понеделник, 12 ноември 2018  RSS

Астрономи откриха звезда, която може да е най-старата във Вселената

08 ноември 2018, 14:00 a+ a- a

Астрономи откриха една от най-старите звезди във Вселената. Тя е на 13,5 млрд. години и е оформена от материали, отделени от „Големия взрив“. Възрастта на звездата подсказва, че частта от „Млечния път“, в която се намира нашето Слънце, може да е с поне 3 млрд. години по-стара от предполагаемото досега, твърди изследователят Джон Хопкинс от Университета в Мериленд.

„Тази звезда вероятно е една от 10 млн. Тя разкрива нещо много важно за първото поколение звезди“ разказва доцентът по физика и астрономия, както и водещ автор на проучването, публикувано в The Astrophysical Journal, Кевин Шлауфман.

Първите звезди, сформирани малко след „Големия взрив“, са изградени изцяло от водород, хелий и малки количества литий. Впоследствие те са отделили елементи по-тежки от хелия в ядрата си и са ги разпръснали във Вселената, след като са се взривили като супернови.

Следващото поколение звезди се е оформило като облаци от материали, свързани с разпръснатите метали, поглъщайки ги в състава си. Нивото на метали в звездите се е повишило с продължаването на цикъла от раждане и погиване на звезди. Слънцето, около което обикаля Земята, е хиляди поколения по-възрастно и различно от първите звезди.

Новооткритата звезда е кръстена 2MASS J18082002–5104378 B и има изключително ниски нива на метали. Това подсказва, че образуването ѝ е станало в съвсем ранния стадий на развитие на Вселената. Звездата е част от система с две слънца и се върти около често срещана точка от тънкия диск на „Млечния път“. Това е същата част от галактиката, в която се намира и нашето Слънце.

СофтБанк пуска на борсата мобилното си подразделение
    Очаква се пазарната оценка на дружеството да достигне 21 млрд. щ.д.
    Агенцията по заетостта ще обучава кадри за нуждите на туристическия бранш