четвъртък, 25 април 2024   RSS

Какви трябва да са следващото поколение ваксини срещу Covid-19?

Мислите си по темата споделя д-р Робърт Гало, един от откривателите на вируса на СПИН
    19 февруари 2021, 15:27 a+ a- a

За да бъде една ваксина срещу Covid-19 следващо поколение, трябва да се възприеме различен подход от текущото използване на РНК на вируса SARS-CoV-2, който да обучи клетките на тялото да произвеждат характерния шипчест протеин на вируса (който задейства имунната система да произведе имунен отговор срещу SARS-CoV-2). Това казва д-р Робърт Гало, един от откривателите на ХИВ, вирусът, който причинява СПИН, и човекът, разработил кръвен тест за ХИВ, пред Джоузеф Констанс от Science Board.

„За мен следващото поколение ще бъдат ваксини, за които е доказано, че са по-широкообхватни - по-способни да покрият мутации на шипа, ако разчитаме само на атака на шипа“, казва Гало, съосновател и директор на Института по човешка вирусология в Медицинския факултет на Университета в Мериленд и съосновател и научен съветник на Глобалната мрежа за вируси (GVN).

Робърт Гало е почетен професор по медицина „Омир и Марта Гуделски“, съосновател и директор на Института по вирусология към училището по медицина на университета в Мериленд и съосновател и международен научен консултант на Global Virus Network. Той е и сред откривателите на вируса на ХИВ.

„Така че, следващото поколение (ваксини) може все още да атакува шипа, но с по-голям обхват и може би по-голяма продължителност... Освен това, второ поколение (ваксина) може да атакува шипа, но с по-широк и по-мощен Т клетъчен отговор“, добавя той.

Друг протеин, който трябва да се има предвид, посочи Гало, е нуклеокапсидът, който, подобно на шипчестия протеин, е структурен и е част от вируса. „Предлагам го, защото може да подпомогне имунния отговор на Т-клетките“, обяснява той.

Гало по никакъв начин не омаловажава настоящите усилия за ваксиниране. Нещо повече, той е впечатлен от РНК технологията.

„Това е нова технология, която е впечатляваща, защото не бих си помислил, че съобщителната РНК (mRNA) може да оцелее. Все пак, РНК е силно податлива на разграждане от ензими. Това не е много защитена молекула и има много малко вторична структура“, казва той.

Гало смята, че живата (атенюирана/отслабена) вирусна ваксина, като оралната ваксина срещу полиомиелит (ОПВ), може да бъде временен заместник на ваксината срещу Covid-19, тъй като предизвиква вроден имунитет. „Добрата новина е , че обхватът ѝ не е специфичен. Той работи срещу много вирусни инфекции“, отбелявза той. Други неспецифични индуктори на вроден имунитет - други живи атенюирани вируси - включват ваксината срещу морбили, паротит и рубеола, посочи още Гало.

„Те обаче имат сериозната слабост, тъй като са много временни, вероятно с продължителност няколко месеца“, отбелязва той. „Следователно, те най-добре се разглеждат като временна мярка, докато даден проблем не бъде решен, но не са заместител на много по-дълготрайните специфични ваксини. Би било чудесно, ако ОПВ бе използвана в началото на пандемията в световен мащаб, за да не ѝ позволи да се разгърне.“

Гало вижда няколко проблема по отношение на настоящите ваксини срещу Covid-19:
    • студената верига: ваксините трябва да се съхраняват при екстремни температури на охлаждане по време на транспортиране, което затруднява разпространението им;
    • краткосрочна трайност: Колко дълго ваксините ще бъдат ефективни? Месеци? Години?
    • възможно е да се наложи реваксинация в рамките на по-малко от година;
    • варианти на SARS-CoV-2: Какво ще е необходимо, за да се направят ваксините по-ефективни срещу определени варианти?

Към монета в процес на разработване са 244 кандидати за ваксина, отбелязва Science Board.

преди 1 час