четвъртък, 16 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    56511 прочитания

    Кои са уменията на бъдещето и как да подготвим децата си за тях?

    Не знаем кои са професиите на бъдещето, но има шест области, в които можем да развиваме децата, казва Явор Джонев, основател на Фондация за образователна трансформация
    06 февруари 2019, 10:07 a+ a- a

    Кои са професиите на бъдещето и как да подготвим децата си за предизвикателствата на утрешния свят? Попитахме това Явор Джонев, основател на Фондация за образователна трансформация, която стои зад първите Прогресивни училища в България. Вижте какво отговори той:

    Кои са професиите на бъдещето?

    „Не е важно да търсим кои са професиите на бъдещето, а да се запитаме на какви умения, ценности и знания да научим децата си, за да са справят с предизвикателствата на утрешния свят. Всъщност ние не знаем кои са професиите на бъдещето. Но с голяма увереност знаем, че нашите деца и техните деца най-вероятно ще практикуват няколко професии по време на живота си, често паралелно. Често това, което в момента не наричаме професия, като например някакъв социален ангажимент, който добавя стойност към обществото, ще е не по-малко важно в техния живот. Със сигурност нашите деца ще трябва да се научат как да решават различни глобални проблеми, с които ние сме ги натоварили. Като например глобалното затопляне, настъпването на автоматизацията, нарастващото неравенство в света, предизвикателствата пред демокрацията и т.н.  Ние не можем да научим децата как да решат всички тези проблеми. Но можем да ги научим на уменията, нагласите и знанията, които им дават универсални инструменти за решаване на проблеми. Именно това трябва да бъде фокусът на образованието на 21. век“.  

    Според Явор Джонев тези компетентности могат да се разделят в шест области: 

    1Първото и най-важно нещо е да научим децата си да са добри хора. Това е областта на личностното израстване и отношение с другите. Да са добри екипни играчи – лидери и последователи (това са роли, които се сменят). Да са добри приятели, добри партньори в семейството, да са добри родители. Кой ни е учил нас да бъдем добри родители? А колко е важно това за бъдещето на обществото като цяло.

    В какви области да развиваме децата?

    2. Втората област е да са способни да разсъждават и да творят. Не само логически, но и творчески. Да разчупват правилата, да осъзнават света като система от взаимовръзки, а не като отделни елементи на разделение на науки или дисциплини. Да са способни да проектират бъдещето си, да генерират нови идеи, когато решават проблеми и да конструират решения на тези проблеми в общности. Това са най-общо казано уменията за мислене и творчество.

    3. Третият важен аспект е способността за комуникация. Не само да изразиш себе си по емоционален и структуриран начин, писмено или говоримо, не само да знаеш езици, но преди всичко да можем да влизаш в диалог. Да разбираш гледната точка на другия. Да търсите решения, които са не просто сблъсъци на мнения, а решения, които водят до по-добро за всички. Тези умения за комуникация са изключително важни в новия свят.

    4. Четвъртата област е способността да осъществиш това, което си си наумил. Това, което си поставяш като цел най-често в група със съмишленици. Да го планираш, да можеш правилно да си разчетеш ресурсите, да знаеш кога и как да организираш екипите, така че да постигнеш резултати по-ефективен начин. Това е умението да осъществяваш, да правиш нещата.

    5. Не по-малко важно е и умението да живееш добре и здравословно. Не само във физически смисъл, свързан с движение, което толкова много ни липсва в градските общества и излизане сред природата. Но и в психологически смисъл. За съжаление психологическото здраве е толкова важно и толкова неглижирано в образователната ни програма. И въобще как да се чувстваш добре и в общност, и индивидуално. Да можеш да балансираш между търсене на комфорт и стабилност, и едновременно да си способен да излезеш от тях, за да осъществиш някаква промяна. Промяната не е стабилност. Тя е излизане от комфортната зона. На този аспект на благоденствие най-общо казано е много важно да научим децата си. Да си способен и да тъжиш, и да се радваш, заедно с другите.

    6. Шестата много важна област е способността да осъзнаваш, че хората живеем в свят от различни култури. Едновременно принадлежим на различни общности, които имат различна ценностна система и различни цели. И това, че има различни култури както в нашата страна, така и по света като цяло, е голямо богатство. Затова е много важна способността да толерираш култури, които се различават от твоята, способността да изграждат нови култури и нови общности. Това предстои в бъдеще и нашите деца ще живеят в едно глобално село. И върхът на осъзнаването на културното многообразие и придобиването на опит от различни култури, е способността да разсъждаваш философски и извън рамките на установените структури. Да си задаваш въпроси, които в една дисциплина не могат да бъдат задавани. Да философстваш за себе си, да си практически философ. Да търсиш, да задаваш дори неудобните въпроси и да можеш да влизаш в диалог по тях с другите. Да се осъзнаваш като човек. Тези неща са важни. Едно от големите предизвикателства, които имаме с настъпване на изкуствения интелект и на цялата технологична и биологична промяна, е необходимостта ние да преопределяме себе си и да осъзнаваме отново какво означава да си човек.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 минути
    OpenAI с план за развитие на изкуствения интелект
    Според стартъпа САЩ се нуждае от външни инвестиции
    преди 17 часа
    преди 18 часа
    преди 18 часа
    Президентът връчи първия мандат на Росен Желязков
    Кандидатът за премиер представи структура и състав на проектокабинет
    преди 20 часа
    Инфлацията през декември е 0,4%
    Според данните на НСИ годишната инфлация е 2,2%