четвъртък, 25 април 2024   RSS

Сериозността на симптомите на COVID-19 може да зависи от кръвната група

Тези с кръвна група 0 са с по-малък шанс да развият сериозни симптоми
    23 юни 2020, 15:39 a+ a- a

Ново проучване на Националния институт за изследване на човешкия ген в САЩ сочи, че гени, асоциирани с определени кръвни групи, може да увеличат риска от развиването на сериозни инфекции, породени от COVID-19, водещи до проблеми с дихателната система.

Тези от кръвна група A са 50% по-застрашени от развиването на сериозни симптоми и отказ на дихателната система, отколкото тези с друга кръвна група. В същото време тези от кръвна група 0 са изложени на 50% по-малък риск.

По данни на Live Science две предходни проучвания също потвърждават връзка между кръвната група и рисковете от COVID-19.

По време на проучването учените са изследвали гени, включително тези, отговарящи за кръвната група. Изследвани са над 1600 пациенти с COVID-19 и над 1300 души, които не са били заразени с новия коронавирус. Изследователите са разгледали над 8 млн. еднобуквени промени в ДНК кода. В човешкия геном има милиони подобни кодификации, които могат да бъдат използвани за откриването на гени, свързани с определено заболяване, твърди Национална лаборатория по медицина в САЩ,

Учените са разгледали региони от генома, които са свързани с отказа на дихателната система поради COVID-19 – случаи, в които симптомите са толкова сериозни, че налагат кислородна маска или респиратор за облекчаване на състоянието. Един от сигналите произлиза от регион, който включва гени, свързани с реакцията на имунната система в белите дробове. Друг сигнал идва от регион, който определя кръвната група. Това позволява свързването на сериозността на симптомите с типа на кръвната група.

Другият идентифициран регион има шест гена, някои от които взаимодействат с рецептора ace2, който SARS-CoV-2 атакува, за да проникне в тялото. Другите гени са свързани с химикали, които взаимодействат с имунните клетки в белите дробове.

Учените посочват още, че освен кръвната група други фактори влияят за развиването на сериозни проблеми при прихващане на вируса. Съществуващи здравословни проблеми като сърдечни заболявания, хронични заболявания на белите дробове и диабет могат да увеличат рисковете от усложнения по време на боледуване от COVID-19.

Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    ЕП прие директивата относно работата през платформа