Как протича процесът на дистанционно обучение и как реагират децата, разказва Людмила Дерменджиева, директор на Първо ОУ в Гоце Делчев
Людмила Дерменджиева, директор на Първо ОУ в Гоце Делчев
С обявяването на извънредно положение в България училищата бяха едни от първите, които трябваше да реагират своевременно и да трансформират целия учебен процес. Как се справят с новата реалност учителите, какви предизвикателства срещат, как протича процесът и как реагират децата? Вижте какво ни разказа Людмила Дерменджиева, директор на Първо ОУ в Гоце Делчев.
Г-жо Дерменджиева, колко бързо стана преминаването към дистанционно обучение във Вашето училище?
На 13 март, след обявяване на извънредното положение, проведохме извънреден педагогически съвет, на който обсъдихме ситуацията, уточнихме графика и разписанието на часовете и стартирахме.
Мога с гордост да кажа, че Първо основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ премина на дистанционно обучение още в първия ден, обявен за неприсъствен за учениците – 16 март.
С какви трудности и предизвикателства се сблъскахте в началото и успяхте ли да канализирате вече процеса?
Училището ни използва Офис 365 от 2010 година, но не в пълната му функционалност и блясък: предимно използвахме електронна поща, офис приложения.
Аз като ръководител компютърен кабинет допреди 4 години използвах OneNote class notebook (така наречения облачен бележник на класа) с учениците, на които преподавах, и разбира се, непрекъснато представях на колегите си нови технологии.
През 2016 година обаче станах директор на училището и много ми се искаше нещо да променя, за да облекча административната тежест на колегите. Започнахме да работим в екипи в споделени документи по училищни планове, графици, стратегии, така че да не се налага след това да хабим ресурс за допълнителни справки и обобщаване. Като иновативно училище от 2017 година включихме по-активно възможностите на Офис 365 – много лесно е да създадеш анкета, която след това не се налага армия хора да обобщава – просто приложението Forms го прави автоматично. Цялата тази „предварителна подготовка“, ако мога така да я нарека, ни помогна за успешния старт на дистанционното обучение.
Всички ученици ли имат възможност да се обучават дистанционно към момента?
Всички 49 учители и 600 ученици от училището ни се включват в дистанционното обучение и повярвайте, споделят, че им е интересно.
По какъв модел става обучението при Вас и с каква платформа? Как я избрахте?
Както казах, имахме известен опит, но пък учениците от 1. до 4. клас нямаха създадени акаунти в Офис 365. Започнахме с платформата Zoom и изчакахме МОН и Майкрософт да ни предоставят акаунтите за всички учители и ученици. Това се случи почти веднага. Така, че класната стая Teams стана нашата класна стая. Основно я предпочетохме поради това, че тя е защитена класна стая – в нея потребителят е с името си и няма опасност да се „промъкне“ случаен потребител. Освен това дава безброй възможности на учителите и учениците за активна работа: чат, видеовръзка, споделяне на екран, бяла дъска, задаване на задача или тест на определени ученици или на целия клас, дава възможност за работа в екип и сътрудничество – нещо, към което се стремим, защото е важно децата ни да го умеят. В бележника на класа учителят вижда развитието на всички ученици и може да работи индивидуално, в зависимост от потребностите и напредъка на всеки ученик.
Как реагират децата, имате ли трудности с контрола?
Учениците ни се забавляват и споделят, че учат във виртуалната класна стая с удоволствие. Трудност срещнаха по-малките ученици при активиране на акаунтите, но тук помагахме всички – и учители и родители. В часовете са организирани и отговорни.
А доколко подготвени са учителите да се справят с тази нова реалност? Какви са настроенията и нагласите сред колегите Ви и срещат ли някакви трудности в процеса?
Както вече споделих, колегите познаваха голяма част от функционалностите, които ни дава Офис 365. Достатъчен им бе един онлайн тренинг, който си направихме и 5-6 клипчета, които записах от моя акаунт, за да се ориентират в новото предизвикателство – класната стая Teams. От гледна точка на технологиите – всичко е наред. Тази вечер, мисля, че точно навреме, си направихме онлайн среща за подкрепа с психолога Младен Владимиров. Те са имали своите страхове, че няма да се справят достатъчно добре в дигиталната класна стая и ги споделиха, но с радост споделиха, че ситуацията им е помогнала да мобилизират още повече уменията и любовта си, защото всичко, което правиш с любов се получава по най-добрия начин.
Как преминава в момента един учебен ден?
Учебният ден за учениците на Първо основно училище „Св. св. Кирил и Методий“ преминава почти както всеки реален учебен ден, само началният час е друг - 9.00 и разбира се, часовете са с продължителност 30 минути за по-големите и 20 минути за малките ученици от 1. до 4. клас, предвид хигиенните норми и правила за работа с компютър. Обучението е синхронно, децата имат време и да работят по малки учебни проекти.
Как ще става изпитването и оценяването?
До момента учениците не са изпитвани и оценявани, както в реална класна стая, по-скоро наблегнахме на затвърждаването на знания и допълване на евентуални пропуски, предвид двете грипни ваканции. Колегите използват възможностите на интерактивните приложения, които създават в платформите learning apps и kahoot.
QR към тест за проверка на знанията по ИТ – 6. клас
Оценяването в класната стая в Teams ще бъде много лесно: В раздел Assignments учителят може да зададе практическа задача и/или тест, да зададе точки за оценяване и време за изпълнение на заданието. В момента, в който ученикът реши теста и щракне върху бутон изпрати, той вижда вече своята успеваемост.
Смятате ли, че училищата в България са готови за дистанционно обучение?
Дали българските училища са готови за дистанционно обучение – не съм сигурна, но едно съм сигурна – ще го направят и ще го направят качествено, по най-добрия възможен начин, каквото и да им струва това. Учителите са отговорни хора, на тях може да се разчита.
Какви уроци си извлякохте макар и от краткия опит до момента – какво работи и какво – не, какво може да се подобри?
Сега и родителите са малко или много притеснени от „новата класна стая“, обяснимо е, но учителите имат нужда и от време за себе си и семейството си – колкото и да са всеотдайни към децата, не могат и не бива да бъдат непрекъснато онлайн. Мисля, че трябва да изградим правила в това отношение.
Искам да благодаря на всички учители от моето училище, и на всички български учители за организацията, която направиха, за да продължи усвояването на необходимите знания и компетентности от всяко българско дете. Благодаря и на МОН и Майкрософт, които в партньорство дадоха шанса на всички училища при реорганизацията на учебния процес да използват възможностите на класната стая Teams.