Японска верига планира да оборудва 20 от своите търговски обекти в Токио с подобни роботи до 2022
През август наподобяващ кенгуру робот ще започне да подрежда сандвичи, напитки и готови храни по рафтовете в японски минимаркет. С този тест производителят на робота Telexistence се надява да предизвика вълна от автоматизация в сектора на търговията, съобщава Reuters.
След изпитанията веригата за търговия на дребно FamilyMart планира да оборудва 20 от своите търговски обекти в Токио с подобни роботи до 2022.
Първите версии на роботи ще се контролират дистанционно от хората с помощта на устройства за виртуална реалност. Използването на алгоритми за машинно обучение обаче ще позволи на роботите в крайна сметка да започнат да имитират всяка човешка работа. Отбелязва се, че през септември подобен робот Telexistence ще се появи в един от японските магазини на Lawson.
Въпреки огромния прогрес роботите все още се срещат рядко на обществени места. В някои области на производството те вече превъзхождат хората, но в по-непредсказуемите градски условия те срещат трудности при изпълнение дори на най-често изпълняваните и рутинни задачи.
Разрешаването на това предизвикателство ще осигури нови възможности за бизнеса, особено в индустриализираните страни като Япония, чието население бързо застарява и има недостиг на работна сила.
Пандемията е ускорила този процес, се отбелязва още в репортажа на Reuters. Като се има предвид настоящата епидемична ситуация, представители на ресторантьорския бизнес, хотели и дори нефтената и газовата промишленост са изпитвали най-силна нужда да използват роботи в Япония. И всички те са се обърнали към Telexistence за помощ.
„Все още е трудно да се каже какво влияние ще има използването на роботи в ресторантите. От една страна, по-малко хора ще работят в заведенията за хранене. От друга страна, това ще създаде повече работни места в производство и експлоатация на тези роботи“, коментира Ники Харада, говорител на Японския съюз на заетите в сектора.
Според Telexistence помощта на човешки оператори, технологии за виртуална реалност и за обучение на изкуствен интелект на такива роботи значително ще намалят разходите за тяхното използване в сектора на търговията на дребно. Стандартните подходи за машинно обучение, които отнемат месеци специализирана работа, могат да струват до 10 пъти повече. Според Томохиро Кано, който ръководи франчайза FamilyMart, компанията все пак ще трябва да използва служители, за да контролира роботите, но операторите дори не е необходимо да бъдат в магазините през това време.