дълбоко.

    4. Преди да си легнете, си вземете гореща баня. 

    5. Правете упражнения или поне ходете всеки ден.

    6. Махнете всички LCD екрани (лаптопи, таблети, смартфони, телевизори) за през нощта.

    7. Откажете се от кафетата след 14 часа.   

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    От 2022 новите коли в ЕС ще са с повече системи за безопасност
    Вижте какви ще са новите задължителни устройства за безопасност
    преди 6 часа
    Красимир Първанов подаде оставка като зам.-министър на енергетиката
    Това е третата оставка заради скандала с апартаментите
    преди 7 часа
    Пак удължават срока за приемане на оферти за концесията на летище София
    Промяната в срока на подаване на заявления e свързана с изменения в Документацията за концесията
    преди 9 часа