Компанията си поставя за цел да продаде 8 милиона свързани устройства за интелигентния дом
Bosch комбинира интернет на нещата (IoT) с изкуствения интелект (AI) и е убеден, че електромобилността ще му позволи да разкрие нови възможности за бизнес на фона на съществените технологични и екологични промени, които се случват в момента.
„Bosch преодоля успешно първата година от пандемията на коронавируса“, заяви д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH, на пресконференция, на която бе представен годишният отчет на компанията за 2020. „Ние сме един от победителите в прехода към електромобилност и значително разширяваме нашия софтуерен бизнес, като го свързваме с изкуствения интелект“.
В задвижващите технологии електромобилността се утвърждава като основен бизнес на Bosch. Денер съобщи, че компанията прави огромни предварителни инвестиции в тази област - още 700 милиона евро през тази година. Досега първоначалните инвестиции на Bosch в електромобилността възлизат на 5 милиарда евро. В момента приходите на компанията от продажби на компоненти за електрически задвижвания нарастват два пъти по-бързо от пазара, с почти 40%. Целта е до 2025 годишният оборот да се увеличи петкратно до около 5 милиарда евро, а точката на равновесие да се достигне една година по-рано.
„Електромобилността отдавна не е залог за бъдещето. Предварителните ни инвестиции започват да се изплащат още сега“, заяви изпълнителният директор на Bosch по време на онлайн пресконференцията. До края на 2020 Bosch е спечелил поръчки на стойност над 20 милиарда евро.
През първото тримесечие на тази година продажбите на Група Bosch се вдигнаха със 17% спрямо миналата година. „Bosch стартира успешно 2021 с добри резултати през първото тримесечи “, каза проф. Щефан Азенкершбаумер, финансов директор и заместник-председател на Управителния съвет на Bosch. Той изрази увереност за 2021, но очаква това да бъде поредната предизвикателна година. Предвижданията за настоящия отчетен период са продажбите да нараснат с около 6% на годишна база, а печалбата от дейността да се повиши леко до около 3% - или 4% без разходите за преструктуриране. Това зависи от проблемите с доставки на полупроводници, които са трудно предвидими. „2021 ще бъде важен етап по пътя ни към възстановяване на целевата печалба от около 7% през следващите две до три години“, заяви Азенкершбаумер.
Мегатрендът свързаност
Bosch се стреми да използва конкурентното си предимство, произтичащо от богатата експертиза в съчетаването на свързаност (интернет на нещата, IoT) и изкуствен интелект (AI), за да създава бъдещ бизнес и да се превърне във водеща AIoT компания. Bosch предвижда, че през следващите няколко години продуктите с изкуствен интелект ще генерират оборот на стойност милиарди евро. Очаква се продажбите на свързани устройства за интелигентния дом да се удвоят: от 4 милиона уреда миналата година до около 8 милиона през 2021. Освен това Bosch ще използва AI за оценка на данните как клиентите използват продуктите, и в съответствие с това да предостави софтуерни актуализации, които създават нови функции и услуги за тези клиенти. „Свързаността на нещата ни дава информация за приложението на нещата“, обясни Денер. „Това ни дава възможност непрекъснато да подобряваме нашите продукти, да ги поддържаме актуални и да предоставяме на нашите клиенти повече предимства“. В областта на видеосигурността, например, видеоанализът, базиран на невронни мрежи, разкрива нови възможности. За тази цел Bosch интегрира детектори и в новите камери, и в специална AI кутия, която може да се свърже към вече инсталираните устройства. Първото приложение е трафик детекторът, който първоначално ще открива и ще локализира прецизно превозни средства в натоварен трафик, дори и при слабо осветление. Колкото повече данни се вливат в клиентското приложение, толкова по-големи ще бъдат възможностите на AI, включително и точно локализиране на пътно-транспортни произшествия.
Мегатрендът електрификация
Глобалните усилия за борба с измененията на климата стимулират електрификацията и екологичния водород. Денер е убеден, че електрификацията отваря нови възможности в редица бизнес области: „Електрификацията изисква решения не само за електромобилите, но и за електрическото отопление на сградите“. При електромобилността ключовите двигатели на промяната са намаляващите разходи за батериите и стандартите за емисиите, предназначени да постигнат целите в областта на климата. В сградните технологии, особено в отоплението и климатизацията, използването на термопомпи и възобновяеми енергийни източници играе все по-голяма роля.
