събота, 22 септември 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3273 прочитания

    ЕК ще улесни потребителите да съдят компании

    За големи нарушения, които засягат потребителите в няколко държави членки на ЕС, максималната глоба ще бъде 4% от годишния оборот на търговеца
    12 април 2018, 10:30 a+ a- a

    Европейската комисия предложи нови правила, които да позволят на хората да се обединяват и да търсят компенсации при нарушения от компаниите.

    ЕК отбеляза, че скандала „Дизелгейт“ е демонстрирал, че правилата на ЕС за защита на потребителите трябва да бъдат засилени.

    Първият зам.-председател на Комисията Тимерманс заяви: „Въвеждаме европейска колективна защита за групи от потребители, които са претърпели вреди - каквито случаи наблюдавахме през последните години, с подходящи гаранции, че така няма да има злоупотреба. Потребителите ще знаят от кого пазаруват онлайн и ще са информирани, когато търговци са заплатили, за да се появяват названията на фирмите им в резултатите от търсенето. Тези търговци, които спазват правилата — по-голямата част — ще се възползват от облекчение на тежестта. Малцинството търговци, които съзнателно злоупотребяват с доверието на европейските потребители, ще бъдат наказвани с по-тежки глоби.“

    Според новите правила когато пазаруват онлайн, потребителите ще трябва да бъдат ясно информирани за това дали купуват продукти или услуги от търговец или от частно лице, за да знаят дали правата им на потребители са защитени в случай на нередност.

    Когато търсят онлайн, потребителите ще бъдат ясно информирани, когато резултат от търсенето се заплаща от търговец. Освен това сайтовете за онлайн търговия ще трябва да информират потребителите относно основните параметри, определящи класирането на резултатите.

    Когато плащат за цифрова услуга, потребителите се ползват от определени права на информация и разполагат с 14 дни, за да анулират договора си (право на отказ). Чрез новите правила това право сега ще обхване „безплатните“ цифрови услуги, за които потребителите предоставят личните си данни, но не заплащат с пари. Това обикновено ще се прилага за услуги за съхранение „в облак“, социални медии или електронна поща.

    Новият търговски механизъм за потребителите ще даде възможност на даден квалифициран орган, като например организация на потребителите, да потърси правна защита, като обезщетение, замяна или поправка, от името на група от потребители, които са ощетени от незаконна търговска практика. В някои държави членки вече е възможно потребителите да заведат колективен иск в съда, но сега тази възможност ще бъде въведена в целия ЕС.

    Например при сценарий от тип „Дизелгейт“ жертви на нелоялни търговски практики, като например заблуждаваща реклама от производители на автомобили, които не спазват регулаторната рамка на Съюза за одобряване на типа превозни средства или нарушават законодателството в областта на околната среда, ще могат да получат колективна правна защита по тази директива чрез представителен иск. Такава колективна защита преди това не беше предвидена в правото на Съюза.

    Представителните искове няма да бъдат достъпни за адвокатските кантори, а само за органи, като например организации на потребителите, които са с нестопанска цел и отговарят на строги критерии за допустимост, контролирани от публичен орган. Тази нова система ще позволи да се гарантира, че европейските потребители могат да се възползват пълноценно от правата си и да получават обезщетение, като същевременно се избягва рискът от злоупотреба с неоправдани съдебни спорове.

    За широко разпространени нарушения, които засягат потребителите в няколко държави - членки на ЕС, максималната глоба ще бъде 4% от годишния оборот на търговеца във всяка държава членка. Страните членки са свободни да въвеждат по-високи максимални глоби.

    Новият търговски механизъм ще премахне ненужната тежест за предприятията, включително чрез отмяна за дружествата на задълженията, свързани с правото на отказ на потребителя. Например потребителите няма повече да могат да връщат продукти, които вече са използвали, а не просто изпробвали, и търговците вече няма да трябва да връщат парите на потребителите, преди действително да са получили върнатите стоки.

    С новите правила се въвежда повече гъвкавост в начина, по който търговците могат да комуникират с потребителите, като им се позволява да използват също уеб формуляри или чатове вместо електронна поща, при условие че потребителите могат да проследяват комуникацията си с търговеца.

    Предложенията на Комисията ще бъдат обсъдени от Европейския парламент и Съвета.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Ocado Technology отвори нов софтуерен център в София
    Плановете са да се утрои екипът от софтуерни специалисти
    преди 1 ден
    130 млн. евро. са немските инвестиции у нас за първото полугодие
    Германската икономика създава повече от 50 000 работни места в България
    преди 1 ден
    Подготвяме кампания за привличане на туристи от Китай
    Официалният туристически портал на България ще бъде достъпен и на китайски език
    преди 1 ден
    Световна банка: Отпадъците в световен мащаб може да се увеличат със 70%
    До 2050 населението в България ще намалее с близо 2 милиона, но човек ще генерира 40% повече боклук, прогнозира организацията