събота, 20 април 2024   RSS

Показаха първата снимка на черна дупка

Вижте как изглежда
    10 април 2019, 16:23 a+ a- a

Днес Европейската комисия представи първата в историята снимка на черна дупка. Тя е заснета от телескоп с показателното име Event Horizon (Хоризонт на събитията) в рамките на международно научно сътрудничество с участието на учени, финансирани от ЕС.

Направената снимка показва черната дупка в центъра на галактиката Месие 87, която се намира в съзвездието Дева. Тази черна дупка отстои на 55 милиона светлинни години от Земята и масата ѝ е 6,5 милиарда пъти по-голяма от масата на Слънцето. За да може да се наблюдава пряко непосредствената околност на черната дупка, в рамките на проекта Event Horizon Telescope трябваше да се модернизират и да се свържат в мрежа осем телескопа по целия свят. Те са разположени на труднодостъпни места с голяма надморска височина — от Сиера Невада в Испания, през вулкани на Хавайските острови и в Мексико и планини в Аризона, до чилийската пустиня Атакама и Антарктика.

Това важно откритие дава нагледно доказателство за съществуването на черните дупки и представлява сериозна крачка напред за съвременната наука. Наблюдение на черна дупка се извършва за първи път в историята. Постижението бележи прелом в нашето разбиране за черните дупки, потвърждава предвижданията на Айнщайновата обща теория на относителността и разкрива нови възможности за изследване на нашата Вселена.

Първата успешна снимка на черна дупка беше представена днес едновременно на шест пресконференции по цял свят. Еврокомисарят по въпросите на изследванията, науката и иновациите Карлош Моедаш заяви: „Науката неведнъж е черпила вдъхновение от фантастиката. Черните дупки са загадка, която отдавна вълнува нашето въображение. Благодарение на приноса на европейските учени днес тяхното съществуване вече не е само теоретична концепция. Това фантастично откритие отново доказва, че чрез съвместна работа с партньори от цял свят непредставимото може да стане действителност и нашето познание да се устреми към нови хоризонти.“

Черните дупки са изключително плътни космически обекти с невероятна маса на много малко пространство. Те влияят на околността си по екстремен начин, като изкривяват пространство-времето и нагряват до свръхвисоки температури всяка материя, която попадне в тях.

В този впечатляващ международен проект участват над 200 изследователи от Европа, Северна и Южна Америка и Източна Азия. Европейският научноизследователски съвет предостави финансиране на учените, които участват в EHT, чрез следните проекти по програма „Хоризонт 2020“ и Седмата рамкова програма на ЕС:

- проекта BlackHoleCam, който е на стойност 14 милиона евро и има за цел заснемане, измерване и изучаване на черни дупки. Този шестгодишен научноизследователски проект се изпълнява от 2014 от трима водещи учени и техните екипи: професор Хайно Фалке от университета „Радбауд“ в Неймеген (който е и председател на Научния съвет на EHT), професор Михаел Крамер от Института за радиоастрономия „Макс Планк“ и професор Лучано Рецола от университета „Гьоте“ във Франкфурт;

- проекта RadioNet, който подпомага консорциум от 27 институции в Европа, Република Корея и Южна Африка с цел да се интегрират върхови инфраструктури за научни изследвания в областта на радиоастрономията. Той обхваща радиотелескопи, радиоинтерферометри, архиви с данни и работещата в световен мащаб Европейска мрежа за интерферометрия със свръхдълга база. Проектът се координира от Института за радиоастрономия „Макс Планк“. През последните 15 години ЕС инвестира в RadioNet 30,3 милиона евро.

преди 1 ден