петък, 29 март 2024   RSS

Ново проучване доказва, че коронавирусът може да заразява чрез въздуха

При това на разстояние доста по-голямо от 2 метра
    12 август 2020, 10:04 a+ a- a

Илюстрация: CDC/ Alissa Eckert, MS; Dan Higgins, MAM

Екип учени от Университета на Флорида успя да изолира жив коронавирус от аерозоли (много миниатюрни капчици, които се носят във въздуха) на разстояние 2,1 и 4,8 метра от пациенти, хоспитализирани с Covid-19. Откритията, които бяха публикувани миналата седмица все още не са рецензирани от други учени, но предизвикаха „раздвижване“ сред учените, коментира New York Times.

Проучването е направено много прецизно. Тъй като е изключително трудно да се извлече биологичен материал от въздуха, екипът е разработил нов метод за това – аерозолите се събират с помощта на водни изпарения, след което веднага се прехвърлят в обогатена среда, така, че патогените да останат жизнени. Експериментът е проведен в болнична стая в отделение за Covid-19 пациенти.

Учените са използвали два колектора, разположени на различно разстояние от леглото на пациента – 2,1 и 4,8 метра. И двата са събрали жив коронавирус, който след това е успял да инфектира клетки в лабораторни условия, се казва в проучването. Геномната секвенция на изолирания от въздуха вирус е идентична с тази от пробата от носа на лежащия в стаята пациент.

Въздухът в стаята се се обновява 6 пъти на час. Помещението оборудвано с ефективни филтри, ултравиолетова светлина и други мерки за сигурност, чиято цел е да деактивират вируса преди въздухът да бъде пуснат в помещението.

Вероятно точно това обяснява и малкият брой вирусни частици намерени в пробите – 74 на литър въздух, уточнява водещият учен в изследването Джон Ледники, вирусолог в Университета Флорида. Затворени помещения без добра вентилация, каквито са училищата, могат да задържат много повече вирус във въздуха, казва още той.

Други учени обаче казват, че е трудно да се изчисли рискът за заразяване от изнесените данни. „Не съм сигурна, че тези числа са достатъчни да предизвикат инфекция“, казва Анджела Расмусен, вирусолог в Университета на Колумбия, Ню Йорк. „Единственият извод, който мога да направя от това проучване е, че може да се отгледа жив вирус от въздуха. Но това не е никак малко“, казва още тя.

Няколко експерти коментират пред New York Times, че разстоянието, на което са събрани пробите е доста по-голямо от препоръчителните 2 метра за физическа дистанция.

Знаем, че на закрито тези правила не важат. На малките аерозоли им отнема около 5 минути да се разпространят в стая, дори когато въздухът вътре е неподвижен, казва д-р Робин Шофилд, атмосферен химик в Университета Мелбърн, Австралия, която измерва количествата аерозоли над океана.

Препоръката за 2 метра отстояние е издадена на база предположението, че коронавирусът се разпространява само чрез „големите, балистични подобни на гюлета капки“, обяснява д-р Линдзи Мар, експерт по въздушното предаване на вируси, която не е част от проучването.

Резултатите показват и друго странно нещо. Броят жив вирус е приблизително еднакъв с намерените части от РНК. Други методи обикновено намират около 100 пъти повече РНК, отколкото жив вирус.

„Когато взимате проба от носоглътката или клинични проби, има много повече РНК отколкото заразен вирус“, казва д-р Сеема Лакдавала, експерт по респираторни вируси в Университета Питсбърг.

Д-р Ледники е получил много имейли и телефонни обаждания по този въпрос и заяви, че ще провери числата отново, за да е сигурен. В същото време той добави „Можем да отглеждаме вирус от въздуха – мисля, че това трябва да е важният урок.“

Бош Автомобилно оборудване открива център за обучения с ПГТЕ „Хенри Форд"