понеделник, 10 август 2020   RSS

Откриха невиждана досега екзотична частица

02 юли 2020, 16:53 a+ a- a

Нов тип частица, която не бе срещана досега, бе открита в CERN. Откритието може да предостави повече информация за градивните частици на всякаква материя. Частицата е изградена от 4 кварка. Кварковете се формират заедно в комбинирани частици, познати като адрони. Те включват протони и неутрони.

Учените се надяват, че новата частица, изградена от четири специфични кварка, ще разкрие как те се свързват помежду си, за да изградят композитите, които образуват материята от заобикалящата ни среда.

Кварковете обикновено се комбинират в групи по две или три, когато сформират адрони. До момента учените само предполагаха, че може да съществуват адрони, изградени от четири или пет кварка. Най-новите експерименти позволиха откриването на подобни връзки. Въпреки това всички предходни примери се състояха от специфични колекции от кваркове, всички от които бяха от един и същи вид.

„Частици, изградени от четири кварка, са екзотични сами по себе си. Тази, която открихме, е първата, изградена от четири тежки кварка от един и същи тип“, споделя говорител на Големия адронен колайдер Джовани Пасалева.

Учените ще използват новата частица, за да изпробват по-обширни теории за комбинацията на кварки.

07 август 2020, 16:09