събота, 07 декември 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5358 прочитания

    В бъдеще ще бъде важно какво знаеш и можеш, а не колко, къде и как си учил

    За поколението Z, уменията на бъдещето, промяната в образованието и още интересни теми, които са във фокуса на форума „Професиите на бъдещето“ тази година - вижте какво разказаха от JA България
    08 октомври 2019, 16:53 a+ a- a

     На 7 ноември 2019 в цялата страна ще се проведе 18-то издание на инициативата „Мениджър за един ден“, организирана от  JA България.

    Събитието ще бъде предшествано от форума „Професиите на бъдещето“, който ще протече на 6 ноември в Международното висше бизнес училище в София. Темата тази година е „Работа със (с)мисъл: как поколението Z и работодателите днес оформят професиите на бъдещето.“. За да ни разкажат повече за форума тази година, се срещнахме със Светослава Стоянова, мениджър „Комуникации и партньорства“, JA България и Вера Петканчин, оперативен директор, JA България.   

    Форумът тази година насочва вниманието към работата със (с)мисъл и поколението Z. Защо се спряхте на тази тема?

    Кога ще се проведе „Мениджър за един ден“ и какъв е фокусът на форума „Професиите на бъдещето“ тази година?

    Светослава: Темата ни заинтригува с посланието за ценности, които отправя. Като екип, който работи за и с кауза, за нас е важно да поставяме темата за смисъла на масата – като част от задачите, които сме си поставили. Но и не само ние го правим – днес, когато почти всичко е на един клик разстояние, се изостря вниманието, докато въвеждаме роботите в работния си ден, да не се роботизираме ние. Не бива да забравяме къде е мястото на човека като създател на роботите. И от една страна, да уважаваме технологиите и това, което човешкият интелект създава, но от друга, да не забравяме, че това трябва да бъде в услуга. И приближаването на темите от бизнес средата към ценностите, които са важни за всеки един от нас, ни мотивира да изберем тази тема за 2019.

     От специфични теми на работата и бизнес живота насочваме нещата към начин на живот и ценности. В първите години форумът беше фокусиран към конкретни професии от различни сектори, докато тази година „слагаме на масата“ това, което е важно и за поколението Z и за работодателите.

    Какво стои отвъд целите, които бизнесът си поставя и поставя и пред своите хора?

    Темата насочва вниманието „отвъд бизнес целите“. Какво има там, какво стои отвъд целите, които бизнесът си поставя и поставя и пред своите хора? 
    Светослава: Бизнесът не може да не си поставя цели. Всяка работеща организация си поставя цели, така е и с нашата организация Junior Achievement. Тя е била създадена точно преди 100 години от трима предприемачи, които са си поставили няколко цели. 

    Първо, да въвлекат свежи таланти и хора, които да им помагат в бизнеса. Второ, да намерят хора, които да ги заменят след време в управлението на бизнеса. И не на последно място, да предадат нататък – да се разпространява предприемаческият начин на мислене и да се обогатява финансовата култура на обществото като цяло. Така че винаги трябва да има нещо и отвъд.

    Нашата цел например е посланията на този форум да достигнат не само до хората в залата, но и до всички, които четат това интервю или пък се запишат за участие в „Мениджър за един ден“.

    А какво има отвъд бизнес целите? Там трябва да са ценностите. Ако не са, нещо в замисъла на инициативата – била тя бизнес или проект, не е както трябва. 

    С какво се отличава поколението Z?

    Поколението Z също е във фокуса на форума. С какво това поколение е различно, на какво държи при избор на образование, професия, работодател? А какво не е толкова важно за Z?
    Вера: Поколението Z са хората родени след 1995. Вече около 20% от настоящата работна сила са представители на това поколение и тези хора ще стават все повече. Няма да изненадам никого, ако кажа, че това са хората, родени в дигиталната епоха, но има и далеч по-интересни неща, които на пръв поглед се пропускат.

    Ще цитирам едно много интересно проучване на Swiss Education Group, която за пореден път е бизнес партньор на форума „Професиите на бъдещето“. Проучването е глобално и обхваща близо 4 000 младежи от поколението Z. Освен че са свикнали да получават всичко „на върха на пръстите си“ поради близкия досег с технологиите, интересно за хората от това поколение е, че много по-малко робуват на предразсъдъци. Над 90% от анкетираните казват, че за тях няма значение нито полът, нито възрастта, нито расата, нито сексуалната ориентация. Също така са наясно, че трябва сами да си изградят своята съдба. Знаят, че трябва да работят здраво, за да постигнат успех в живота, дори по-здраво и от предишното поколение. Същевременно обаче не са толкова фокусирани да въздействат в глобален план. Докато предишното поколение искаше да променя света, то Z също иска да направи положителен отпечатък, но повече на микрониво. В своята среда, сред конкретни хора. Може би и затова са толкова популярни влогърите днес. 

