неделя, 17 февруари 2019  RSS

Как се е появило златото на Земята?

19 юли 2013, 12:32 a+ a- a

Учените разкриха нови доказателства, според които златото на Земята се е образувало в следствие на сблъсъци на неутронни звезди.

„Смятаме, че цялото злато в света се е образувало вследствие на тези сблъсъци“, споделя Едо Бергер, астроном в центъра по астрофизика към Харвърд-Смитсониан.

Неутронните звезди са звезди в края на своята еволюция. Те са с малки размери, но със огромна маса.

Според учените един от елементите отделени при сблъсъка на две неутронни звезди е злато. Количествата, които се отделят надвишават 10 пъти теглото на луната. Други ценни метали, които се образуват в следствие на сблъсъка са платина и уран. Всички тези елементи се съдържат в атмосферата на звездите в газообразна форма и променят структурата си в следствие на химични и физични реакции.

Голяма част от златото на Земята се е абсорбирало от ядрото на планетата, докато се е образувала твърдата й обвивка. Въпреки това в горните пластове на мантията все още се намират следи от ценния метал. Според проучване публикувано в научното издание Nature през 2011 година, преди повече от 200 милиона години след образуването на нашата планета, на повърхността й са се разбили много метеорити носещи чисто злато, което е останало в мантията й до днес.

15 февруари 2019, 17:02