Образователният министър обясни какви промени ще има в училищата, ако учебните занятия бъдат възстановени на 14 май
По време на брифинг министърът на образованието Красимир Вълчев обясни какви мерки и промени ще предприеме Министерството на образованието и науката (МОН) във връзка с удължаването на извънредното положение до 13 май. Той уточни, че тези промени важат единствено в сценарий, в който учебните занятия се възстановяват на 14 май.
Ще се наложи да бъдат изместени изпитите по национално външно оценяване и държавните зрелостни изпити между 4 и 10 дни. От министерството са разговаряли с висшите учебни заведения, които са заявили готовност също да изместят своите приемни кампании със 7-8. Това е периодът, с който вероятно ще се забави издаването на дипломите.
Във всички страни от ЕС висшите училища също ще има отместване на приемните кампании. Имаме готовност за по-ранно издаване на дипломи, ако все пак някое учебно заведение в чужбина не измести своята приемна кампания, уточни министър Вълчев.
Към момента няма единна организация за преподаване в електронна среда, тъй като тя не може да бъде създадена в толкова кратък срок. Различно е усвояването на материала на различните места в страната, което се дължи не само заради преминаване в дистанционна форма на обучение, но и заради грипните ваканции, които бяха въведени, преди извънредното положение.
В страната има над 700 000 ученици в 40 000 паралелки и над 60 000 педагози. Организацията за преминаване изцяло към дистанционно обучение не може да стане в толкова кратки срокове, поясни министър Вълчев.
На този етап не се планира единно отучване след възобновяване на учебните занятия
Все още има трудности при дистанционната форма на обучение, но училищата и учителите положиха огромни усилия и взаимно много си помогнаха с обмяна на практики и дори провеждане на уебинари. Организира се по-професионална оценка как се случва електронното обучение в по-малко строга среда и повече препоръки.
Министър Вълчев обясни, че макар и не съвсем точно казано, системата е положила много усилия и се е справила в кратките срокове за преминаване в дистанционна форма на обучение. Според обратната връзка, която той е получил дори децата учат повече, тъй като методите и ресурсите са повишили интереса им.
В тази връзка има и данни за претоварване както на децата, така и на преподавателите. Екипите от психолози също работят в дистанционна форма и са готови да оказват подкрепа на децата, уточни още той.
13 и 16 април са част от пролетната ваканция, заедно с великденските празници. Обсъжда се тези дни, за да не остават децата съвсем без занимания, но и във връзка натоварването им, тези дни да бъдат използвани за занимания по интереси и психологическа подкрепа с намалено натоварване до 2-3 часа дневно и това няма да е задължително (в момента са заети по 6-7 часа дневно).
За първа година се въвежда външно оценяване след 10 клас по чужд език и информационни технологии. Децата ще могат да получават безплатен сертификат за ниво по език по Европейската езикова рамка, обясни още министър Вълчев.
Националните кръгове на състезания и олимпиади няма да могат да бъдат проведени. Тъй като част от тях участват в балообразуването най-вероятно ще бъдат взети резултатите от областните кръгове.