    Представителите на поколението Z също така са много прагматични по отношение на парите и малко по-песимистично настроени. Което трябва да ни накара да се замислим накъде отива светът. В България може би още не го усещаме това, но в т.нар. „зрели икономики“ младежите започват да се притесняват дали ще постигнат всичките цели, които се очакват от тях в живота. И дали ще имат достатъчно пари, за да поддържат този начин на живот. От тази гледна точка е много важно обучението по оптимизъм и предприемачество, което формира едни по-положителни и проактивни нагласи към света. 

    Какво иска и на какво държи при избор на работа поколението Z в България?

    А поколението Z в България? Какво показват вашите наблюдения за нагласите и очакванията на младите хора в страната?
    Вера: Мога да кажа няколко неща, но няма да издавам всичко, защото това е нещо, което ще представим на самия форум. Миналата година ние направихме едно проучване сред млади хора, взели участие в инициативата „Мениджър за един ден“ и форума „Професиите на бъдещето“. По-голямата част от тях са ученици, които скоро ще завършат училище и по-малко студенти. Смея да твърдя, че получихме доста интересни резултати. Оказа се, че 43% от младежите искат да стартират собствен бизнес в следващите 5 години. От тези, които искат да работят в частния сектор, доминират предпочитанията към голяма мултинационална компания с офис в България. Интересно е, че се променят нагласите и очакванията по отношение на атмосферата в работата. Почти половината от анкетираните предпочитат силно приятелска работна среда.

    Друг изненадващ факт е, че над 60% искат да прекарат 10 и повече години в компанията, за да имат възможността да навлязат в детайли в работата. Тук наистина бяхме изненадани, защото очакваме те по-скоро да имат нагласата бързо да сменят работа. Това проучването разби мита, че младите хора искат да сменят бързо работа. Що се касае до факторите, които влияят при избора на работа, двата основни са заплащането и кариерното развитие.  Балансът между професионален и личен живот също е нещо, което се откроява при избор на работодател. Технологичната сфера запазва своите позиции като най-желана за професионална реализация, следвана от счетоводно-финансовата. 

    Как образователната система може да отговори на динамиката на пазара на труда?

    Ако приемем, че промяната в образованието се вижда, когато се завърти един випуск в училище, а това са 10-12 години, как може изобщо системата на образованието да се подготви за динамиката на съвремието ни и очакванията на работната среда?
    Вера: На първо място това, което трябва да се случи, е да се даде възможност много по-бързо и много по-гъвкаво да бъдат променяни и преразглеждани учебните програми по различните предмети в различните класове. Защото колкото и да сме реформирали в момента  и да сме въвели нови и модерни предмети, нещата толкова бързо се променят, че ако нямаме механизъм, по който програмата да се преразглежда много по-бързо, то отново ще имаме една  тотално изоставаща образователна система. Друго много важно нещо е да се работи целенасочено и приоритетно върху нагласите на учителите за това как трябва да се преподава, какви подходи да се използват в класната стая и какви източници на информация да бъдат използвани.

    Учителят трябва да се превърне по-скоро в един фасилитатор, който да даде на учениците уменията за това как те да учат, как да намират информация, да я осмислят и да извличат от нея най-същественото, за да  го използват за собственото си развитие. В момента има много инвестиции в квалификацията на учители - те имат на разположение  средства, време и възможности, но е необходимо да се повиши качеството на тези обучения. Защото много често посещението е проформа.

    За училището на бъдещето

    Как според Вас трябва да изглежда едно училище, което подготвя младите хора за професиите на бъдещето?
    Вера: Би било чудесно, ако в България има едно училище на бъдещето, което да подготвя екопредприемчивите лидери на 21. век. И като физическо пространство, и като подход към обучението. Подход, насочен както към изграждането на предприемаческо мислене, така и към екологична ангажираност. Ако ние чрез образованието намерим някакъв начин, с който да отговорим на нуждата на младите хора за знания в екологичната сфера и същевременно приложим предприемаческия подход, който те кара да гледаш на проблемите като на възможности, тогава можем да имаме едно поколение от хора, което ще бъде решаващо накъде ще се насочи траекторията на една държава.

