събота, 23 февруари 2019  RSS

Новият роувър за Марс ще носи името на Росалинд Франклин

Роботът ще търси следи от живот на Червената планета
    12 февруари 2019, 08:58 a+ a- a

Европейската космическа агенция разкри, че новият им роувър ще носи името на британския учен Росалинд Франклин, която стои зад откритието на структурата с двойна спирала на ДНК.

„Росалинд“ ще бъде изстрелян през 2020 и се очаква да достигне до Марс през 2021. Там роботът ще търси следи от съществуващ или изчезнал живот.

Името бе избрано от 36 хил. лекари и бе оповестено във фабриката на Airbus в Стивънидж, Великобритания, където роувърът бе сглобен.

„Този роувър ще обходи марсианската повърхност, оборудван с най-новото поколение инструменти – пълна автоматизирана лаборатория“, разказа астронавтът Тим Пайк.

Росалинд Франклин е една от най-почитаните учени на XX век. Като биофизик в King's College London, тя улови кадъра Photo 51 – рентгенова снимка на ДНК от човешка тъкан от прасец. За времето си това бе най-ясната снимка, разкриваща двойната спирала в ДНК. Колегата ѝ Маурис Уилкинс сподели кадрите с американците Джеймс Уотсън и Франсис Крик. Снимката бе важен елемент от откритието им за правилната структура на ДНК.

Системите за автономно спиране може да станат задължителни в ЕС
    Европейският парламент ще гласува въвеждането на закон, изискващ наличието на технологиите за сигурност
    Каква ще е 2019 през погледа на строителния бранш?
    Строителните предприемачи очакват умерено поскъпване на имотите в рамките на 5%