петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1802 прочитания

    Кофас: непреките щети от коронавируса за България ще са големи

    Епидемията може да струва на Китай 60 млрд. долара
    14 февруари 2020, 17:20 a+ a- a

    Разпространението на коронавируса, който отскоро вече носи името COVID-19, вече се отразява и върху икономиките, като допринася за нарастването на рисковете. Това показва скорошен анализ на Кофас – световен лидер в кредитното застраховане.

    Китайската академия за социални науки (CASS) изчислява, че епидемията може да струва на Китай 60 милиарда долара, което предполага, че БВП може да падне до 4,5% на година или дори по-малко през първото тримесечие.

    Щетите върху бизнеса ще бъдат огромни и очакванията са коронавирусът да има по-голямо въздействие дори и от ТОРС епидемията от 2003.

    Кофас предвижда, че преките щети за България ще са сравнително малки, но непреките – големи. Това се дължи на факта, че част от основните търговски партньори у нас зависят от китайския пазар – нещо, което ще се отрази и на българския бизнес.

    „Ситуацията в Китай ще окаже отрицателно въздействие върху рентабилността на компаниите от свързани сектори като транспорт, търговия на дребно и услуги. Други азиатски икономики също ще бъдат засегнати от епидемията, като очакванията са това да окаже негативно влияние върху перспективите за растеж за 2020“, коментира Пламен Димитров, управител на Кофас България.

    Редица ограничения, включително и такива за пътуване, вече са в сила. Няколко ключови пазара, включително САЩ, Хонконг и Тайван, ограничиха полетите, идващи от континентален Китай. Всички усилия и сериозните мерки, които бяха взети не се оказаха достатъчни, за да предотвратят заразяването или ефективно да повлияят на настроенията за рискова ситуация в световните финансови пазари.

    Коронавирусът COVID-19 дава своя ефект и върху други отрасли на бизнеса. Видяхме срив на цената на петрола, която падна с 25% и несъмнено ще даде отражение в множество сектори. Промишлеността на провинцията Хубей, която включва автомобилостроене, метали, нефт, производство на храни и оборудване, също е изложена на риск, тъй като веригите за доставки ще бъдат нарушени.

    Колкото по-дълго трае разпространението на новия вирус, толкова по-вероятно е заводите в Китай да останат затворени, което на свой ред ще доведе до сериозни последици за глобалните икономики. Китайските компании в сектора на транспорта, търговията на дребно и услугите пък силно зависят от продажбите, реализирани през периода на китайската Нова година за голяма част от годишния им оборот.

    В глобален план, ще пострада туризмът, в това число туроператори и хотели, както и транспортния сектор, включително авиокомпании.

    „Вече се наблюдава и спад на пазарите на акции. Индексът Shanghai Composite например се понижи с 4,5% от началото на годината и най-вероятно ще видим напрежение върху индекса на производствената активност (PMI). Според оценките на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) глобалният растеж спада с 0,1 пункта. На този етап обаче е трудно да се определи количествено въздействието на коронавируса върху БВП“, добавя Пламен Димитров.

    Заедно с по-тежките икономически условия съществува и риск недоволството, което се появи в китайските социални мрежи през последните дни, да се превърне в дългосрочен конфликт с централното правителство.

    Бъдещето до голяма степен зависи от това колко добре и бързо китайските власти ще овладеят положението и дали завръщането на работа сред китайската Нова година ще бъде управлявано добре.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 4 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 5 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 5 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 7 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години