Не се очаква други германски компании да напуснат страната. Политическата нестабилност, недостигът на кадри и високите разходи за труд са сред основните предизвикателства пред немския бизнес у нас
Германия е по-скоро термометър на състоянието на световната икономика, а не нейн пациент. Така Мориц Зайлер, ръководител на икономическия отдел на посолството на Германия у нас, коментира новината, че германската икономика ще се свие за втора поредна година – нещо, невиждано от почти четвърт век.
Преди дни стана ясно, че Германия е изправена пред първата си двегодишна рецесия от началото на века, след като правителството понижи прогнозата си за растеж през 2024, предвиждайки свиване с 0.2%. Само няколко месеца по-рано очакванията бяха за ръст от 0.3% тази година.
По време на бизнес закуска Зайлер открои основните фактори за слабостта на германската икономика: зависимостта на страната от износа, енергийните разходи, инфраструктурните проблеми, бюрокрацията, недостигът на кадри.
Икономическото аташе обърна внимание, че за да се справи с тези предизвикателства, правителството стартира „Инициатива за растеж“ – пакет от мерки за възобновяване на икономическия растеж до 2025. Германското правителство прогнозира растеж от 1,1% догодина и 1,6% през 2026. Въпреки проблемите, Германия остава третата най-голяма икономика в света, подчерта Зайлер. По думите му основите на германската икономика са стабилни и тя ще се върне към растеж.
Що се отнася до германските компании в България, основното предизвикателство за тях е не отслабналото външно търсене, а политическата нестабилност у нас, коментира Соня Миклай, главният управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара. Сред останалите трудности пред германския бизнес в България са: недостигът на кадри и повишаващите се разходи за труд. "България вече не е евтина дестинация и това е добра новина", отбеляза тя.
На въпрос на Economy.bg дали освен Leoni и други германски компании обмислят да напуснат страната, Миклай посочи, че това е единичен случай и към момента не знае за други такива примери.
По думите й интерес от нови инвестиции в страната са проявили немски фирми от няколко сектора: индустриално производство, ИТ и ритейл.