9 индустриални организации от ЕС призоваха за промени в Пакета, така че той да подпомогне пътния транспорт, индустрията, климата и икономиката
Работодателски и индустриални асоциации в Латвия, Полша, Литва, Естония, Румъния, Финландия и Швеция подкрепиха германците и българите в искането им тежкотоварните превозни средства да не бъдат задължени да се връщат обратно към изходните си страни след доставянето на стоките, тъй като това би навредило на всички страни по веригата бизнес-потребители. Това съобщиха от Българската стопанска камара (БСК).
Ето какво се казва в становището на бизнес организациите:
„Предложеното задължение да се върне превозното средство в държавата-членка, от която идва, повдига сериозни притеснения за съвместимостта с генералните принципи на икономиката и ефикасността, както и за опазването на климата. Изискването ще доведе до значителни разходи за всички засегнати бизнеси, включително ползвателите на пътния транспорт. Също така ще подкопае усилията на транспортния и логистичен сектор да намали „празните“ курсове, както и броя на камионите по пътищата, с цел да намали консумацията на гориво и CO2 емисиите. Според Международния съюз за пътен транспорт (IRU), задължението за камионите да се връщат на всеки 3-4 седмици, ще увеличи значително изминатите километри на тежкотоварните превозни средства, което ще доведе до произвеждането на допълнителни 100 000 тона CO2 само от камиони всяка година. По този начин новото ограничение за пазара ще си противоречи директно с ключовите цели на европейската обща транспортна политика, единния европейски транспортен съюз, стратегията за нискоемисионна мобилност и общите усилия да се въведат в действие амбициозна конкурентоспособност и климатични политики.“
Работодателите също така подчертават, че регламентът Рим I, използван в Пакет за мобилност 1 ще възпрепятства основната европейска свобода за предоставяне на услуги в единния европейски пазар. Специализираните разпоредби в Пакет за мобилност 1, свързани с регламента Рим I, не само ще доведат до ограничаване свободата на предоставяне на услуги, но и ще променят естеството на свободата на установяване.
От гледна точка на бизнеса европейските институции не би трябвало да подкрепят правни решения, които явно противоречат на европейската правна система и нейните основни свободи, се казва още в изявлението.
„Европейските индустрии имат нужда от жизнен и ефективен транспортен сектор и добре функциониращ единен пазар. Затова призоваваме преговарящите: Европейският парламент, Съветът на ЕС и Европейската комисия, да оценят внимателно множеството последици от Пакет Мобилност 1 и да вземат балансирано решение, което ще е от полза както за европейския пътен транспорт, така и за икономиката като цяло.“, пише още в изявлението.