Мегатрендът водород: пазар на горивни клетки за милиарди
Bosch се фокусира и върху растящия мегатренд на водорода: компанията предвижда, че към 2030 пазарът на зелен водород в ЕС ще възлиза на около 40 милиарда евро - с годишни темпове на растеж от 65%. Горивните клетки преобразуват водорода в електричество и Bosch разработва както стационарни, така и мобилни решения за горивни клетки. От 2021 до 2024 компанията планира да инвестира 1 милиард евро в технологии с горивни клетки. „Bosch вече е готов за H2“, твърди Денер. Планът е тази година да бъдат пуснати в експлоатация 100 стационарни централи с горивни клетки. Те ще доставят електричество на потребители като центрове за данни, индустриални производители и жилищни квартали. В края на март 2021 в центъра на Бамберг, Германия, бе пусната в експлоатация стационарна твърдооксидна горивна клетка, изградена от Bosch в сътрудничество със Stadtwerke Bamberg, градските комунални услуги.
Bosch смята, че пазарът на мобилни горивни клетки ще достигне около 18 милиарда евро до края на десетилетието. Денер е сигурен, че и тук Bosch държи добри позиции: „Разполагаме с всичко необходимо, за да бъдем лидер и на този пазар“. Неотдавна Bosch създаде джойнт венчър с китайската Qingling Motor Group за производство на задвижвания с горивни клетки. Тестовият флот от 70 камиона ще тръгне на път до края на тази година.
Перспективите за 2021
Bosch очаква тази година световната икономика да нарасне с малко под 4%, след свиването от около 3,8% през миналата година. „Въпреки че стартирахме уверено 2021, пандемията продължава да крие значителни рискове“, каза Азенкершбаумер. „Bosch отчита затрудненията на пазара в автомобилния сектор, особено в доставките на полупроводници, които се търсят много“, допълни финансовият директор. Компанията прави всичко по силите си, за да подкрепи своите клиенти в тази напрегната ситуация. Подобрение в краткосрочен план обаче не се очаква и ситуацията може да повлияе на развитието на бизнеса през тази година. Азенкершбаумер смята, че в дългосрочен план всички вериги за доставки в автомобилната индустрия трябва да станат по-устойчиви. Освен това, трансформирането на бизнеса в съответствие с областите от бъдещо значение като електромобилността, автоматизираното шофиране и електронната архитектура изисква огромни предварителни инвестиции. „В този период на дълбока трансформация 2021 ще бъде както изключително важна, така и предизвикателна година за нас“.
Персонал
Денер призна, че трансформацията на Bosch, от една страна, ще струва работни места, но добави, че от друга страна ще открие нови перспективи за служителите. В основните си заводи Bosch пренася експертизата от разработката и производството на бензинови и дизелови системи към новите технологии като горивните клетки. „Вече заехме над половината работни места, свързани с електромобилността, със служители от бизнеса с двигатели с вътрешно горене“, съобщи изпълнителният директор на Bosch. Освен това е създадена платформа, достъпна за цялата компания, за да могат бързо да се намерят специалисти за позиции в области от бъдещо значение. Bosch бележи напредък и в своите програми за дигитална квалификация: от началото на 2020 г. във вътрешния портал за обучение на компанията има 400 000 влизания. През 2020 всяка трета сесия е проведена онлайн; до 2023 се очаква всяко второ обучение да бъде дигитално.
Към 31 декември 2020 в Група Bosch работят около 395 000 служители по целия свят. Те са с около 3 100 по-малко в сравнение с предходната година – спадът е от около 1%. Броят на служителите е намалял предимно в Азиатско-Тихоокеанския регион. В Германия броят на служителите остава до голяма степен непроменен и възлиза на 131 800. В световен мащаб броят на изследователите и инженерите се е увеличил с около 600 до близо 73 200. Броят на разработчиците на софтуер също е нараснал с над 10% до около 34 000.