неделя, 26 май 2019   RSS

Наистина ли дълголетието се дължи на гените?

Ново проучване твърди, че дългият живот има много по-малко общо с гените, отколкото предполагаме
    08 ноември 2018, 17:19 a+ a- a

Гените често са сочени и определяни като основен фактор за дълголетие и много от научните изследвания потвърждават това. Ново проучване обаче твърди, че гените съвсем не са толкова голям фактор за дълъг живот, колкото предполагаме.

Изследването, публикувано в списание Genetics, е финансирана от Calico Life Sciences - изследователска и развойна компания, собственост на Alphabet Inc. (компанията-майка на Google). Изводите си изследователите базират на информация за повече от 400 милиона души, след като анализират публични родословни дървета на техните предци.

„Новите данни показват, че наследствеността на човешкото дълголетие вероятно е доста под 10%, макар до момента да се считаше, че гените имат около 15-30% роля в него“, коментира Кати Бал, водещ изследовател и главен научен сътрудник по родословието в Ancestry, популярен генеалогичен уебсайт.

Според учените предходните данни са изкривени, тъй като не отчитат влиянието, което съпрузите или партньорите имат един върху друг що се касае до начин на живот, хранителен режим, навици за сън и други негенетични фактори. Хората са склонни да избират партньори, които споделят общи ценности, обясняват изследователите. Ако водите начин на живот, който допринася за дълголетие, най-вероятно ще изберете партньор, който споделя този начин на живот.

В резултат на анализа учените твърдят, че генетиката допринася за не повече от 7% за дълголетието, а може би и още по-малко. Въпреки че има генетичен компонент, това проучване показва, че дълголетието е резултат от много други фактори в живота ни, категорични са те.

„Независимо от вашите гени, ако се придържате към добър хранителен режим, редовна физическа активност и здравословните навици, можете да повлияете върху някои от даденостите на генетиката“, заключават учените.

24 май 2019, 12:02