Липсата на нормален обучителен процес ще се отрази негативно в дългосрочен план и на икономиката
Учениците в САЩ ще изгубят между 6 и 9% от бъдещите си приходи, освен ако училищата не наваксат за загубите по време на дистанционното обучение в условия на пандемия. Това обясни проф. Ерик Ханушек от Университета Станфорд.
„Все още не знаем каква точно вреда е нанесло това, защото все още не е приключило“, казва той. Своите наблюдения той споделя по време на срещата Covid-19 Challenges and Opportunities in K-12 Education, организирана от Технологичния институт Масачузетс (MIT). „Това, което знаем, е че има нарастваща цена във времето от отдалеченото учене и хибридните системи и липсата на истинско присъствие в клас, както го познаваме от 2019“, казва още Ханушек, цитиран от CNN.
През август 2020 г. Ерик Ханушек изчислява, че учениците от 1 до 12 клас по света ще загубят средно около 3% от предвидените им преди това доходи през целия живот. Това щеше да е вярно, ако всички училища се бяха върнали към нормалното през септември. Разбира се, това не се случи. Сега той изчислява, че средно загубата ще бъде между 6% и 9% - въпреки че тази средна стойност не отразява как децата с по-малко пари и по-малко ресурси вероятно ще страдат повече.
В свое проучване за ОИСР Ханушек пише, че закриването на училища по света в началото на 2020 г. води до загуби в обучението, които няма да бъдат лесно компенсирани, дори ако училищата бързо се върнат към предишните си нива на успеваемост. Тези загуби ще имат трайно икономическо въздействие както върху засегнатите студенти, така и върху всяка нация, освен ако не бъдат ефективно отстранени.
Въпреки че точните загуби на обучение все още не са известни, за нациите по-ниският дългосрочен растеж, свързан с тях, може да доведе средно с 1,5% по-нисък годишен БВП през останалата част от века. Тези икономически загуби биха нараснали, ако училищата не са в състояние да започнат работа отново бързо.
Ханушек сравнява пандемията с други исторически моменти, в които учениците са били извън нормалното обучение за дълги периоди от време. Учениците по време на училищните стачки в Аржентина или следвоенна Германия претърпяват икономически загуби, които ги белязват десетилетия по-късно, казва той.
Ако загубите за БВП щяха да са 1,5%, в случай че училищата се върнат към нормална работа през септември 2020 г., то сега ученият изчислява, че те ще са 3-4% всяка година през останалата част на века.
Това не може да бъде отстранено чрез връщане към образователните методи от 2019 г., когато пандемията приключи, предупреди той. Вместо това образователната система трябва да компенсира загубата на обучение.