вторник, 19 март 2024   RSS

Първият смъртен случай след реинфекция с Covid-19 е в Нидерландия

Междувременно в САЩ млад мъж кара коронавирус повторно „много по-тежко“ от първия път
    13 октомври 2020, 14:39 a+ a- a

Илюстрация: CDC/ Alissa Eckert, MS; Dan Higgins, MAM

Възрастна жена в Нидерландия е починала, след като се е заразила с COVID-19 за втори път, съобщиха изследователи. За първи път се съобщава за смърт от реинфекция с коронавирус.

Пациентът е 89-годишна жена, която се лекува от макроглобулинемия на Валденстрьом, рядък вид рак на белите кръвни клетки, за който има поддържаща терапия, но не и лечение. Констатациите са публикувани в Oxford University Press.

Изследователите казват, че жената е пристигнала в спешното отделение по-рано тази година с треска и тежка кашлица. Тя е дала положителна проба за коронавирус и остава хоспитализирана за 5 дни, след което симптомите ѝ отшумяват напълно, с изключение на постоянната умора.

Почти 2 месеца по-късно, само два дни след започване на нов кръг химиотерапия, тя развива треска, кашлица и недостиг на въздух. Когато е приета в болница, сатурацията ѝ е 90% с честота на дишане 40 вдишвания в минута. Тя отново е с положителна проба за коронавирус, а тестовете за антитела са отрицателни на 4 и 6 ден.

На осмия ден състоянието на пациента се влошава. Тя умира две седмици по-късно, съобщават изследователите. Екипът има достъп до проби от двете инфекции и потвърждава, че генетичният състав на всеки вирус е различен до степен, която не може да бъде обяснена чрез еволюция в тялото. Това подкрепя констатацията, че жената страда от реинфекция с коронавирус.

Към днешна дата изследователите са потвърдили само 23 случая на реинфекция, но във всички предишни случаи пациентът се е възстановил.

Изследванията на реинфекциите са ограничени поради обема на работата. Хората със SARS-CoV-2, вирусът, който причинява COVID-19, могат да продължат да дават положителни резултати на тестове в продължение на няколко месеца, без да се разболяват или да са заразни. В резултат на това изследователите се нуждаят от проби от двете инфекции, за да потвърдят дали генетичният състав на вируса е различен.

Междувременно в САЩ съобщиха за първия потвърден случай на реинфекция в страната. Става дума за 25-годишен мъж, който няма имунни заболявания или история на хронични заболявания, от Невада. Проучването е публикувано в The Lancet.

На 25 март младежът се оплаква от симптоми, съответстващи на вирусна инфекция: възпалено гърло, кашлица, главоболие, гадене и диария. На 18 април той дава положителен резултат за Covid-19 за първи път. До 27 април първоначалните симптоми се изчистват напълно, пациентът се чувства добре и има 2 отрицателни теста за коронавирус от 9 и 26 май. На 28 май той отново се оплаква от висока температура, главоболие, виене на свят, кашлица, повдигане и диария. На 5 юни, 48 дни след първият положителен тест, той отново дава положителна проба за Covid-19. Симптомите на втората инфекция са „по-тежки“ от тези при първото разболяване. Налага се да влезе в болница, като по-късно е изписан и се възстановява напълно.

Според учените става дума за две различни заболявания от коронавируст, тъй като генетичният код на вируса от първата и втората инфекция показва „значителни разлики“.

„Тези открития предполагат, че пациентът е бил заразен от SARS-CoV-2 на два отделни случая от генетично различен вирус. По този начин предходно излагане на SARS-CoV-2 може да не гарантира пълен имунитет във всички случаи “, казват авторите на изследването.

„Всички лица, независимо дали преди това са били диагностицирани с COVID-19 или не, трябва да вземат еднакви предпазни мерки, за да избегнат инфекция със SARS-CoV-2“, добавят те.

За да се предпазите, СЗО препоръчва да поддържате физическо разстояние от поне 1 метър от другите, да носите маска, да избягвате тълпите, да поддържате стаите добре проветрени и да почиствате ръцете си старателно и често.

Предполагаше се, че при повторно заболяване с коронавирус, боледуването ще бъде по-леко от първото, въпреки че остава неясно защо пациентът от Невада се е разболял по-тежко за втори път, отбелязва CNBC.

Докладите за вторични коронавирусни инфекции от Хонконг, Нидерландия и Белгия твърдят, че не са по-сериозни от първите. Един в Еквадор обаче повтаря случая в САЩ като по-тежък, въпреки че не се е наложило болнично лечение.

Анна Панчева е новият ръководител на направление „Човешки ресурси“ в Kaufland България