    Ще има ли значение дипломата за професиите на бъдещето?

    Как мислите – колко важна ще е дипломата за професиите на бъдещето? Ще бъде ли важно какво и колко си учил, за да се реализираш професионално след 5-10 години или факторите се променят?
    Вера: Смятам, че ще бъде важно какво знаеш и можеш, независимо по какъв начин си овладял съответните умения, колко време ти е отнело и къде се е случило това. Мисля, че и в днешния професионален живот, особено в технологичната сфера, това е нещо, което излиза на преден план. С това по никакъв начин не искам да кажа, че образованието е излишно. А по-скоро, че е необходимо образователната система да приеме, че начинът, по който в днешно време се случва научаването и усвояването на умения е много различен за различните хора. И това да караме всички хора да възприемат информацията по един и същи начин и да нарочваме някого за мързелив, защото подхожда по друг начин, вече не работи. И предизвикателството е хората, които формират образователните политики да го осъзнаят. И още по-трудното – да се претвори в адекватни образователни политики.

    Какво ще е важно, за да си успешен "утре"?

    А какви умения ще се ценят все повече в бъдеще? Какво ще е важно да знаеш и умееш, за да си успешен на пазара на труда?
    Светослава: На първо място, както и досега в хилядолетната човешка история, ще бъде важно да общуваш, да умееш да комуникираш правилно. Първите средства за комуникация са били знаци, сега кодът и програмирането донякъде напомнят на тях. Така че кодирането може би ще бъде новата азбука.

    В следващите години все по-важно ще бъде да комуникираме с изкуствен интелект – да не забравяме, че той е създаден от човека, но и да сме наясно, че е събирателна на човешкия интелект. Ще бъде важно, разбира се, да имаш дигитална грамотност – и колкото повече си от страната на създателите на цифрови продукти, а не само на потребителите – толкова по-добре. Ще бъде важно да си креативен, гъвкав и адаптивен. И да съумяваш да грабваш възможностите в крачка. Ще бъде важно родителите и училището да подготвят младите хора за кариера и живот в унисон със силните страни на младия човек, а не в загуба на време да се компенсират слабостите му. 

    Ще си успешен, ако можеш да се отстояваш, а това става чрез себепознание и уважение към себе си и другите. 

    Какво друго ще чуем на форума "Професиите на бъдещото" и кои компании ще се включат?

    Какви други теми ще се дискутират и как ще протече форумът тази година?
    Светослава: Ще засегнем темата за т.нар. growth mindset  (прогресивно мислене) и ще чуем новости в ангажирането на служителите. Ще говорим за промяната на три нива – личностно; през компаниите, които търсят хора със силна мотивация, които да вдъхновяват останалите и промяната в обществото, което е повлияно от хората и бизнеса. 

    Разбира се, ще представим и резултатите от проучването на нагласите на младите хора, което JA проведе в края на миналата година. 

    Ясни ли са вече компаниите, които ще се включат?
    Светослава: Генерален партньор на „Мениджър за един ден“ и форума „Професиите на бъдещето“ е HP. От тях ще научим повече за growth mindset, който е вече част от културата на компанията.

    Златен партньор е А1 България, а водещ партньор на „Мениджър за един ден“ е Hewlett Packard Enterprise.

    На форума младежите ще могат да видят и чуят презентации от още водещи имена в бизнеса като Swiss Education Group, AIG и др., и ще се радваме да се регистрират и дойдат на събитието. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 21 часа
    FT: България привлича рекордни инвестиции в технологичния сектор
    Facebook, Световната банка и самият „Файненшъл таймс“ разкриха свои технологични центрове в София през последната година
    преди 16 часа
    Над 2000 стартъпа са създали 15 хил. нови работни места у нас
    София е сред десетте най-добри градове за развиване на стартъп предприемачество, подчерта президентът Радев
    преди 19 часа
    Остават 10 дни за промени и плащане на авансовия корпоративен данък за 2019
    Това е и последният срок, в който фирмите имат възможност да направят корекция на декларираните от тях авансови вноски за тази година
    преди 19 часа
    Wizz Air поиска отпадане на бизнес класата за всички кратки полети
    Нискотарифният превозвач призова авиационната индустрия да спре да изпълнява полети с празни места в бизнес класа
    преди 23 часа
    General Motors ще строи фабрика за автомобилни батерии
    Тя ще е на стойност $2.3 млрд. и ще бъде съвместно дружество с южнокорейската LG Chem