Междувременно Facebook блокира новинарското съдържание в Австралия
Google сключи сделка с медийния конгломерат News Corp, собственост на семейство Мърдок, тъй като проектозакон в Австралия заплашва да застраши бъдещите операции на технологичната платформа в страната, отбелязва CNBC.
Съгласно тригодишната сделка марките на News Corp. в САЩ, Великобритания и Австралия като The Wall Street Journal и New York Post ще бъдат представени в Google News Showcase. Компаниите ще сключат споразумение за споделяне на приходи от реклами, ще разработят абонаментна платформа, а YouTube ще инвестира във видео журналистика като част от сделката, се казва в съобщение за пресата.
Google и News Corp. са малко вероятни съюзници, тъй като медийният гигант е дългогодишен критик на Google. News Corp. настоя регулаторите по цял свят да раздробят компанията и я критикува, че съсипва издателите.
Но сега Google се оказва в несигурно положение в Австралия, където жалбите на News Corp. и други издатели са в основата на някои от най-силните мерки в света срещу технологичните платформи. С новото законодателство австралийското правителство се стреми да изиска онлайн платформи като Google и Facebook да плащат на изданията за показване и свързване към тяхното съдържание.
Google и Facebook твърдо се противопоставиха на предложението. Google заплаши да изтегли услугата си от страната, ако бъде приета. Facebook заяви, че ще бъде принуден да блокира потребителите в Австралия да споделят новинарско съдържание. Австралийските служители, подкрепящи законодателството, до голяма степен отхвърлиха най-драстичните заплахи. Microsoft, която има собствена търсачка, наскоро заяви, че подкрепя законодателството и би била готова да се придържа към правилата, ако се счита, че влиза в обхвата им.
Междувременно Facebook блокира търсенето и показване на новинарско съдържание в Австралия. Facebook заяви в сряда (17 февруари), че хората и издателите в Австралия не могат да споделят и гледат новини от местни и международни издания. Съобщението е отговор на предложеното законодателство в Австралия, което би принудило технологичните платформи да плащат на издателите на новини за съдържание.
„Това, което предложеният закон, въведен в Австралия, не признава, е фундаменталният характер на отношенията между нашата платформа и издателите“, написа Кембъл Браун, вицепрезидент на Facebook за глобални новинарски партньорства, в публикация в блог. „Противно на това, което някои предполагат, Facebook не краде новинарско съдържание. Издателите избират да споделят своите истории във Facebook.“ „Надявам се в бъдеще да включим отново новини за хората в Австралия“, добави Браун.
По време на изслушване през януари в сената на Австралия Facebook предложи, че може да блокира съдържание в страната, ако законопроектът стане закон. Google заплаши в същото изслушване да спре напълно своята търсачка в Австралия.
Австралийският финансов министър Джош Фриденберг обяви действията на Facebook като вредни за присъствието на компанията в страната, наричайки потенциалното законодателство „важна“ реформа. „Facebook сгреши“, каза Фриденберг на пресконференция. „Действията на Facebook бяха ненужни, те бяха твърди и ще навредят на репутацията му тук, в Австралия.“
Той изтъкна блоковете за достъп до определени правителствени сайтове, свързани с пандемията на коронавируса, спешните служби, метеорологичните доклади и други въпроси, като „напълно несвързани“ с медийния код.
„Това, което днешните събития потвърждават за всички австралийци, е огромната пазарна мощ на тези медийни цифрови гиганти“, добави Фриденберг.