четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9019 прочитания

    В това българско училище преподава бизнесът

    Научете повече за новаторския модел на обучение на ТУЕС, който подготвя таланти за ИТ бизнеса още от ученическата скамейка
    26 февруари 2020, 14:58 a+ a- a

    Недостигът на таланти е едно от най-големите предизвикателства, с което се сблъсква ИТ секторът в България. Все повече компании изградиха собствени софтуерни академии, появиха се частни образователни организации, университетите разшириха своите програми и възможности за обучение. Огромен потенциал обаче крие една все още неизползвана ниша у нас - училищната скамейка. Напоследък все повече компании я съзират и се обръщат към нея. Пример за това е моделът на обучение на Технологично училище „Електронни системи“ (ТУЕС) към Технически университет - София, в което към момента преподават ИТ специалисти от над 30 компании. А голяма част от учениците започват кариера в сектора още в 11. клас, когато стартират първите им практики. За да научим повече за този новаторски образователен модел, потърсихме трите гледни точки – на училището, на бизнеса и на учениците.  

    Как стартира всичко, как се разви с годините и какви са резултатите от това партньорство, попитахме доц. д-р инж. Стела Стефанова, директор на ТУЕС. Доцент Стефанова започва работа като преподавател в ТУЕС през 1993. От 1996 е заместник-директор, а от 2012 - директор на училището. Освен директор е активен преподавател и ръководител на Cisco академията в ТУЕС, благодарение на която в последните години възпитаници на ТУЕС обират челните места в ежегодното Национално състезание по компютърни мрежи.

    За идеята и модела на обучение

    Доц. Стефанова, от колко време специалисти от ИТ бранша преподават в ТУЕС и как се зароди тази идея?
    Идеята за присъствието на университетите и бизнеса в процеса на професионалното образование е доста стара. Училището е създадено през 1988 и вече има 30-годишна история. То е един уникален образователен модел на средно образователно училище, интегрирано в структурата на висше учебно заведение, в частност – Технически университет - София. 

    Идеята по-висококвалифицирани хора и университетски преподаватели да водят академични занимания на младите хора в среден гимназиален етап е нещо, което съществува в самия замисъл на училището. То е тръгнало още преди много години. Но с развитието на технологиите и с бързата реализация на завършилите наши ученици, които много бързо градят кариера, създават фирми, контакти, познанства и т.н., преди около 10 години започна бавно и постепенно включването им в учебния процес. Първите стъпки направихме със завършили ТУЕС ученици. След като завършат, те осъзнават какво им е дало училището, оценяват и в чисто емоционален план искат да върнат жеста. Намират смисъл да идват да преподават при нас на младите хора. А те са хората, които носят новите технологии, това работят, с това се занимават. И ние имаме рядката и уникалната възможност да представяме най-новите технологии и да ги имплементираме в учебния процес, защото класическият вариант на образование е доста инертна система. А така ние предоставяме възможност на младите хора да се докоснат до новите технологии още докато са на ученическата скамейка. И това има изключително голямо значение. 

    С колко такива преподаватели работите и как става включването им в учебния план? Каква част от часовете се водят от хора от бизнеса?
    През последните години техният брой непрекъснато се увеличава. В момента дори, с малки изключения, ние нямаме щатни преподаватели, които да водят такъв тип дисциплини. Част от колегите, които са университетски преподаватели, включително и аз, още от създаването на училището продължаваме да водим редовни учебни занятия. Напоследък, особено в областта на програмирането и на мрежовите и комуникационните технологии, външното присъствие на специалисти от компаниите и на университетски преподаватели е изключително голямо. Ще цитирам простичка статистика. Ако 40  са текущи преподаватели в училището в общообразователни дисциплини, още толкова, дори и повече, са хора, които идват от бизнеса. Тези хора инвестират някакво време преди работа или по време на работа. Те не могат да поемат цялото учебно натоварване, но успяват да работят с определена извадка. С един или с няколко класа и се получава много добре. Аз наблюдавам този процес години наред и смятам, че това е правилният път, по който трябва да се върви. Бизнесът трябва да навлезе в образованието, защото той е потребител на тези кадри. Колкото по-рано се случи това, толкова по-добре. И ние сме доказателство за този успешен образователен модел на интегрирането на усилията на университет и бизнес в многопосочен план. Това са ученически практики на конкретно работно място, професионално ориентиране. Нашите ученици завършват с дипломни проекти, които правят от 3 до 6 месеца и защитават пред хора от компаниите. Всичко това трасира пътя на младите хора в правилната посока за тяхната професионална реализация. 

    Как става връзката с бизнеса и какви са резултатите от това партньорство?

