събота, 13 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2262 прочитания

    PISA представи първата си оценка на творческото мислене при 15-годишните

    Българските ученици са с резултат по-нисък от средния за ОИСР
    18 юни 2024, 16:30 a+ a- a

    Снимка: МОН (Архив)

    Сингапур (41), Корея (38), Канада (38), Австралия (37), Нова Зеландия (36), Естония (36) и Финландия (36) са най-добре представящите се образователни системи в първото по рода си оценяване на творческото мислене по Програмата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за международно оценяване на учениците (PISA).

    Резултатите от глобалното оценяване, проведено през 2022 г. за по-добро разбиране на уменията на 15-годишните ученици в 64 държави и икономики по света, показват, че учениците в образователни системи с високи резултати не само успяват в стандартизираните тестове по математика, четене и природни науки, но и също и в нови тестове за творческо мислене. Учениците бяха помолени да измислят оригинални и разнообразни решения за прости изразителни задачи и познати проблеми, като измисляне на интересна идея за история или обмисляне на различни начини за провеждане на кампания за повишаване на осведомеността в училище.

    Издаването на том III на PISA идва след том I и II, които се фокусираха върху уменията и способностите на 15-годишни ученици по математика, четене и природни науки в 81 страни-членки на ОИСР и партньорски икономики.

    Средният резултат за държавите в рамките на ОИСР е 33. За сравнение българските ученици са постигнали среден резултат 21 като 7,8% са в кохортата на най-добре представилите се, а 61,4% се представят под базовата линия.

    Резултати от PISA 2022 (том III): Creative Minds, Creative Schools установяват, че учениците в неравностойно положение имат значително по-ниски резултати от другите ученици по отношение на творческото мислене, което се дължи както на предизвикателната среда, в която живеят много от тези ученици, така и на учебните програми в училища с недостатъчен ресурс , които често изместват творческите дейности и практики.

    Оценката също така установява, че в повечето образователни системи съществува разлика между половете в творческото мислене, като момичетата превъзхождат момчетата във всички видове задачи за творческо мислене.

    Разликите в представянето между момчета и момичета не могат да се обяснят единствено с представянето на момичетата в основните области на PISA. Докато момичетата се представят сравнително по-добре от момчетата в четенето и се представят на подобно ниво като момчетата в постиженията по математика, предимството на момичетата в представянето в творческото мислене остава значително в около половината от всички страни и икономики дори след отчитане на представянето по четене или математика.

    „В този трети том на PISA компетентностите за творческо мислене на учениците бяха оценени за първи път в 64 държави и икономики. Оборудването на по-младите поколения с правилните умения за креативност, иновации и приемане на цифрови технологии ще бъде от ключово значение за справяне с въздействията и използване на възможностите на текущите трансформации – от застаряването на населението и забавянето на растежа на производителността до появата на изкуствения интелект (ИИ/ AI)“, каза генералният секретар на ОИСР Матиас Корман. „Тази оценка измерва капацитета на студентите да генерират, оценяват и подобряват идеи в четири различни области – творческо писане, визуално изразяване, научно решаване на проблеми и решаване на социални проблеми – предоставяйки на правителствата данни, за да помогнат на студентите и младите хора да достигнат пълния си потенциал в нашата променящи се икономики и общества.“

    Въз основа на първите два тома на PISA 2022, стартирани през декември 2023 г., PISA том III измерва капацитета на учениците да се ангажират в генерирането, оценката и подобряването на идеи, които могат да доведат до оригинални и ефективни решения.

    Около три четвърти от учениците (78%) демонстрират базово ниво на умения за творческо мислене, което означава, че могат да измислят подходящи идеи за набор от задачи и да започнат да предлагат оригинални идеи за познати проблеми. Въпреки това, в 20 страни и икономики с ниски резултати, повече от половината студенти се борят да достигнат това базово ниво.

    Като цяло, резултатите показват, че образователните системи, които имат висок резултат в творческото мислене, почти винаги са се представяли високо в областта на математиката, четенето и природните науки. Академичните постижения обаче не са предпоставка за учениците да демонстрират умения в творческото мислене. Резултатите показват, че отделните ученици могат да изпъкнат в творческото мислене, без да се отличават в основните академични области.

    Като част от оценката, 64 държави и икономики тестват студентите за техните способности за творческо мислене и изпълняват въпросник за техните вярвания и практики по отношение на креативността. Още 10 държави/икономики са провели само въпросника.

    Резултатите от PISA бяха представени по време на международна конференция „Учене в променящ се свят: Доказателства, иновации и творческо мислене в образованието“, организирана съвместно от ОИСР и фондацията Yidan Prize. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    ЕК заплаши с по-големи глоби социалната мрежа „X“ на Мъск
    Според Брюксел платформата нарушава дигиталното право на ЕС
    преди 13 часа
    ЕК одобри държавна помощ от 142 млн. евро за българската енергетика
    Помощта ще бъде под формата на директни безвъзмездни средства за доставчици на природен газ
    преди 15 часа
    Ключово постижение за България: INSAIT със 17 приети статии на знаков форум за компютърно зрение
    За първи път от 34 години българска институция се нарежда наравно с едни от най-добрите университети в света на ECCV
    преди 18 часа
    ЕП гласува следващата седмица дали Фон дер Лайен остава начело на ЕК
    Ако бъде избрана, тя ще се върне на поста председател на Европейската комисия за следващите 5 години
    преди 19 часа
    Радев ще връчи втория мандат следващата седмица
    Президентът очаква от ПП-ДБ да кажат дали ще останат опозиция или ще опитат да съставят правителство