Как Китай стана втората най-голяма аутсорсинг дестинация в света и какво може България да научи от Поднебесната империя – Хайтао Ки, CEO на китайската сорсинг асоциация, пред Economy.bg
Хайтао Ки има над 15-годишен опит в аутсорсинг индустрията както в Китай, така и в чужбина. Ръководил е софтуерния аутсорсинг бизнес на ИТ компания. Като вицепрезидент и CEO за Китай на голяма американска аутсорсинг компания е ръководил офшорния й BPO бизнес. Сега Ки е изпълнителен директор на Devott – водеща консултантска компания в Китай. Той е и CEO на китайската сорсинг асоциация - http://chnsourcing.com.
Хайтао Ки ще бъде гост на Годишната аутсорсинг конференция, която ще се проведе на 16 юни в Бургас.
Economy.bg разговаря с него за развитието на китайския аутсорсинг пазар и за бъдещето на индустрията.
Г-н Ки, колко голям е китайският аутсорсинг пазар като обем и ръст?
Китайската аутсорсинг индустрия се разви много бързо през 2016, като сключените нови договори надхвърлят 1 трлн. юана (близо 150 млрд. долара). Това е ръст от 20%. За първи път беше достигната тази рекордна стойност от 1 трлн. юана. Обемът на реализираните договори достигна почти 740 млрд. юана, което е ръст от 17.6%. Същевременно обемът на сключените договори при офшорния аутсорсинг (задграничен аутсорсинг) надхвърли 660 млрд. юана, а обемът на реализираните договори – 488.5 млрд. юана, което е ръст от съответно 16.6% и 16.4%. Делът на китайския офшорен аутсорсинг от общия глобален пазар е 33%, което нарежда страната на второ място в света. Офшорният аутсорсинг представлява една четвърт от общия износ на услуги от Китай.
Колко зрял е пазарът в Китай в сравнение с други световни аутсорсинг дестинации?
Китай не само разполага със значителен човешки капитал – голям брой хора, владеещи чужди езици, но по-важното е, че в сравнение с други големи страни Китай има голям вътрешен сорсинг пазар. Това е най-голямата разлика с Индия и други големи аутсорсинг дестинации. Китай вече е втората най-голяма аутсорсинг дестинация в света.
Кои са основните фактори за развитието на индустрията?
Широкото разпространение на нови технологии. Китай вече е най-големият интернет пазар в света с най-голям брой интернет потребители на глобално ниво. Китайски са четири от десетте най-големи интернет компании в света. Така че независимо от клиентите или от доставчиците на аутсорсинг услуги, употребата на нови технологии, като „облак“ и изкуствен интелект в страната, допринася за непрекъснатото модернизиране на китайската аутсорсинг индустрия.
Кои са основните предизвикателства пред развитието на аутсорсинг пазара в Китай?
Конкуренцията на глобални предприятия, особено с трансграничната интеграция, която индустриалното развитие донесе. По този начин голям брой интернет компании и фирми от други индустрии навлязоха в сектора на аутсорсинг услугите.
Какво прави китайското правителство за развитието на аутсорсинг пазара в страната?
От програмата на китайското правителство за насърчаване на развитието на аутсорсинг индустрията Thousand-Hundred-Ten от 2006 до ръководството за ускоряване развитието на аутсорсинга (Guiding Opinion on Accelerating the Development of Service Outsourcing Industry), издадено от китайското правителство през 2015, властите в страната силно насърчават развитието на сектора на изнесени бизнес услуги през последните 10 години. Мерките включват различни преференциални политики, установяване на пилотни градове и т.н.
Къде е основният фокус на китайската аутсорсинг индустрия – върху ITO, BPO или KPO сектора?
Китай е втората най-голяма аутсорсинг дестинация в света за развитие на ITO, BPO и KPO секторите. И трите се развиват много бързо.
Как оценявате потенциала на България като аутсорсинг дестинация?
Централна и Източна Европа са традиционна аутсорсинг дестинация за Европа. България има много голямо предимство по отношение на талант, разходи, локация. Тя е идеално предмостие за Китай и другите азиатски страни за навлизане на европейския пазар. В същото време България като една от важните страни за сътрудничество по стратегията на Китай „Един пояс, един път“ (One Belt and One Road – бел. ред: идеята е свързването на Китай с Европа по суша, подобно на древния Път на коприната), предлага чудесни възможности като аутсорсинг пазар.
Какво е бъдещето на аутсорсинга в ерата на автоматизацията?
Това е ерата на аутсорсинг 3.0.
Дефиницията на Devott е: „Ера на интелигентни услуги“, в която бизнесът и услугите ще претърпят значими промени.
Робоколеги – реалистичен сценарий ли е това? Могат ли хората и машините да работят заедно?
Робоколегите вече присъстват в живота ни. Хората и машините определено могат да работят заедно. Смятам, че в тази ера машините трябва да бъдат въвлечени все повече в работата.
Какви ще са основните предимства и предизвикателства от внедряването на изкуствения интелект в аутсорсинга?
Изкуственият интелект ще намали разходите за аутсорсинг и ще подобри ефективността на услугата.