понеделник, 17 декември 2018  RSS

Не забравяйте да гледате към звездите, а не само в краката си

Вижте какво послание ни оставя Стивън Хокинг в последната си книга „Кратки отговори на големите въпроси“
    05 декември 2018, 11:05 a+ a- a

Последната книга на Стивън Хокинг - „Кратки отговори на големите въпроси“, вече е на българския пазар („Бард“). В изданието един от най-великите умове на нашето време ни напуска с последните си мисли за най-големите въпроси на вселената. Публикуваме откъс, без редакторска намеса:

„Не вярвам в границите – нито на онова, което можем да направим в личния си живот, нито на възможностите на живота и разума в нашата вселена. Ние стоим на прага на важни открития във всички области на науката. Няма съмнение, че нашият свят ще се промени неимоверно през следващите петдесет години. Ще разберем какво се е случило по време на Големия взрив. Ще открием как се е появил животът на Земята. Може би дори ще открием дали има живот другаде във вселената. Макар шансовете за осъществяване на контакт с разумни извънземни да са малки, важността на подобно откритие означава, че не бива се отказва да опитваме. Ще продължим да изследваме космоса около нас и да изпращаме в него роботи и хора. Не можем да продължим да гледаме навътре в себе си на тази малка и все по-замърсена и пренаселена планета. Чрез научните постижения и технологичните иновации трябва да погледнем навън към вселената, като в същото време се опитваме да решим проблемите на Земята. И аз съм оптимист, че в крайна сметка ще създадем подходящи условия за човешката раса на други планети. Ние ще излезем от пределите на Земята и ще се научим да съществуваме в космоса.

Каква е променящата света идея, била тя голяма или малка, която искате да видите осъществена от човечеството?
    Много просто. Бих искал да видя разработването на управляем ядрен синтез, който да ни осигури безгранични количества чиста енергия и да ни позволи да преминем на електрически автомобили. Ядреният синтез може да стане приложим енергиен източник и да ни осигури неизчерпаема енергия без замърсяване на околната среда и глобалното затопляне.

Това не е краят на историята, а само началото на нещо, за което се надявам, че ще бъде милиарди години живот, процъфтяващ в космоса.

И накрая още нещо – никога не знаем откъде ще дойде следващото голямо научно откритие, нито кой ще го направи. Отварянето за тръпката и вълнението от научното откритие, създаването на иновативни и достъпни начини за достигане до възможно най-широката младежка публика силно увеличава шансовете да открием и вдъхновим един нов Айнщайн, независимо къде се намира той или тя.

Затова не забравяйте да гледате към звездите, а не само в краката си. Опитайте се да разберете какво виждате и питайте какво кара вселената да съществува. Бъдете любопитни. И колкото и труден да ви изглежда животът, винаги има нещо, което можете да правите и в което да успеете. Важното е само да не се отказвате. Дайте свобода на въображението си. Творете бъдещето.“

14 декември 2018, 17:13