сряда, 22 май 2019  RSS

Откриха втора двойка полу-еднояйчни близнаци

Това е изключително рядък случай, при който бебетата не са изцяло еднояйчни или двуяйчни близнаци
    05 март 2019, 15:30 a+ a- a

Когато ултразвук разкрие, че в една плацента има две бебета, често се смята, че те са еднояйчни близнаци. В проучване, публикувано в New England Journal of Medicine, се разкрива, че в нов случай едно от бебетата е от мъжки пол, а другото от женски. Това се счита за невъзможно при еднояйчните близнаци.

Изследваните бебета са от Австралия и вече са на 4-годишна възраст. Те не са еднояйчни, но в същото време не са и двуяйчни. Те са наречени в медицинските среди „полу-еднояйчни“.

Това е едва вторият подобен случай, докладван до момента в света.

„Смятам, че е невероятно как генетичните техники ни позволяват да открием тези типове близнаци“, разказва Меган Денис, изучаваща човешкия геном в университета „Дейвис“ в Калифорния,.

При еднояйчните близнаци бива оплодена само една яйцеклетка, която впоследствие се разделя на две, формирайки два ембриона, носещи 100% идентично ДНК. При двуяйните оплодените клетки са две като ембрионите споделят само 50% от генния материал. При полу-еднояйчните близнаци бива оплодена една клетка от два сперматозоида и полученият ембрион носи 100% от генетичния материал на майката и 78% от генетичния материал на бащата.

Обикновено яйцеклетките имат защитни механизми, които предотвратяват множественото оплодяване, но медицината доказа, че това не е напълно невъзможно. Въпреки това подобни ембриони обикновено не оцеляват, разкрива асистент професор Аманда Кален от департамента за репродуктивна ендокринология и безплодие към медицинския факултет на университета „Йейл“.

„Това е изключително необикновен случай, който разширява разбирането ни за това какво е възможно и ще ни позволи да разучим тънкостите на оплождането и ранното развитие на ембриона“, споделя още Кален.

МОН публикува матурата по Български език и Литература