Вижте какви ще са новите задължителни устройства за безопасност
От 2022 ще бъдат въведени нови задължителни за европейските автомобили технологии за безопасност, предпазващи пътници, пешеходци и велосипедисти. Новите технологии на пазара могат да спомогнат за намаляване на броя на смъртните случаи и нараняванията по пътищата ни, 90% от които се дължат на човешка грешка.
Елжбета Бенковска, комисар по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП, каза: Всяка година по пътищата ни загиват 25 000 души. По-голямата част от тези злополуки са вследствие на човешка грешка. Можем и трябва да действаме, за да променим това. С новите усъвършенствани устройства за безопасност, които ще станат задължителни, можем да постигнем въздействие, аналогично на това при първоначалното въвеждане на обезопасителните колани. Много от новите устройства вече съществуват, по-специално при автомобилите от по-висок клас. Сега повишаваме нивото на безопасност във всички класове и проправяме пътя към свързана и автоматизирана мобилност на бъдещето".
Към новите задължителни устройства за безопасност спадат:
За леки автомобили, микробуси, камиони и автобуси: предупреждаване за сънливост и разсейване на водача (напр. използване на смартфон по време на шофиране), интелигентна система за регулиране на скоростта и безопасност при движение на заден ход чрез камери или датчици, както и записващо устройство в случай на злополука („черна кутия“).
За леки автомобили и микробуси: предупредителна система при напускане на пътната лента, усъвършенствана система за аварийно спиране и обезопасителни колани, подобрени чрез изпитвания на сблъсък.
За камиони и автобуси: специфични изисквания за подобряване на пряката видимост на водачите на автобуси и камиони и отстраняване на мъртвите зони, както и системи в предната част и отстрани на превозното средство за откриване и предупреждаване за уязвими участници в пътното движение, особено при завой.
Комисията очаква предложените мерки да помогнат за спасяването на над 25 000 човешки живота и за предотвратяване на най-малко 140 000 тежки наранявания до 2038. Това ще допринесе за дългосрочната цел на ЕС — до 2050 броят на загиналите и тежко ранените да бъде почти нула („нулева смъртност“).
Постигнатото от Европейския парламент, Съвета и Комисията в рамките на т.нар. тристранни преговори политическо споразумение предстои да бъде официално одобрено от Европейския парламент и от Съвета. Новите устройства за безопасност ще станат задължителни от 2022 г., с изключение на системите за пряка видимост за камиони и автобуси и разширената зона за удар на главата за леки автомобили и микробуси, които ще последват по-късно поради необходимите промени в проектирането на конструкцията.