събота, 27 април 2024   RSS

Звездите са вътре в нас по много неподозирани начини

За космологията, технологиите в науката, любопитството и нощното небе разказва Роберто Трота, космолог, автор и професор по теоретична физика
    15 ноември 2023, 14:42 a+ a- a

Роберто Трота е космолог, автор и професор по теоретична физика в Международното училище за напреднали изследвания в Триест, Италия. Изследванията му се фокусират върху три области – астростатистиката, космологията и машинното самообучение. В областта на космологията анализира и тълкува различни космологични наблюдения, за да разбере по-добре свойствата и природата на тъмната материя и тъмната енергия. Разработва и прилага нови методи в бейсовска статистика и при анализа на данни, машинното обучение и AI, за да научи повече за историята и природата на Вселената. Той е носител на медала Annie Maunder 2020 на Кралското астрономическо дружество за обществената си ангажираност. Наскоро излиза и новата му книга, „STARBORN – как звездите ни създадоха (и кои щяхме да бъдем без тях)“. Той бе лектор по време на есенното издание на форума Ratio, което се проведе на 11 ноември в София тех парк.

Какво представлява космологията?
    Изследването на Вселената като цяло, откъде идва, от какво е направена, каква ще бъде нейната евентуална съдба. По същество космологията е изучаване на това защо сме тук и как сме се озовали тук.

Каква е разликата между космология и астрономия?
    Космологията е свързана с най-големите мащаби във Вселената. Астрономията е свързана с много неща, включва неща като звезди и планети и може би дори Галактиката, нашата Галактика. Но космологията наистина разглежда само много, много големи разстояния. Тя разглежда неща като Големия взрив преди 13,8 милиарда години. И така можем да кажем, че космологията е по-голямата сестра на астрономията.

Как машинното обучение помага на работата Ви?
    То е абсолютно фундаментално, защото сега в космологията имаме толкова много данни, че не можем да ги обработим, освен ако нямаме изкуствен интелект и машинно обучение в помощ. И така статистическите методи трябва да бъдат адаптирани и надградени, за да се справят със сложността и огромното количество данни. Така че машинното обучение се превръща в най-добрия инструмент и най-добрия помощник на учените и космолозите днес.

Защо е важно да изучаваме Космоса?
    Защото е грандиозен. Защото това е най-голямото нещо, което съществува, и защото това е фундаментален въпрос за човечеството от праисторията до днес. И мисля, че това е основната причина, поради която го изучаваме, защото може да ни даде фантастични прозрения например за съществуването на живот другаде във Вселената. Но по същество го правим, водени от любопитство.

Как щеше да изглежда човечеството, ако не бяхме в състояние да виждаме нощното небе?
    Това е въпросът в основата на новата ми книга Starborn, която разглежда точно това. И когато започнете да го изучавате, установявате, че всякакви неща са свързани със звездите: науката, технологията, навигацията, отчитането на времето, но също така и религията, духовността и може би дори, знаете ли, фактът, че сме успели да преодолеем неандерталците преди 50 000 години може да е свързан с превъзходната ни способност да гледаме и разбираме звездите. Така че наистина звездите са вътре в нас по много неподозирани начини и свят без звезди би бил наистина много по-беден и много, много различен свят.

Мислите ли, че AI ще промени работата Ви и как?
    Вече променя начина, по който работим конкретно в науката. Всички тези основани на данни открития сега не могат да бъдат направени без ИИ, така че винаги ще има някаква теоретична физика, която може да се направи само с човешка креативност, и това е абсолютно ОК. Но в управлявани от данни области като космологията например AI е инструментът, който дава възможност за нови открития. И мисля, че правенето на новаторски открития в бъдеще ще бъде в партньорство между AI и хората.

Какъв съвет бихте дали на младите, които се чудят дали да се занимават с наука?
    Мисля, че знаете, че във Вселената има много неща, които си струва да се изучават, нали? И науката е едно от тях. Но науката е специална, защото ви дава по-задълбочено разбиране за това как всъщност работят нещата. И така, докато всеки трябва да следва своя път, какъвто и да е той, ако мислите за наука, това означава, че сте любопитни. А любопитството е фундаментално добро човешко качество и науката често е добър негов отговор. Така че бих казал: „Погледнете нагоре към звездите, погледнете във Вселената или в капка вода, каквото и да е това, което ви вълнува, и следвайте своя път!“.

преди 1 ден