вторник, 16 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1870 прочитания

    Инвестициите в ритейл паркове ще движат пазара на търговски площи през 2019

    В сегмента на шопинг центровете нови проекти не се очакват
    18 декември 2018, 13:56 a+ a- a

     След откриването на Plovdiv Plaza и очакваното отваряне на Delta Planet Varna в края на март, пазарът в София и големите градове вече е наситен

    Инвестициите в развитие на ритейл паркове ще са ключова тенденция на пазара на търговски площи през 2019 г., прогнозират от консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Интересът на предприемачите е свързан с разрастването на много търговци в средно големите и по-малките градове – с 30 000 до 100 000 жители, където няма шопинг центрове.

    „В по-малките населени места няма икономическа логика да се инвестира в голям търговски център и ритейл парковете остават единствена алтернатива за марките, които искат да открият обект. Обичайно това са компактни проекти с 4-5 000 кв. м отдаваема площ, които се разгръщат около съществуващи хранителни хипермаркети, магазини за техника или от типа „направи си сам“, обобщи Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

    Според него, като се има предвид, че развитието на подобен проект отнема между 6 и 10 месеца, подобни проекти ще се появят на пазара към края на 2019 г. 

    В сегмента на шопинг центровете нови проекти не се очакват. След откриването на Plovdiv Plaza и очакваното отваряне на Delta Planet Varna в края на март, пазарът в София и големите градове вече е наситен. С новите проекти общото предлагане на площи в молове в страната към средата на 2019 г. се очаква да надхвърли 810 000 кв. м. 

    В условията на силна конкуренция, за повечето молове годината ще е време да затвърдят пазарните си позиции, да привлекат нови брандове и да оптимизират микса си от търговци. В резултат от активността на наемателите, делът на незаетите площи в София се очаква значително да намалее – от 9% към края на 2018 до здравословните за пазара нива от около 5% през 2019 г.

    Наемите в моловете и централните търговски улици ще продължат плавно да нарастват през годината. Към края на 2018 г. те са съответно 34 евро/кв. м за помещение от 100-150 кв. м на ключова локация в голям търговски център и 52 евро/кв. м за аналогична площ на търговска улица.

    При търговците голямо раздвижване се очертава в сегмента на достъпната мода, където вече е в ход експанзията на нови за пазара брандове, като Pepco, KiK Textilien и др. Много от вече работещите на пазара брандове също планират разрастване, подкрепено от ръста на продажбите им през последните години.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    ЕК пуска 35 500 безплатни билета за 18-годишните, за да обиколят Европа
    Кандидатстването започва днес и ще приключи на 30 април
    преди 7 часа
    В София ще се състои кръгла маса за електронната търговия в ЕС
    „Бъдещето на електронната търговия в Европейския съюз“ ще се проведе на 29 април
    преди 8 часа
    Двуцифрен ръст в ползването на услугата Executive Search у нас през 2023 спрямо 2020 
    Транспорт и логистика е секторът с най-голям ръст в ползването на директното търсене за мениджърски позиции, според анализа на БЕСА
    преди 9 часа
    БАКБ придобива Токуда банк
    Очаква се регулаторно одобрение на сделката
    преди 12 часа
    България в ЕС: Повече инвестиции и по-високи доходи
    Износът на стоки от България в ЕС достига 31 млрд. евро през 2022, отчита доклад на ИПИ