    Как става връзката бизнес – образование?
    По-скоро активната позиция е от наша страна. Ние, стремейки се да дадем най-доброто на нашите ученици, се стремим да урегулираме този процес. С помощта на вътрешните ресурси на училището и на Асоциацията на завършилите ТУЕС в последните години това се разраства като идеология за трайни партньорства с фирмите.  Има компании, с които училището работи повече от 25 години. Това е един дълъг списък с трайни партньорства, който за мое щастие през последните години се разширява. Така например, когато анонсираме събитие за разпределяне на производствените практики в края на месец юни или когато правим второ събитие за разпределяне на дипломните проекти, представителите на компаниите са повече от нашите ученици. Анонсите за тематика на дипломна работа са много повече, отколкото младите хора, които ние можем да предоставим. Сто души випуск завършва, а има повече от 100, към 150 предложения за интересна тематика в съответните компании, където нашите ученици да правят дипломни проекти.

    Можем ли да споменем част от тези компании или поне някои от най-трайните Ви партньорства?
    В областта на мрежовите и комуникационните технологии например 20 години работим със Smartcom Bulgaria. Telelink е един изключителен партньор, който ни подкрепя през годините. В областта на софтуера мога да спомена SAP Labs, Astea Solutions, Imperia Online, VMware... Над 30 компании са, което означава, че ние вече сме разпознаваеми. Хората от ИТ асоциациите и всичките компании, които участват в тях, са хора, които ни подкрепят и поддържат. И смятат, че това, което правим, има смисъл и това е правилният път.

    Какъв е резултатът от това партньорство? Колко от учениците, които завършват, стартират работа в ИТ бранша?
    Резултатът е уникален. Аз наблюдавам този процес 30 години и за мен е върховно удовлетворение, когато виждам реализирани нашите ученици. Те остават в ИТ бранша. Напоследък се наблюдава тенденция много от младите хора да останат в България и да градят ИТ кариера тук, вместо да заминават в чужбина. Защото са търсени, добре платени, правят бърза кариера, успяват да създадат партньорства, контакти, много бързо растат в позицията. Те са с около 5 години преди техните връстници, защото те, завършвайки, имат изграден път. Много от тях започват да работят още като ученици. В 11. и 12. клас започват да се ориентират и след производствените практики някои от тях остават да работят в  ИТ бранша. 

    А какво мотивира един ИТ специалист да се „върне в час“, за да преподава, попитахме Димитър Узунов, софтуерен инженер в българската компания Astea Solutions. Димитър е завършил „Компютърни науки” в  СУ „Св. Климент Охридски“ и води упражнения по функционално програмиране във ФМИ от 3 години. От миналата година започва да преподава и обектно-ориентирано програмиране  на учениците от ТУЕС.

    Какво е да преподаваш в ТУЕС?

    Как разбра за инициативата на ТУЕС и защо се включи?
    В ТУЕС започнах да водя часове по обектно-ориентирано програмиране от първия срок на тази учебна година.  Училището рекламира сред фирмите инициативата и аз реших да се включа, тъй като обичам да преподавам. Имам опит от университета като асистент във ФМИ и реших да пробвам нещо по-различно. Водя часове два пъти седмично по 2 часа на 11. клас. 

    Избрах да преподавам тук, защото от собствен опит знам колко важна е училищната среда за професионалното ориентиране на човек. И това ме мотивира да върна жеста, като подпомогна училището. Наред с това за мен е удоволствие  да преподавам и да виждам как хората учат нови неща. А и аз самият научавам доста от учениците и студентите. 

    Ти си преподавал в университет, а сега водиш класове в училище. Откриваш ли някакви разлики между поведението на студентите и учениците в часовете?
    В началото имах притеснения, че сред учениците ще ми е много по-трудно. В ТУЕС обаче те имат сериозна подготовка. А и аз имам късмета да преподавам на 11. клас, които вече са доста напреднали. И всъщност се оказа доста лесно, защото работя с изключително интелигентни деца. Всички са заинтересовани от материала и това много ми помага. Часовете се водят под формата на дискусия, има инициатива от учениците, интересуват се, задават въпроси. Може би това е разликата със студентите. Тази активност и инициативност там не е така изразена.

    Какви са предимствата да започнеш обучението си в по-ранна възраст и отживелица ли е вече университетът, що се касае специално до подготовката на хорат за ИТ сектора?
    През последните години виждаме тенденция на наливане на знания сред по-малките. Инициативата на ТУЕС хора от ИТ бранша да преподават в училището е именно в тази насока. Учениците могат да започнат подготовката си на един много по-ранен етап, имайки досег до примери от реална среда. 

    Но въпреки това считам, че университетът дава един различен начин на мислене, който подготвя младите хора за последващата им реализация. Да, тук подхождаме практически, но да не забравяме, че теорията в университета също е важна, защото развива мисленето. 

    А какво е да учиш в ТУЕС, попитахме учениците. Вижте как те описаха учебния процес и какви са плановете им за развитие.

    Какво е да учиш в ТУЕС?
    Как учениците в ТУЕС виждат своето развитие и какви са плановете им за обучение и работа?
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 4 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 4 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам
    преди 20 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 21 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 21 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място