събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    998 прочитания

    БТПП: 12% от фирмите у нас са преустановили дейност заради COVID-19

    Около 23% от работодателите са пратили служителите в платен отпуск, а 18% – в неплатен, сочи проучване
    24 март 2020, 16:57 a+ a- a

    След обявяване на извънредното положение в страната при 48% от работодателите, служителите работят стандартно на работното място, като поддържат високи хигиенни и санитарни мерки. При 38% от фирмите – наетите работят чрез хоум офис, а 12% от тях посочват, че са преустановили дейност по различни причини – заради обявеното извънредно положение или липсата на поръчки. Това сочи експресно онлайн проучване на Българската търговско-промишлена палата, проведено в периода 18.03.2020-23.03.2020, по повод нужните мерки за ограничаване негативното влияние на пандемията от COVID-19 върху българския бизнес. В него са взели участие над 300 компании и браншови организации.

    В началото на годината бизнесът имаше позитивни виждания за развитието на климата в страната, дори беше по-обнадежден спрямо постигнатите резултати от 2019. Сега ситуацията е променена и изисква промени и мерки, за да може да се смекчи неблагоприятния ефект върху състоянието на бизнеса, отбелязват от БТПП.

    Анкетата сочи, че при около 23% от работодателите служителите или част от тях са в платен отпуск, а при 18% от фирмите – в неплатен. Бизнесът се адаптира, търси различни възможности за работа гъвкави форми на заетост, но не навсякъде това е възможно.

    Действително има редица компании, които съвместяват всичики посочени възможности, служителите им работят на ротационен принцип (на екипи), предвид намаляването на поръчки, невъзможността за доставка на суровини и блокиране на транспорта. Работата с клиенти е ограничена до минимум, а определни компании, загрижени за здравето на най-възрастните служители, са ги пуснали в отпуск.

    Най-значима и силно необходима мярка за бизнеса сега е гарантираното придвижване на стоки и суровини по трансевропейските коридори с цел да не се възпрепятства износа и вноса на стоки - 96% от компаниите смятат така. Това е изключително важен елемент, за да може икономиката на страната да функционира нормално.

    Не на последно място, предвид затрудненията, свързани с автомобилния транспорт, се забелязва една неизползвана възможност - и фирмите и още повече държавата трябва да се фокусират върху по-пълноценно използване на ЖП транспорта, който е под нейн контрол.

    На второ място над 90% от фирмите посочват, че държавата трябва да съкрати сроковете за разплащане с бизнеса, да се извърши незабавно разплащане на просрочени задължения, както и да се открие телефонна линия за сигнали от страна на бизнеса.

    Подкрепата в размер на 60% от възнагражденията на служителите в рамките на 3 месеца в доказано засегнати от вируса фирми е също един от важните елементи, за да могат фирмите да съумеят да запазят служителите си в неясните времена.

    Според членове на Палатата, след направена оценка, процентът може да бъде по-голям /аналогично на Великобритания, при която е 80%/ и да има по-голяма яснота как ще могат да се възползват.

    Бизнесът посочва, също, че трябва да се удължат сроковете за плащане и деклариране на данъци и осигуровки – по тази мярка вече има развитие – удължиха се сроковете за годишното счетоводно приключване на фирмите, както и за подаване на годишни декларации по Закона за корпоративното подоходно облагане се изместват за края на юни 2020.

    Около 92% от компаниите подкрепят и като мярка ускорена оценка и облекчени критерии при кандидатстване за финансиране от европейските фондове.

    Бизнесът продължава да настоява за връщане на изплащането на първите три дни от болничните към ДОО.

    В анкетата проличат и най-различни пречки, пред които са поставени малките и средни предприятия – заплащането на наемите на помещенията, които използват и в случай, че те нямат приходи или са преустановили дейност през периода на извънредно положение, заплащането на такса битови отпадъци от неработещи ресторанти, хотели и други. За това от БТПП вече са изпратили много подробен сигнал до Премиера с предложение да отпадне част от такса битови отпадъци за периода, в който съответните фирми не функционират.

    Компаниите в най-голяма степен ще се опитат да запазят служителите си чрез оптимизиране на разходите си, чрез изпозването на възможността за 60% подкрепа в изплащане на заплатите на служителите.

    Някои от тях ще се ориентират по-динамично към онлайн търговията, за да използват ситуацията, а други ще поемат загубите, които ще претърпят, за да могат да не съкращават персонала.

    Има и компании, които посочват, че ако ситуацията с COVID-19 не се подобри, ще се стигне до съкращения. Откриването на телефонна линия не е достатъчна мярка, а трябва да се създаде и електронен адрес, на който компаниите да могат да изппращат въпроси и кратки срокове да получават отговор.

    Интересен извод може да се направи, че са преувеличени и са химера очакванията, че за едни фирми кризата е предизвикателство, а за други е предимство. Несравними са двете категории, защото едва под 1% очакват положителен ефект, отбелязват от БТПП.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 16 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 16 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 17 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 19 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години